تاثیر ورزش در کاهش اضطراب

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

ورزش می‌تواند نقش مهمی در سلامت روان داشته باشد و حتی می‌تواند علائم بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب را تسکین دهد. در حالی که فواید ورزش برای سلامت جسمانی اغلب مورد بحث قرار می‌گیرد، ارتباط بین ورزش و سلامت روان اغلب نادیده گرفته می‌شود. مطالعات در مورد تاثیر ورزش در کاهش اضطراب نشان می‌دهد که ورزش ممکن است به جلوگیری از مشکلات سلامت روان قبل از شروع آنها کمک کند. تحقیقات همچنین نشان می‎دهد که ورزش می‌تواند علائم بسیاری از بیماری‌های روانی موجود را بهبود بخشد

فهرست مقاله

فواید ورزش برای سلامت روان

متخصصان سلامت روان گاهی ورزش را به عنوان بخشی از درمان بیماری‌های روانی خاص تجویز می‌کنند. برخی از اثرات بالقوه ورزش بر سلامت روان عبارتند از:

اضطراب و استرس

ورزش حساسیت به واکنش بدن به اضطراب را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، یک برنامه ورزشی منظم می‌تواند به کاهش علائم سایر بیماری‌های رایج مشترک، مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک کند.

ورزش به رشد نورون های جدید در نواحی کلیدی مغز از جمله هیپوکامپ کمک می‌کند. برخی تحقیقات در مورد تاثیر ورزش در کاهش اضطراب نشان می‌دهد که این ممکن است در تسکین علائم برخی از بیماری‌های روانپزشکی از جمله افسردگی و اضطراب نقش داشته باشد. مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که افزایش نوروژنز ممکن است در آرام کردن مغز در زمان استرس نقش داشته باشد.

اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD)

ورزش ممکن است مهارت‌های حرکتی و عملکرد اجرایی کودکان مبتلا به ADHD را بهبود بخشد. به نظر می‌رسد که این امر در مورد ورزش متوسط ​​و شدید نیز صدق می‌کند و ورزش برای مدت طولانی‌تر ممکن است به نتایج بهتری منجر شود.

تاثیر ورزش در کاهش اضطراب

تاثیر ورزش در کاهش اضطراب؛ افسردگی

نشان داده شده است که ورزش سبک، متوسط ​​و شدید باعث کاهش شدت افسردگی می‌شود. در واقع، ورزش ممکن است به اندازه سایر درمان‌های افسردگی موثر باشد.

اختلال هراس

برای افراد مبتلا به اختلال هراس، ورزش می‌تواند راهی پیشگیرانه برای رهایی از تنش فروخورده و کاهش احساس ترس و نگرانی باشد. ورزش همچنین ممکن است در برخی موارد شدت و دفعات حملات پانیک را کاهش دهد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

فعالیت بدنی ممکن است برای افراد مبتلا به PTSD مفید باشد، به ویژه آن‌هایی که قبلاً با درمان دست و پنجه نرم کرده‌اند و آنهایی که دچار PTSD زیر آستانه هستند. ورزش همچنین ممکن است به علائم PTSD مانند افسردگی، اضطراب، مشکلات خواب و مشکلات قلبی عروقی کمک کند.

تاثیر ورزش در کاهش اضطراب؛ چگونه ورزش به سلامتی مثبت کمک میکند

ورزش همچنین می تواند برای افزایش رفاه در افرادی که از قبل احساس سلامت روانی می‌کنند استفاده شود. افزایش فعالیت بدنی باعث بهبود خلق و خو، بهبود سطح انرژی و بهبود خواب با کیفیت می‌شود.

همچنین بخوانید  نقش پروتئین در بدنسازی؛ چرا پروتئین برای هر بدنساز حیاتی است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا فعالیت بدنی می‌تواند برای سلامت روانی مفید باشد:

ورزش هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد

ورزش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول را کاهش می‌دهد. همچنین اندورفین – مواد شیمیایی “احساس خوب” بدن شما را افزایش می‌دهد و خلق و خوی شما را تقویت می‌کند.

فعالیت بدنی شما را از افکار و احساسات منفی دور می‌کند

فعالیت بدنی می‌تواند ذهن شما را از مشکلاتتان دور کند و یا آن را به فعالیتی که در دست دارید هدایت کند یا شما را به حالتی شبیه ذن برساند.

تاثیر ورزش در کاهش اضطراب؛ ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود

ورزش می‌تواند به کاهش وزن، تن دادن به بدن، و حفظ درخشش و لبخند سالم کمک کند. ممکن است با ظاهری جذاب‌تر و ایجاد هاله‌ای از قدرت بیشتر در خلق و خوی خود تقویت ظریف اما قابل توجهی احساس کنید.

تاثیر ورزش در کاهش اضطراب

ورزش میتواند منبع خوبی برای حمایت اجتماعی باشد

مزایای حمایت اجتماعی به خوبی مستند شده است و بسیاری از فعالیت‌های بدنی می‌توانند فعالیت‌های اجتماعی نیز باشند. بنابراین چه به یک کلاس ورزشی بپیوندید و چه در یک لیگ سافت بال بازی می‌کنید، ورزش با دیگران می‌تواند دوز دو برابر استرس را به شما کاهش دهد و در طولانی مدت شاهد تاثیر ورزش در کاهش اضطراب باشید.

