نقش تغذیه در درمان سلولیت

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

سلولیت اغلب نشانه این است که شما باید کبد و سیستم لنفاوی خود را سم زدایی کنید. سیستم لنفاوی بخشی از سیستم گردش خون شما است که مسئول حذف مواد زائد، سموم و تمام مواد ناخواسته از سلول‌ها و بافت‌ها است تا بتوان آن‌ها را از بدن خارج کرد. لنف در داخل مویرگ‌هایی که بسیار نزدیک به سطح پوست قرار دارند حرکت می‌کند. هنگامی که لنف قادر به جریان آزادانه نباشد، مواد زائد جمع می‌شوند و اغلب به صورت سلولیت ظاهر می‌شوند. برای رفع سلولیت باید  رژیم غذایی مناسب داشته باشید، به این دلیل که نقش تغذیه در درمان سلولیت می‌تواند یک عنصر و راه‌کار مهم و موثر باشد.

مهمترین عنصر در حرکت موثر ضایعات سیستم لنفاوی، حرکت منظم از طریق ورزش است. بنابراین اگر ورزش نکنید، لنف شما حرکت نمی‌کند و این زمانی است که سلولیت ظاهر می‌شود زیرا لنف کند می‌شود و باعث متورم شدن سلول‌های چربی می‌شود. تنها راه موثر برای خلاص شدن از شر سلولیت، بهبود گردش خون از طریق ورزش است. همچنین در کنار ورزش نقش تغذیه در درمان سلولیت از مؤثرترین راه‌ها برای درمان سلولیت است.

یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن چربی اضافی و سلولیت، تغییر بدن از سوزاندن گلوکز (قند) به سوزاندن چربی به عنوان سوخت اولیه است. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها مانند قند و نشاسته انسولین را تحریک می‌کند که به عنوان هورمون ذخیره چربی شناخته می‌شود.

در ادامه در  هوش سلامت شایا بیشتر به ارتباط بین سلولیت و تغذیه می‌پردازیم.

فهرست مقاله

نقش تغذیه در درمان سلولیت

همانطور که گفته شد نقش تغذیه در درمان سلولیت بسیار مهم و تاثیرگذار است. به گفته متخصصان، اولین قدمی که باید در مورد سلولیت بردارید، اتخاذ عادات غذایی بهتر و انتخاب‌های غذایی هوشمندانه‌تر است. این فرصتی است که با سموم، چربی، فست فود و نوشابه‌ها خداحافظی کنید.

نقش تغذیه در درمان سلولیت

سعی کنید وعده‌های غذایی کوچک را به طور منظم در طول روز مصرف کنید. مصرف کربوهیدرات، نان، پاستا و شکر را کاهش دهید و در عین حال مصرف پروتئین سفید مانند مرغ و ماهی را افزایش دهید. رژیم غذایی خود را با غلات کامل و سبزیجات – به ویژه مارچوبه، کرفس، کاهو و هویج غنی کنید. میوه‌هایی مانند آناناس، گریپ فروت، گیلاس، سیب سبز و توت فرنگی را انتخاب کنید. همانطور که احتمالا قبلاً شنیده‌اید، افزایش مصرف مایعات به طور عمده به شکل آب و همچنین چای سبز که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده است یک نکته عالی تغذیه‌ای است.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  خواص کره بادام زمینی برای بدنسازی

دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که رژیم غذایی حاوی مقادیر بیش از حد کربوهیدرات ممکن است سلولیت را بدتر کند. دلیل این امر این است که گفته می‌شود کربوهیدرات‌ها سطح هورمون انسولین را افزایش می‌دهند و در نتیجه باعث افزایش کل چربی بدن می‌شوند. علاوه‌براین، پیشنهاد شده است که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی نمک ممکن است احتباس مایعات را افزایش دهد و در نتیجه ظاهر سلولیت را بدتر کند.

