تأثیر ورزش بر تخمک گذاری

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

ناباروری به عنوان یک بحران ویرانگر زندگی برای زوجین توصیف شده است و از نظر اضطراب و افسردگی تأثیر شدیدی بر زنان دارد. عدم تخمک گذاری حدود ۳۰ درصد از ناباروری زنان را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که عوامل سبک زندگی مانند فعالیت بدنی در تخمک گذاری مهم هستند. تأثیر ورزش بر تخمک گذاری تا حدودی پیچیده است و تا به امروز هیچ توصیه روشنی در مورد رژیم‌ها و فعالیت‌های ورزشی وجود ندارد.

این موضوع که تأثیر ورزش بر تخمک گذاری به چه صورت است نگرانی بسیاری از زنان در آستانه باردار شدن است. این در حالی است که بهتر است هر گونه نگرانی در مورد فعالیت بدنی و ورزشی را ابتدا با پزشک متخصص خود در میان بگذارید. به‌طورکلی ورزش متوسط هنگام تلاش برای باردار شدن و تخمک گذاری بی‌خطر است. علاوه بر این، حفظ وزن سالم و سبک زندگی فعال حتی می‌تواند شانس باردار شدن شما را افزایش دهد.

در ادامه در  هوش سلامت شایا بیشتر به تأثیرگذاری ورزش بر تخمک گذاری می‌پردازیم.

فهرست مقاله

فواید ورزش هنگام تخمک گذاری و تلاش برای باردار شدن

ورزش هوازی با شدت متوسط یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید. با توجه به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، ورزش منظم به مدیریت وزن و سلامت مغز کمک می‌کند. همچنین بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما را تقویت می‌کند و توانایی شما را برای انجام فعالیت‌های روزمره بهبود می‌بخشد.

رابطه و تأثیر ورزش بر تخمک گذاری می‌تواند در باردار شدن شما نقش تاثیرگذاری داشته باشد. حفظ رژیم و فعالیت ورزشی فعلی یا حتی شروع یک رژیم جدید ورزشی با شدت کم تا متوسط می‌تواند به شما کمک کند که در وضعیت بدنی خوبی برای بارداری و زایمان باشید. ورزش همچنین می‌تواند به کاهش استرس و رسیدن به وزن ایده‌آل کمک کند، که هر دو می‌توانند تأثیر مثبتی بر باروری داشته باشند.

تأثیر ورزش بر تخمک گذاری

تاثیر ورزش و شاخص توده بدنی بر بارداری

ورزش می‌تواند بر وزن بدن تأثیر بگذارد و مطالعات نشان می‌دهد که وزن (هم کم و هم زیاد) می‌تواند بر مدت زمانی که برای باردار شدن نیاز دارید تأثیر بگذارد. در یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۴ در رابطه با تأثیر ورزش بر تخمک گذاری، زنان با شاخص توده بدنی پایین (BMI زیر ۱۹ سال) به طور متوسط ۲۹ ماه طول کشید تا باردار شوند. زنانی که BMI بین ۱۹ تا ۲۴ داشتند، ۶ تا ۸ ماه طول کشید تا باردار شوند. بچه‌دار شدن برای کسانی که BMI بین ۲۵ تا ۳۹ داشتند ۶ تا ۱۰ ماه طول کشید و برای کسانی که BMI بالای ۳۹ داشتند حدودا ۱۳ ماه طول کشید تا باردار شوند.

همچنین بخوانید  آیا تاثیر ورزش در شب مثبت است؟

برای زنانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند و با ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند، کاهش مقداری وزن از طریق ورزش و ایجاد تغییرات در رژیم غذایی ممکن است شانس بارداری را افزایش دهد. زنان چاق نیز با مشکلات بیشتری در تخمک گذاری مواجه می‌شوند. داده‌های گنجانده شده در نظر کمیته باروری و چاقی ۲۰۲۱ انجمن پزشکی باروری آمریکا نشان می‌دهد که با افزایش BMI، خطر ناباروری بدون تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

کدام ورزش در زمان تخمک‌گذاری و بارداری ایمن است؟

اکثر مطالعات نشان می‌دهند که ورزش متوسط هنگام تلاش برای باردار شدن و تخمک گذاری مفید است. با این حال، ورزش شدید ممکن است فقط برای افرادی که درصد چربی بدن بالایی دارند مفید باشد. با توجه به CDC، برخی از نمونه‌ فعالیت‌های متوسط در رابطه با تأثیر ورزش بر تخمک گذاری عبارت‌اند از:

  • پیاده‌روی با سرعت متوسط یا تند
  • دوچرخه سواری به صورت ملایم و آهسته
  • یوگا (اما احتمالا بهتر است از بیکرام یا یوگای داغ دوری کنید)
  • رقص‌های هوازی
  • تمرینات قدرتی با وزنه‌های سبک‌تر
  • گلف
  • شنا کردن

همچنین، فقط به این دلیل که CDC دویدن را به عنوان یک ورزش شدید واجد شرایط می‌داند، به این معنی نیست که قبل از اقدام به بارداری و تخمک گذاری باید دویدن را متوقف کنید. همین امر در مورد پیلاتس به عنوان یک ورزش محبوب برای شما نیز صدق می‌کند، فقط به این دلیل که آن‌ها در این لیست نیستند، به این معنی نیست که آن‌ها از محدودیت خارج هستند. البته قبل از هر فعالیتی با پزشک متخصص‌ خود درمورد تأثیر ورزش بر تخمک گذاری صحبت کنید تا بهترین برنامه ورزشی را برای شما ارائه کند.

