مقالات مرتبط

اثرات داروهای بدنسازی؛ دارو بدنسازی بخورم یا نه؟

کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

امروزه استفاده از داروهای بدنسازی به بخش بسیار مهمی از زندگی ورزشی ورزشکاران تبدیل شده است. تحقیقات مختلف نشان‌دهنده این موضوع است که درصورتی‌که  این مکمل‌ها به‌درستی مورداستفاده قرار گیرند می‌توانند باعث ارتقا سلامتی ورزشکاران شوند و آن‌ها را به اهداف ورزشی خود نزدیک‌تر کنند. یکی از مباحث داغ دنیای ورزشی عوارض مکمل های بدنسازی است و اکثر منابع خارجی در تلاش هستند تا واقعیت را به ورزشکاران نشان دهند.

واقعیت این است  درصورتی‌که از مکمل‌های بدنسازی به شیوه‌ای اصولی استفاده نمایید قطعاً با عوارض داروهای مورد استفاده در بدنسازی روبه‌رو نخواهید شد و مشکلی برای سلامتی به وجود نمی‌آید. مشکل واقعی و اصلی زمانی آغاز می‌شود که شما بدون توجه به شرایط بدنی خود شروع به استفاده از مکمل بدنسازی نمایید.

فهرست مقاله

مکمل های بدنسازی

مکمل‌های بدنسازی و داروهای بدنسازی در اکثر مواقع به علت عوارض جانبی مورد انتقاد قرار می‌گیرند. ادعاهای ضدونقیضی دراین‌خصوص وجود دارد؛ اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید این است که مصرف بیش‌ از حد هر چیزی می‌تواند برای بدن و سلامتی افراد مضر باشد.

 شما حتی در صورتی هم که ویتامین C  را بیشتر از حد مجاز مصرف نمایید قطعاً عوارض ناخواسته‌ای را به دنبال خواهد داشت. تحقیقات بالینی نشان‌دهنده این موضوع است که در بین مکمل‌های ورزشی شما قطعاً با مصرف کراتین، مکمل‌های تستوسترون، مکمل‌های انرژی‌زا و پیش از تمرین و همین‌طور چربی‌سوزها دچار عوارض خواهید شد.

آیا داروهای بدنسازی عوارض دارد؟

قطعاً امروزه داشتن اندامی زیبا و عضلانی خواسته اغلب افراد هم بانوان و هم آقایان است. انجام تمرینات ورزشی و گاهی اوقات سنگین در باشگاه‌ها جزء جدانشدنی از برنامه‌های روزانه افراد ورزشکار است. همان گونه که می‌دانید مصرف داروهای بدنسازی ورزشی در کنار فواید بسیاری که دارد قطعاً می‌تواند سبب بروز عوارض بسیار بدی نیز در افراد عادی و ورزشکار شود. فلذا قبل از خرید و مصرف هر یک از این نوع مکمل‌های بدنسازی سعی نمایید که اطلاعات کافی در خصوص میزان، نحوه مصرف و عوارض آنان کسب نمایید تا سلامتی خود را به خطر نیندازید.

با تمام تفاسیر برای افراد بدنساز و ورزشکار استفاده از مکمل بدنسازی امری اجتناب‌ناپذیر است و قطعاً در صورت مصرف صحیح مثل هر ماده خوراکی دیگری عارضه جانبی خاصی برای افراد در پی نخواهد داشت. در حقیقت عوارض جانبی حاصل از استفاده این مکمل‌ها بسیار خفیف و شامل دل‌پیچه، دل‌درد خفیف و مشکلات حاصل از عدم تحمل لاکتوز است که سبب بروز مشکل خاصی برای فرد نمی‌شود.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

 اکثر عوارض مکمل‌های بدنسازی ناشی از مصرف مکمل‌های هورمونی است که هم برای بانوان و هم برای آقایان دربردارنده عوارض جدی است؛ به‌عنوان‌مثال مصرف مکمل‌های بانوان مثل آندروژن‌ها برای خانم‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به افزایش رشد موهای زائد، ریزش مو، ناباروری، کلفتی صدا، افزایش رفتارهای تهاجمی، آکنه و تومورهای کبدی خواهد شد.

فواید داروها و مکمل های بدنسازی

داروهای بدنسازی یکی از انواع مکمل‌های غذایی هستند که توسط ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی جهت بهبود عملکرد ورزشی مورداستفاده قرار می‌گیرند. مکمل‌ های بدنسازی بر اساس فوایدی که دارند به انواع مختلفی مانند گینرها (مکمل‌های کربوپروتئینی)، مکمل‌های پروتئینی، اسیدهای آمینه، چربی‌سوزها و اسنک‌های ورزشی تقسیم می‌شوند. در ادامه فواید مکمل‌های بدنسازی به‌صورت کلی بیان شده است.