با این حال، مطمئن‌ترین راه این است که مطمئن شوید رژیم غذایی شما حاوی مقادیر بیش از حد قند یا کربوهیدرات تصفیه‌شده نیست و سعی کنید وزن سالمی را با بدنی که هیدراته شده است حفظ کنید. در حقیقت نقش تغذیه در درمان سلولیت، آن‌جایی اهمیت پیدا می‌کند که افزایش وزن و افزایش سن با افزایش خطر ابتلا به سلولیت مرتبط است و باید با تغذیه مناسب درمان شود. بنابراین حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل کلیدی است. برخی از منابع غذایی ایده‌آلی که می‌توانند به مبارزه با سلولیت کمک کنند عبارتند از: ماهی قزل آلا، فلفل چیلی و فلفل قرمز، تخمه آفتابگردان، توت تیره، سرکه سیب، چای سبز و گیاهی، زعفران.

کاهش چربی

یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن چربی اضافی و سلولیت، تغییر بدن از سوزاندن گلوکز (قند) به سوزاندن چربی به عنوان سوخت اولیه است. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها مانند قند و نشاسته انسولین را تحریک می‌کند که به عنوان هورمون ذخیره چربی شناخته می‌شود. در واقع، بیشتر چربی‌های ناخواسته بدن از قند و نشاسته رژیمی ساخته می‌شود و در این زمان است که نقش تغذیه در درمان سلولیت پررنگ‌تر می‌شود.

هورمون دیگری به نام گلوکاگون برای جمع کردن ذخایر چربی در بدن به منظور سوزاندن انرژی لازم است. گلوکاگون در حضور انسولین عمل نمی‌کند و بنابراین در صورت وجود انسولین نمی‌توان چربی بدن را سوزاند. این تصور غلط وجود دارد که چاق بودن از خوردن چربی ناشی می‌شود، در حالی که در واقع چاق بودن ناشی از ناتوانی در سوزاندن چربی است که نتیجه مستقیم تکیه بر شکر به عنوان منبع اصلی سوخت است.

نقش تغذیه در درمان سلولیت

تغذیه؛ نقش تغذیه در درمان سلولیت

شما می‌توانید به راحتی با جایگزینی قند اضافی و غلات تصفیه شده با چربی‌های مفید رژیم غذایی، در حین کاهش وزن، به همان اندازه که برای سیر شدن خود نیاز دارید، غذا بخورید. همه چربی‌ها برای شما مفید نیستند و بهترین منابع در روغن نارگیل، گوشت‌های ارگانیک، غذاهای دریایی صید وحشی، تخم مرغ، لبنیات، آووکادو، زیتون، و آجیل و دانه‌ها یافت می‌شود.

همچنین بخوانید  تاثیر خواب بر یادگیری دانش آموزان

چربی‌ها در رژیم غذایی شما بسیار مهم هستند زیرا انرژی و امگا ۳ ضروری را برای شما تامین می‌کنند. آن‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند تا ویتامین‌های محلول در چربی A، D، E و K را جذب کنید. چربی‌های ترانس و هیدروژنه موجود در مارگارین و برخی روغن‌های گیاهی تصفیه شده باید به طور کامل اجتناب شود، زیرا بار بزرگی برای بدن هستند.

سایر نکات ضروری

  • همچنین مهم است که آگاه باشید، برخی افراد ممکن است نسبت به برخی غذاها عدم تحمل داشته باشند و آزمایش حساسیت غذایی ممکن است ابزار مفیدی در مدیریت وزن باشد.
  • هیدراتاسیون کافی از طریق آب آشامیدنی با کیفیت خوب نیز به دفع سموم کمک می‌کند.
  • نمک تصفیه شده باید به حداقل برسد زیرا می‌تواند با تشویق احتباس آب به افزایش وزن و سلولیت کمک کند. به جای آن نمک سلتیک را انتخاب کنید که حاوی عناصر کمیاب مفیدی است که اغلب در خاک‌هایی که غذای ما در آن رشد می‌کند وجود ندارد.
  • تا حد امکان از مسواک زدن پوست خشک، ماساژ و دوش آب سرد و گرم متناوب استفاده کنید زیرا گردش خون را بهبود می‌بخشد و سم زدایی را تسریع می‌کند و ظرفیت چربی سوزی بدن شما را افزایش می‌دهد.