تأثیر ورزش بر تخمک گذاری

بهترین نوع ورزش هنگام تلاش برای باردار شدن چیست؟

با توجه به تأثیر ورزش بر تخمک گذاری فعالیت بدنی که بیشتر از همه ازآن لذت می‌برید و به احتمال زیاد انجام می‌دهید، بهترین ورزش برای شما است. همچنین فعالیت بدنی که بر تقویت عضلات مرکزی بدن (عضلات شکم و کمر) متمرکز است می‌تواند در دوران بارداری به شما کمک کند. ورزش‌هایی که ضربان قلب شما را افزایش می‌دهند نیز می‌توانند به شما در افزایش استقامت کمک کنند.

شنا یک ورزش با تاثیر فوق العاده است که البته بسیاری از زنان باردار آن را دوست دارند. اما مهم‌ترین چیز پیدا کردن یک فعالیت بدنی است که نه تنها به طور مکرر انجام دهید، بلکه باعث شود در حین انجام آن احساس خوبی داشته باشید و توسط پزشک متخصص شما تائید شده باشد.

همچنین بخوانید  تغییر سایز سینه با ورزش؛ آیا امکان تغییر سایز سینه است؟

در حین تخمک گذاری چه مقدار می‌توان ورزش کرد؟

کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هفته یا پنج تمرین ۳۰ دقیقه‌ای در هفته را توصیه می‌کند. سعی کنید دو یا چند روز در هفته روی فعالیت‌های تقویت کننده عضلات تمرکز کنید.

تأثیر ورزش بر تخمک گذاری؛ آیا می توان در زمان تخمک گذاری ورزش کرد؟

احتمالاً مرحله لوتئال چرخه قاعدگی را شنیده‌اید که از روز بعد از تخمک گذاری تا روز قبل از شروع قاعدگی طول می‌کشد و به آن «دو هفته انتظار» می‌گویند. شاید شما هم شنیده باشید که در طول این دو هفته ورزش نکنید. برخی افراد می‌گویند که میانگین طول فاز لوتئال ۱۴ روز است، طول فاز لوتئال می‌تواند از زنی به زن دیگر و از سیکل به چرخه دیگر متفاوت باشد. این امر می‌تواند بر اساس طول چرخه قاعدگی شما و زمانی که در طول سیکل خود تخمک گذاری می‌کنید متفاوت باشد.

تأثیر ورزش بر تخمک گذاری

فاز لوتئال نقش مهمی در اوایل بارداری ایفا می‌کند، زیرا زمانی است که رحم برای لانه گزینی تخمک بارور شده آماده می‌شود. یک مطالعه در مورد تأثیر ورزش بر تخمک گذاری نشان می‌دهد که سطوح بالاتر فعالیت بدنی می‌تواند طول فاز لوتئال را کاهش دهد.

دوره بعدی، ممکن است به دیواره رحم زمان کافی ندهد تا به اندازه کافی ضخیم شود تا بتواند از لانه گزینی تخمک بارور شده حمایت کند. با این حال، همین مطالعه نشان می‌دهد که فعالیت بدنی متوسط با بهبود باروری در بین زنان مرتبط است. اکنون بهترین زمان برای شروع یک برنامه ورزشی جدید و شدید نیست. ورزش ملایم و متوسط بهترین است.

نتیجه گیری

مطالعات نشان داده است که خطر افزایش عدم تخمک گذاری در ورزشکارانی که ورزش‌های بسیار سنگین (بیش از ۶۰ دقیقه در روز) انجام می‌دهند وجود دارد، اما ورزش شدید ۳۰-۶۰ دقیقه در روز با کاهش خطر ناباروری بدون تخمک گذاری همراه است. با مطالعه بر روی گروهی از زنان تأثیر ورزش بر تخمک گذاری در زنان سالم و در حال تخمک گذاری بررشی شده است. اما تنها یک نمونه در نتیجه اختلال قابل توجهی در تخمک گذاری نشان داده شد.

ورزش همراه با یک رژیم غذایی، می‌تواند منجر به از سرگیری تخمک گذاری شود. مکانیسمی که توسط آن ورزش بر تخمک گذاری تأثیر می‌گذارد، از طریق تعدیل غده هیپوتالاموس و هیپوفیز (HPG) به دلیل افزایش فعالیت غده هیپوتالاموس، هیپوفیز و آدرنال (HPA) است. ورزش به کاهش سطح انسولین و آندروژن آزاد کمک می‌کند که منجر به بازیابی تنظیم HPA در تخمک‌گذاری می‌شود.

همچنین بخوانید  فواید ورزش بر سلامت روان را دست کم نگیرید

پیشنهاد می‌کنیم اگر زمان کافی برای ورزش در خارج از خانه ندارید، از فنر فشاری ففو استفاده کنید و تأثیرگذاری آن را در تخمک گذاری خود مشاهده کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 1 =