۱. تاثیر داروهای بدنسازی؛ افزایش وزن و حجم عضلات

یکی از کاربردهای مهم مکمل‌ها و داروهای بدنسازی افزایش وزن و حجم عضلات است که در اکثر مواقع مورد استقبال ورزشکاران قرار می‌گیرد. اصولاً گینرها یا مکمل‌های کربوپروتئینی شامل کربوهیدرات پیچیده، قندهای ساده و پروتئین وی هستند که بر اساس نسبت کربوهیدرات به پروتئین وی آن به دو گروه Weight gainer و mass gainer  تقسیم می‌شوند که گروه اول اغلب موجب افزایش وزن ورزشکاران لاغر می‌شود و گروه دوم به افزایش حجم عضلات کمک می‌کند.

۲. کمک به تامین پروتئین مورد نیاز

قطعاً نیاز به پروتئین‌ها در افراد ورزشکار و بدنساز بیشتر از افراد عادی است. ورزشکاران جهت جلوگیری از تحلیل عضلات و افزایش حجم عضلات به مصرف پروتئین‌های لازم نیاز دارند. با مصرف مکمل‌ های بدنسازی و داروهای بدنسازی و همچنین با استفاده از رژیم غذایی مناسب می‌توانند این نیازشان به پروتئین‌ها را تأمین نمایند. مکمل‌های پروتئینی انواع مختلفی دارند مثل پروتئین وی، پروتئین کازئین، پروتئین آلبومین و… .

۳. افزایش قدرت و توان عضلات

برای اغلب ورزشکاران به‌ویژه ورزشکاران قدرتی افزایش توان و قدرت عضلات موضوعی بسیار مهم و حیاتی است. استفاده از برخی از مکمل‌ها و داروهای بدنسازی می‌توانند به این موضوع بسیار کمک کنند و در بهبود عملکرد ورزشی مناسب باشند. مکمل کراتین یکی از مکمل‌هایی است که در افزایش توان و قدرت عضلات به ورزشکاران کمک می‌کند. کراتین به‌عنوان یک منبع آزادکننده بسته‌های انرژی در عضلات عمل می‌کند و موجب می‌شود که انرژی به شکل بسته‌های انرژی فوری به نام ATP در اختیار سلول‌ها قرار گیرد.

 استفاده از این ماده سبب می‌شود انرژی بیشتری برای ورزشکار فراهم شود و در نتیجه توان و قدرت عضلات را افزایش می‌دهد. دیگر مکمل های بدنسازی که در افزایش قدرت و توان ورزشکاران مؤثر هستند شامل مکمل پروتئین وی، مکمل بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات (HMB)، مکمل کافئین و مکمل سیترولین مالات هستند.

۴. افزایش استقامت و تأخیر در بروز خستگی

تأخیر در بروز خستگی و افزایش استقامت برای اغلب ورزشکاران و به‌ویژه ورزشکاران ورزش‌های استقامتی در الویت است. در واقع یکی از فواید مکمل‌های بدنسازی هم همین مسئله است.  برخی از داروهای بدنسازی با تأمین سریع انرژی و افزایش استقامت موجب بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران می‌شوند. مکمل های بدنسازی که در افزایش استقامت مؤثر هستند شامل مکمل‌های کربوهیدراتی، مکمل پمپ، مکمل بتا آلانین، مکمل کافئین، مکمل آل کارنی تین و مکمل نیترات و… هستند.

 

۵. افزایش سرعت ریکاوری

ریکاوری و استراحت نقش بسیار مهمی در افزایش آمادگی جسمانی یک ورزشکار و بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران دارند. بعضی از داروهای بدنسازی که به افزایش سرعت ریکاوری کمک‌کننده هستند و در کاهش درد و کوفتگی عضلانی بعد از ورزش مؤثر هستند. اصولاً بعد از ورزش ذخایر فسفو کراتین و گلیکوژن عضلات تخلیه می‌شوند و مصرف مکمل های بدنسازی مانند مکمل کراتین و نوشیدنی‌های ورزشی به بازسازی و احیای این ذخایر کمک می‌کنند. در اغلب ورزش‌های شدید تولید رادیکال‌های آزاد افزایش پیدا می‌کند؛ فلذا مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها نظیر ویتامین C  و ویتامینE در بهبود ریکاوری مؤثر است..

