کره بادام زمینی برای بدنسازی

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

کره بادام زمینی برای بدنسازی بسیار مفید است. این کره با خواص بی‌نظیر خود محبوبیت بسیاری در بین ورزشکاران و طرف‌داران تناسب‌اندام دارد؛ اما مصرف این ماده مغذی به علت عدم آگاهی از خواص کره بادام زمینی در ایران کمتر متداول است. مواد مغذی کره بادام زمینی شامل منیزیم، پتاسیم، فولیک‌اسید، منگنز، فسفر و مس است. همچنین این کره گیاهی سرشار از انواع ویتامین‌، چربی و پروتئین است. در ادامه با ما در هوش سلامت همراه باشید تا با برخی خواص کره بادام زمینی برای بدنسازی و مواد مغذی موجود در آن آشنا شویم.

فهرست مقاله

ارزش غذایی بادام زمینی

کره بادام زمینی ماده‌ای سرشار از کالری و چربی است. بخشی از چربی موجود در آن چربی اشباع است و میزان چربی آن نسبت به دیگر مواد بیشتر است. قبل از اشاره به خواص کره بادام زمینی برای بدسازی، به این سوال پاسخ می‌دهیم که کره بادام زمینی پروتئین است یا چربی؟

کره بادام زمینی یک ترکیب خاص است که هم حاوی پروتئین و هم حاوی چربی است. نکته مهم این است که میزان چربی کره بادام بیشتر است و به عنوان یک مکمل مناسب در بدنسازی استفاده می‌شود. کره بادام زمینی دارای ارزش غذایی به شرح زیر است:

  • کربوهیدرات ۱۵ تا ۲۰ درصد
  • پروتئین ۲۵ تا ۳۰ درصد
  • چربی ۵۰ تا ۵۵ درصد

ناگفته نماند بسته به نوع بادام زمینی و همچنین برند آن این مقادیر می‌توانند متفاوت باشند.

خواص کره بادام زمینی برای بدنسازی؛ ترکیبات آن

کره بادام زمینی حاوی ترکیباتی متفاوتی است که این ترکیبات در صورت مصرف روزانه به میزان کافی، به عضله‌سازی در ورزشکاران کمک می‌کند. ترکیبات کره بادام زمینی به شرح زیر است:

کره بادام زمینی برای بدنسازی۱. مس، منیزیم و فسفر

مس، منیزیم و فسفر از مواد مغذی موجود در کره بادام زمینی هستند. مس نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز خون و سیستم ایمنی بدن دارد. فسفر نیز به حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و مصرف منیزیم به حفظ سلامت قلب و عملکرد بهتر عضلات منجر می‌شود. مصرف کره بادام زمینی برای بدنسازی به دلیل به جذب این مواد معدنی مهم در بدن توصیه می شود.

۲. ویتامین‌های E و B

ویتامین‌ها منابع غنی آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شوند که از سلول‌های بدن در برابر استرس‌‌ و سایر آسیب‌ها محافظت می‌کنند. فولیک‌اسید نوعی ویتامین است که به حفظ سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کند و برای مادران باردار نیز مفید است. نیاسین نیز یکی از ویتامین‌های گروه B است که به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند و برای بهبود عملکرد گوارش و اعصاب بسیار مفید است. دلیل مصرف کره بادام زمینی برای بدنسازی تامین میزان انرژی لازم برای ورزشکاران است.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  چگونه خواب خوبی داشته باشیم؟

۳. منگنز و پتاسیم

از دیگر ترکیبات کرخ بادام زمینی منگز و پتاسیم را داریم. منگنز به عملکرد طبیعی مغز و فعالیت سیستم عصبی کمک می‌کند. پتاسیم نیز به تنظیم فشارخون کمک می‌کند و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است. پتاسیم همچنین باعث انقباض عضلات شده و فشارخون را کاهش می‌دهد.

خواص کره بادام زمینی

خواص کره بادام زمینی به تنوع و میزان مواد مغذی تشکیل‌دهنده آن برمی‌گردد. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که بادام زمینی یک ماده آلرژن است و می‌تواند حساسیت ایجاد کند. این ماده غذایی برای کسانی که به میزان کافی پروتئین در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند، بسیار مفید است. مصرف کره بادام زمینی برای بدنسازی منجر به حجیم شدن عضلات می‌شود. از دیگر فواید کره بادام زمینی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • غنی از مواد مغذی
  • ازبین‌بردن سنگ‌های صفراوی به دلیل داشتن چربی‌های غیراشباع
  • پیشگیری از سرطان پروستات، روده بزرگ و سینه
  • تنظیم قند خون
  • پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه
  • افزایش سطح انرژی از طریق تنظیم سطح انسولین خون
  • جلوگیری از ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی
  • ممانعت از ایجاد چین‌وچروک صورت و حفظ سلامت پوست به دلیل داشتن چربی‌های غیراشباع
  • کمک به خواب بهتر به دلیل دارا بودن دو هورمون سروتونین و ملاتونین

فواید کره بادام زمینی برای بدنسازی

 کره بادام زمینی یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای ورزشکاران و به‌خصوص بدنسازان است. با توجه به اینکه پروتئین موجود در آن گیاهی است خواص و فواید بسیاری برای ورزشکاران و دیگر افراد دارد. در ادامه خواص کره بادام زمینی برای بدنسازی را برمی‌شماریم.