انتخاب انواع مناسب غذا و ورزش ممکن است به کاهش یا حتی از بین بردن چربی و سلولیت در طول زمان کمک کند. با کمی برنامه ریزی مدبرانه و توجه به نقش تغذیه در درمان سلولیت، کاهش وزن اضافی و حفظ وزن دائمی بسیار آسان است.

غذاهایی که برای سلولیت توصیه نمی‌شوند

با توجه به آنچه گفتیم نقش تغذیه در درمان سلولیت تاثیر مستقیم دارد و با تغذیه مناسب و اصلاح سبک غذایی می‌توان سلولیت را درمان کرد. سدیم از متحدان اصلی سلولیت است. این ماده معدنی در واقع یکی از عوامل متعددی است که می‌تواند احتباس آب بدن را افزایش دهد.

نقش تغذیه در درمان سلولیت

در خانمی که از سلولیت رنج می‌برد، این اختلال به دلیل تغییر عملکرد سیستم وریدی و لنفاوی تشدید شده است. به همین دلیل مصرف غذاهایی با خاصیت ادرارآور در رژیم غذایی مهم است و از غذاهایی مانند نمک که باعث احتباس آب می‌شوند، اجتناب شود. محدود کردن مصرف سدیم با غذا در کل آسان است، فقط چند اقدام احتیاطی ساده را رعایت کنید:

  • به غذاها نمک نزنید
  • در حین پخت کمی نمک استفاده کنید (هنگام تهیه ماکارونی، مثلاً نمک را بعد از پختن اضافه کنید؛ به این ترتیب مقدار نمک جذب شده توسط پاستا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد)
  • مصرف غذاهای شور یا فرآوری شده (سوسیس، پنیر، چیپس و غیره) را محدود کنید
  • مصرف غذاهای بسته بندی شده را محدود کنید
  • طعم غذاها را با ادویه، لیمو یا سرکه سنتی/بالزامیک تقویت کنید
  • اگر میوه را مورد توجه قرار دهید، می‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای تنقلات شور مصرف کرد.
همچنین بخوانید  ساعت خواب در بارداری؛ زمان خواب درست در برای مادران باردار

نتیجه گیری

نقش تغذیه در درمان سلولیت می‌تواند حتی بیشتر از نقش ورزش و فعالیت بدنی درخصوص رفع سلولیت باشد. رژیم غذایی و نکات بررسی شده در این مقاله، همراه با بهبود کلی در سبک زندگی، برای شکست سلولیت و جلوگیری از تشکیل آن بسیار مهم است. با توجه به جدی بودن مشکل، استفاده همزمان از رژیم غذایی و ورزش بسیار مهم است. فقط از این طریق می‌توان به یک پیشرفت واضح دست یافت.

هم از نظر رژیم غذایی و هم از نظر فعالیت بدنی باید به تدریج پیش رفت. البته نقش تغذیه در درمان سلولیت اهمیت ویژه‌ای دارد به این دلیل که با رژیم غذایی نامناسب، دچار کاهش وزن بیش از حد یا پوسیدگی سریع عضلانی می‌شوید که در واقع می‌تواند سلولیت را بیشتر نمایان کند.

علاوه بر اینکه تغذیه‌ی نامناسب موجب افزایش سلولیت می‌شود، ورزش با وسایل ورزشی غیراستاندارد نیز موجب افزایش سلولیت می‌شود. در نتیجه، پیشنهاد می‌کنیم از وسایل استانداردی همچون فنر فشاری ففو استفاده کنید. ففو دارای مجوز و تأییدیه سلامت است.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 7 = 15