همچنین بخوانید: تغذیه مناسب برای بدنسازی

عوارض مکمل ها و داروهای بدنسازی

داروهای بدنسازی و مکمل‌های مختلف باشگاهی که به شکل آنلاین و بدون نسخه به فروش می‌رسند اغلب توسط کارکنان باشگاه و دوستان یا همسالان در باشگاه تجویز و توصیه می‌شوند. این داروها ممکن است که حاوی ترکیباتی از مواد از جمله تستوسترون و سایر آندروژن‌ها، مهارکننده‌های فسفودی استراز، مهارکننده‌های آروماتاز، HCG، حتی بعضی مواد محرک مخدری و… باشند. در برخی مواقع حتی در یک مکمل مستقیماً هورمون ریخته می‌شود. درحالی‌که این مکمل‌ها امکان دارد به هدفی که ادعا می‌کنند عمل هم نکنند؛ ولی در عوض می‌توانند آسیب جدی به بدن شما وارد نمایند.

 در زیر به برخی از عوارض داروهای بدنسازی اشاره شده است که متأسفانه در برخی اوقات غیرقابل‌بازگشت هم هستند.

  • موجب سرکوب نظم طبیعی تستوسترون در بدن می‌شوند.
  • سبب رشد غیرطبیعی سینه در مردان به نام ژنیکوماستی می‌شوند.
  • سطوح بالای کلسترول باعث حملات قلبی و سکته مغزی می‌شود.
  • موجب آسیب به کبد و کلیه می‌شوند.
  • سبب مشکلات قلبی می‌شوند.
  • منجر به تمایلات غیرطبیعی انعقاد می‌شوند.
  • منجر به کاهش کلسترول خوب می‌شوند.
  • ممکن است سبب کوتاهی قد در نوجوانان شوند.
  • سبب ایجاد عفونت
  • موجب افزایش گلوکز خون
  • موجب ایجاد آکنه و پوست چرب
  • موجب کم‌شدن اسپرم در مردان می‌شود.
  • موجب مردانه شدن زنان می‌شود.
  • ایجاد مشکلات در زندگی جنسی می‌شود.
  • منجر به اختلالات روانی و وابستگی می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد به این مسئله پرداخته شود که آیا استفاده از داروهای بدنسازی ضرر دارد. همان گونه که بیان شد درصورتی‌که ترکیبات مکمل های بدنسازی مورد تأیید FDA باشند عوارض جانبی محدودی به دنبال خواهند داشت؛ اما اگر در داخل مکمل‌های بدنسازی از ترکیبات غیرمجاز استفاده شده باشد می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامتی ورزشکار داشته باشد.

برای به‌حداقل‌رساندن عوارض داروهای مورد استفاده در بدنسازی سعی کنید مکمل‌ها را از شرکت‌های معتبر تهیه کنید تا ایمنی و سلامت موردنظر را داشته باشند و مطمئن باشید که در داخل مکمل از ترکیبات غیرمجاز مثل هورمون‌ها برای افزایش اثربخشی استفاده نشده باشد.

در آخر لازم به ذکر است که با ورزش با فنر فشاری ففو می‌توانید ورزشی استاندارد و اصولی داشته باشید، بدون نیاز به مکمل دارویی!!

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نویسنده

Recent Posts

کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی "سلامت تن و روان" ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق…

6 ماه ago

نقش پروتئین در بدنسازی؛ چرا پروتئین برای هر بدنساز حیاتی است؟

یکی از اصلی‌ترین مواد آلی تشکیل‌دهنده بافت بدن که عضلات برای رشد به آن احتیاج…

7 ماه ago

بهترین زمان مصرف کره بادام زمینی چه زمانی است؟

کره بادام زمینی یکی از خوراکی‌های خوشمزه‌ای هست که طرف‌داران بسیار زیادی دارد. مصرف کره…

7 ماه ago

بهترین صبحانه برای لاغری چیست؟ صبحانه چی بخوریم خوبه؟

اگر برای کاهش وزن تلاش می‌کنید، پس روزتان را با یک صبحانه مقوی و چربی‌سوز…

7 ماه ago

ماساژ ورزشی و رمز و رازهای آن

ماساژ ورزشی یکی از لذت‌بخش‌ترین انواع اعمال ورزشی بر روی عضلات بدن است و اثرات…

7 ماه ago

روانشناسی ورزشی و اثرات آن

روانشناسی ورزشی مطالعه چگونگی تأثیر عوامل روانی بر ورزش، عملکرد ورزشی و فعالیت‌های بدنی است.…

8 ماه ago