تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

جالب اینجاست که ورزش و سلامت اسپرم منحنی خطی را نشان نمی‌دهد. برخی از تمرینات فیزیکی کیفیت اسپرم را بهبود می‌بخشد، در حالی که برخی دیگر آن را کاهش می‌دهند. با این حال، هر راهنمای بهبود اسپرم شامل یک رژیم ورزشی است و مردان را به فعالیت بدنی تشویق می‌کند. بنابراین، سوال این است: چه باید کرد؟ در این مقاله در هوش سلامت شایا به بررسی تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم می‌پردازد تا به رفع این سردرگمی کمک کند.

فهرست مقاله

تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم؛ چرا ورزش و سلامت اسپرم به هم مرتبط هستند؟

فعالیت بدنی اثرات قابل توجهی بر بدن شما دارد. هنگامی که شما سبک زندگی فعال را انتخاب می‌کنید، بدن شما دستخوش تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود. این تغییرات هورمونی و همچنین متابولیک هستند. از آنجایی که این دو فرآیند بر تشکیل اسپرم (اسپرماتوژنز) نیز حاکم هستند، تأثیر آن‌ها مشهود است.

ورزش همچنین وزن بدن شما را تعیین می‌کند و از چاقی جلوگیری می‌کند. افزایش چربی بدن تعداد و کیفیت اسپرم را کاهش می‌دهد. ممکن است به دلیل افزایش دمای بیضه‌ها توسط پد چربی کیسه بیضه یا تغییرات هورمونی باشد.

آیا ورزش برای سلامت اسپرم مفید است؟

بله، اما فقط در صورتی که در حد اعتدال انجام شود. تحقیقات در مورد تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم نشان داده است که فعالیت بدنی غلظت اسپرم، حجم مایع منی، تحرک اسپرم و نسبت اسپرم را با مورفولوژی ساختاری صحیح بهبود می‌بخشد. پس چرا به اصطلاح «اعتدال» اشاره خاصی شده است؟ به این منظور ابتدا باید مکانیسم ورزش و بهبود اسپرم را بدانید.

باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن می‌شود

تولید اسپرم شما در بیضه‌ها اتفاق می‌افتد، اما به هورمون تستوسترون نیاز دارد. تحقیقات در مورد تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم نشان داده است که ورزش، به ویژه وزنه برداری، سطح تستوسترون را در بدن شما افزایش می‌دهد. از آنجایی که این هورمون رشد اندام جنسی مردانه را کنترل می‌کند، منجر به این فرض شده است.

تستوسترون همچنین بر روی سلول‌های زایای بیضه‌ها اثر می‌کند و آنها را به تولید اسپرم سوق می‌دهد. در بلوغ سلول‌های اسپرم و کیفیت کلی آنها نقش دارد. بنابراین، ورزش به مغز شما سیگنال می‌دهد که بدن شما را با تستوسترون پر کند. در نتیجه، شما یک جهش قوی در تولید اسپرم و افزایش کیفیت اسپرم را تجربه می‌کنید.

همچنین بخوانید  بهترین زمان برای ورزش را پیدا کنید

تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم

جریان خون را افزایش داده و به بدن شما اکسیژن می‌دهد

تمرینات هوازی باعث اکسیژن‌رسانی به مغز و سایر بافت‌ها می‌شود. تمرینات قلبی همچنین باعث می‌شود قلب شما سریع‌تر پمپاژ کند. آن ضربان‌های تند و تندی که در طول جلسات باشگاه تجربه می‌کنید، نشان می‌دهد که قلب شما به خوبی کار می‌کند. منجر به تامین خون سالم آلت تناسلی و بیضه‌ها می‌شود. وقتی بدن شما اکسیژن و خون کافی داشته باشد، به خوبی تغذیه می‌شود. تامین اکسیژن آزاد نیز تضمین می‌کند که سموم از خون شما خارج می‌شوند. تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم باعث به وجود آمدن این تغییرات مثبت در بدن و باعث سرعت بخشیدن به تولید اسپرم و کاهش آسیب DNA می‌شود. در این فرآیند، کیفیت اسپرم شما بهبود می‌یابد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

زمان نشستن شما را کاهش می‌دهد

ورزش شما را فعال می‌کند و به محدود کردن زمان کم تحرکی کمک می‌کند. این مهم است زیرا مطالعات در مورد تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم نشان داده است که تماشای تلویزیون به مدت طولانی برای سلامت اسپرم مضر است. گزارش آنالیز مایع منی مردانی که روزانه ۵ ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند، کیفیت اسپرم ضعیفی را نشان می‌دهد. مطالعات به این نتیجه رسیدند که برای تعداد و تحرک اسپرم مضر است. احتمالاً به دلیل افزایش دمای ناحیه اسکروتوم است. سبک زندگی بی‌تحرک همچنین زمینه‌ای را برای شاخص توده بدنی بالاتر و چالش‌های مرتبط با باروری مردان فراهم می‌کند.

چرا اعتدال در ورزش مهم است؟

مهم است که از برنامه ورزشی خود غافل نشوید. تمرینات و ورزش‌های تهاجمی می‌تواند سلامت اسپرم را کاهش دهد. دلایل این امر در ادامه ذکر شده است:

تحقیقات در مورد تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم نشان می‌دهد که دوندگان ماراتن یا ورزشکارانی که بیش از ۴۰ تا ۵۶ کیلومتر در هفته می‌دوند کیفیت اسپرم پایینی دارند. این موضوع به این دلیل است که دویدن در مسافت‌های طولانی مرزهای بدن شما را جابجا می‌کند. هورمون استرس (کورتیزول) را افزایش می‌دهد که با عملکرد تستوسترون مقابله می‌کند. بنابراین، در حالی که دویدن متوسط ​​پارامترهای اسپرم و حجم مایع منی را بهبود می‌بخشد، زیاده‌روی می‌تواند مضر باشد.