  • کمک به عضله‌سازی و رشد عضلات به دلیل داشتن میزان پروتئین بالا
  • انرژی‌زا بودن و تامین انرژی بدن برای مدت طولانی به دلیل داشتن چربی‌های غیراشباع سالم از جمله اسید چرب امگا ۳
  • تسریع ریکاوری بعد از ورزش، بهبود عملکرد تمرینی و عضله‌سازی بیشتر
  • تولید هورمون‌های مربوط به رشد و تقویت عضلات
  • حمایت از سلامت کلی و عملکرد عضلات به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف
  • داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی که منجر به کاهش درد عضلانی و ریکاوری بعد از تمرینات سنگین ورزشی می‌شود.

تا اینجا با برخی خواص کره بادام زمینی برای بدنسازی آشنا شدیم. در ادامه درباره‌ی خواص آن برای چاقی و لاغری توضیح خواهیم داد.

همچنین بخوانید  حذف مواد غذایی مضر؛ مواد غذایی که باید از رژیم روزانه حذف کنید

کره بادام زمینی برای بدنسازی

خواص کره بادام زمینی برای لاغری و چاقی

کره بادام زمینی به دلیل داشتن میزان فیبر و پروتئین بالا احساس سیری طولانی‌مدتی را برای شما ایجاد می‌کند و به‌این‌ترتیب اشتها را کاهش می‌دهد. همچنین نقش مهمی در سرکوب اشتهای کاذب داشته و باعث کنترل میزان غذای مصرفی می‌شود. این روند به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند.

برای افرادی که دوست دارند چاق شوند و به وزن دلخواه برسند، کره بادام زمینی پیشنهاد می‌شود. به علت داشتن مقادیر بالای چربی و پروتئین می‌تواند برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند، مفید باشد. با توجه به تاثیر دو سویه مصرف کره بادام زمینی و تاثیرات آن بر بدن و عضلات، مصرف کره بادام زمینی برای بدنسازی می‌تواند به حفظ سطح انرژی در طول روز به ورزشکاران کمک کند.

همچنین بخوانید: ورزش در رژیم کتوژنیک، محبوب‌ترین رژیم لاغری در ۲۰۲۳

کره بادام زمینی برای بدنسازی؛ خواص آن برای ورزشکاران

ترکیب کره بادام زمینی با عسل یک میان‌وعده مغذی برای بدنسازان خواهد بود که به حجم‌دهی و عضله‌سازی بدن آن‌ها کمک خواهد کرد. شروع روز با مصرف کره بادام زمینی سطح انرژی را در تمام روز بالا نگه داشته و منجر به عملکرد بهتر خواهد شد. خواص کره بادام زمینی برای بدنسازی به میزان مصرف آن بستگی دارد. میزان بالای پروتئین کره بادام زمینی منجر به تاثیر این ماده در رشد ماهیچه‌ها و توده‌‌های عضلانی می‌شود و در تمرینات سنگین و طاقت‌فرسا مفید است. گاهی اوقات مصرف این ماده می‌تواند جایگزین مناسبی برای منابع پروتئینی باشد.

 مصرف میزان نرمال کره بادام زمینی برای بدنسازی در کنار مکمل ورزشی منجر به بهبود عملکرد در ورزش و رشد بهتر ماهیچه خواهد شد. استفاده از مکمل ال کارنیتین در کنار مصرف این کره گیاهی به منظور عضله‌سازی و چربی‌سوزی توسط متخصصان تغذیه و کارشناسان ورزشی توصیه می‌شود.

طبع بادام زمینی از دیدگاه طب سنتی

بادام زمینی به دلیل داشتن طبع گرم و تر مناسب افرادی با طبع سرد و خشک است. همچنین برای سرفه‌های خشک نیز نافع است. بر سلامت استخوان‌ها موثر بوده و ویتامین K  موجود در آن برای فرایند انعقاد خون ضروری است. کره بادام زمینی حاوی فیبر فراوان است. کمبود فیبر می‌تواند مشکلات زیادی همچون یبوست، دیابت و انواع بیماری‌های قلبی را ایجاد کند. مصرف کره بادام زمینی برای بدنسازی از نظر طب سنتی نیز قابل قبول است و به آن توصیه شده است.

همچنین بخوانید  آیا رقص برای لاغری مفید است؟

کره بادام زمینی برای بدنسازی

عوارض مصرف بیش از حد کره بادام زمینی

به دلیل داشتن مقداری چربی اشباع شده، استفاده زیاد از این ماده غذایی می‌تواند منجر به افزایش وزن، کلسترول بالا و دیابت شود. همچنین مصرف بیش از حد کره بادام زمینی می‌تواند منجر به ریفلاکس اسید معده شده و به علت چربی زیاد برای سلامت قلب نیز زیان‌آور است.

جمع‌‌بندی

کره بادام زمینی از کره‌های گیاهی است که در بین ورزشکاران و بدنسازان بسیار پرطرف‌دار است. کره بادام زمینی برای بدنسازی که نیاز به عضلات قوی و حجیم دارند، بسیار مفید است. خواص کره بادام زمینی علاوه بر ورزشکاران برای افراد معمولی نیز بی‌شمار است. از مواد مغذی کره بادام زمینی می‌توان به پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و… اشاره کرد. این کره همچنین سرشار از پروتئین و چربی است و مقدار کالری زیادی دارد. پس از ورزش با فنر ورزشی ففو ، می‌توانید از کره بادام زمینی استفاده کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

47 + = 54