برخی از ورزش‌های فعال مانند دوچرخه سواری در کوهستان باعث آسیب‌های جزئی تناسلی می‌شود. یک نظرسنجی در مورد تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم و سلامت اندام تناسلی نشان می‌دهد که ۱۸ درصد از آمریکایی‌ها گزارش می‌دهند که در مقطعی از دوران ورزشی خود با آسیب‌های تناسلی مواجه شده‌اند. ترومای جزئی مکرر ممکن است خود را به صورت فیزیکی نشان ندهد، اما پتانسیل آن را دارد که اسپرماتوژنز را مختل کند.

همچنین بخوانید  ورزش برای تناسب اندام؛ برای تناسب اندام چه ورزشی مناسب‌تر است؟

تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم

برخی از مطالعات کوچک نیز ثابت می‌کنند که ورزش‌های تهاجمی احتمالاً باعث آسیب‌های جزئی به پروستات می‌شوند. از آنجایی که پروستات در مجاورت بیضه‌ها قرار دارد، قابل درک است. پروستات به تولید مایع منی کمک می‌کند. بنابراین، اثرات ورزش بر سلامت آن می‌تواند حجم مایع منی را در دراز مدت تغییر دهد. این عوامل ممکن است پیامدهای جزئی داشته باشند، اما در مجموع، ممکن است بر سطح باروری شما تأثیر بگذارند.

تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم؛ از کدام ورزش‌ها باید اجتناب کرد؟

مرتب کردن برنامه ورزشی شما کار سختی نیست. شما باید از برخی ورزش‌ها اجتناب کنید و به ورزش‌هایی که غلظت اسپرم و سایر پارامترهای شما را بهبود می‌بخشد، پایبند باشید. شواهد نشان می‌دهد که باید از تمرینات زیر اجتناب کنید:

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری کالری را از دست می‌دهد و پاهای شما را در حرکت نگه می‌دارد، اما باعث می‌شود روی صندلی چرمی نیز بنشینید. کیسه بیضه شما تمایل به گرم شدن دارد و تعریق باعث افزایش بیشتر دما می‌شود. بنابراین، دوچرخه‌سواری بیش از پنج ساعت در هفته، پتانسیل کاهش تحرک و تعداد اسپرم را دارد.

تمرین با شدت بالا برای بیش از ۲ ساعت در روز به مدت پنج روز در هفته، تحرک و تراکم اسپرم را کاهش می‌دهد. روش دیگر، تمرین تناوبی با شدت بالا انتخاب بهتری است. دارای دوره‌های پراکنده تمرین شدید بین تمرینات کم شدت است. این الگوی متناوب تاثیر بسیار خوبی بر سلامت اسپرم و همچنین وزن بدن دارد.

تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم؛ کوهنوردی فعال

کوهنوردی فعال، تهاجمی است و جسارت می‌خواهد. همچنین بر کیفیت اسپرم شما تأثیر می‌گذارد زیرا در ارتفاعات بالا، اکسیژن کم است. به مرور زمان منجر به کاهش تعداد اسپرم و تحرک پیشرونده ضعیف می‌شود.

جلسات طولانی تردمیل

برنامه بدنسازی شما باید تمرینات متنوعی داشته باشد که هر کدام کمتر از یک ساعت طول بکشد. اضافه کردن مدیتیشن یا یوگا به روتین بدنسازی شما همچنین سطح هورمون استرس را در بدن شما کاهش می‌دهد.

تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم

چگونه می‌توانم کیفیت اسپرم خود را بعد از ورزش بررسی کنم؟

اگر ورزش را در زندگی خود گنجانده‌اید، می‌توانید با انجام تست آنالیز مایع منی، تغییرات باروری خود را بررسی کنید. یک کیت آنالیز مایع منی در خانه به شما این امکان را می‌دهد که بدون گرفتن وقت قبلی در کلینیک، از بررسی‌های منظم سلامت اسپرم پیروی کنید.

همچنین بخوانید  ایزوتونیک، ایزومتریک و ایزوکنتیک

راه جایگزین برای علاقه‌مندان به ورزش چیست؟

کسانی که دوندگان ماراتن حرفه‌ای یا ورزشکاران هستند به جایگزینی برای حفظ باروری نیاز دارند. این بدان معنا نیست که آنها به خودی خود نابارور خواهند بود. این در مورد کنترل بیشتر بر باروری است. انجماد اسپرم به شما این فرصت را می‌دهد تا قبل از شروع تمرینات سخت، اسپرم خود را حفظ کنید. همچنین به علاقه‌مندان و مربیان باشگاه اجازه می‌دهد تا اسپرم خود را با بهترین کیفیت ذخیره کنند. با اطلاع دقیق از تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم، می‌توانید نگران ورزش و سلامت اسپرم نباشید و با تمرینات شدید شروع به فشار دادن بدن خود کنید.

علاوه بر تأثیر تغذیه‌ی مناسب، ورزش و فعالیت بدنی نیز بر روی تحرک اسپرم‌ها تأثیرگذارند. در دنیای شلوغ و پردغدغه‌ی امروز، کمتر پیش بیاید که به باشگاه‌های بدنسازی مراجعه کنیم و ورزش کنیم، پیشنهاد ما به شما فنر فشاری ففو است. این وسیله‌ی ورزشی برای تمامی سنین مناسب است و با آن می‌توانید در محیط‌های مختلف ورزش کنیم.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

66 + = 70