سلامت جسمانی بهتر ممکن است به معنای سلامت روانی بهتر باشد

در حالی که استرس می‌تواند باعث بیماری شود، بیماری نیز می‌تواند باعث استرس شود. بهبود سلامت کلی و طول عمر شما با ورزش می‌تواند در کوتاه مدت (با تقویت ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های جزئی) و در دراز مدت (با کمک به شما برای سالم ماندن طولانی‌تر و لذت بردن از استرس شما را کاهش دهد. زندگی بیشتر به خاطر آن است).

تاثیر ورزش در کاهش اضطراب؛ ورزش یک بافر در برابر استرس ایجاد می‌کند

فعالیت بدنی ممکن است با واکنش فیزیولوژیکی کمتر نسبت به استرس مرتبط باشد. به زبان ساده، کسانی که بیشتر ورزش می‌کنند ممکن است کمتر تحت تاثیر استرسی که با آن مواجه هستند شوند. بنابراین، علاوه بر تمام مزایای دیگر، ورزش ممکن است مصونیت نسبت به استرس آینده و همچنین راهی برای مقابله با استرس فعلی ایجاد کند.

قبل از اینکه شروع کنی

اگر به تازگی با یک برنامه ورزشی شروع کرده اید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین شکل ورزش و سطح شدت را برای وضعیت بدنی خود تعیین کنید تا بتوانید تاثیر ورزش در کاهش اضطراب استفاده کنید. سابقه پزشکی شما، داروهای فعلی و شرایط تشخیص داده شده، همگی می‌توانند در توانایی شما برای ورزش نقش داشته باشند. اگر مشکوک هستید که یک بیماری روانی دارید یا تحت درمان یک متخصص بهداشت روان هستید، در مورد اینکه چگونه می‌توانید فعالیت بدنی را در درمان خود بگنجانید، بپرسید. یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط می‌تواند در مورد بهترین استراتژی‌ها برای درمان بیماری خاص شما پیشنهاداتی ارائه دهد.

همچنین بخوانید  محاسبه درصد چربی بدن چگونه است؟

چگونه یک برنامه تمرین بدنی را شروع کنیم

هنگامی که تأیید و توصیه‌های پزشک خود را در مورد تاثیر ورزش در کاهش اضطراب دریافت کردید، می‌خواهید در مورد برنامه ورزشی مناسب خود تصمیم بگیرید. آیا می‌خواهید در کلاس شرکت کنید؟ آیا استخدام مربی در باشگاه می‌تواند مفید باشد؟ آیا ترجیح می‌دهید با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود در زمان خود به پیاده‌روی بروید؟ کلید پایبندی به یک برنامه این است که کاری را پیدا کنید که از انجام آن لذت می‌برید.

هنگام شروع یک برنامه ورزشی جدید، ممکن است در ابتدا احساس انگیزه کنید. این انگیزه برای ورزش می‌تواند در کمک به شما برای شروع برنامه ورزشی جدید بسیار مفید باشد.

چند نکته برای شروع و حفظ برنامه ورزشی

تاثیر ورزش در کاهش اضطراب؛ زیاده روی نکنید

مراقب باشید در ابتدا خود را به افراط نکشید، زیرا ممکن است منجر به آسیب فیزیکی شود. به یاد داشته باشید که ورزش می‌تواند سرگرم کننده باشد و می‌تواند به بهبود خلق و خو و اضطراب شما کمک کند، اما نباید باعث مشکلات جسمانی شود. در ابتدا آن را آهسته انجام دهید و به مرور زمان تمرینات خود را افزایش دهید.

به برنامه ورزشی خود متعهد شوید

از مدیران پر استرس گرفته تا والدینی که در خانه می‌مانند، همه مشغول هستند. کنار گذاشتن زمان برای ورزش به این معنی است که سلامت و تندرستی خود را در اولویت قرار داده‌اید. ممکن است قبل از اینکه متوجه بهبود علائم خود شوید، زمان می‌برد. برای بهترین نتیجه، صبور باشید و با برنامه ورزشی خود سازگار باشید.

اگر از دسته افرادی هستید که زمان کافی برای باشگاه رفتن ندارید، پیشنهاد می‌کنیم فنر فشاری ففو را تهیه کنید. این وسیله‌ی ورزشی برای تمامی سنین مناسب است و به دلیل شکل طراحی که دارد، قابل حمل به مکان مختلف نیز می‌باشد.

تاثیر ورزش در کاهش اضطراب

بدانید که انگیزه شما ممکن است در مراحل مختلف برنامه ورزشی شما تغییر کند

غیرمعمول نیست که اشتیاق اولیه شما با گذشت زمان از بین برود. این می‌تواند کمک کند که روتین خود را کمی تغییر دهید یا به طور کلی گزینه‌های ورزشی جدیدی پیدا کنید. برای مثال، اگر از تردمیل در باشگاه ورزشی محلی خسته شده‌اید، پیاده‌روی محلی یا پیوستن به یک گروه پیاده‌روی را امتحان کنید. تاثیر ورزش در کاهش اضطراب همچنین می‌توانند این مزیت را داشته باشند که به شما کمک می‌کنند در حین ورزش اجتماعی شوید.

همچنین بخوانید  پیدا کردن بهترین زمان برای ورزش، از فعل ورزش کردن مهم‌تر است!

تاثیر ورزش در کاهش اضطراب؛ به آزمایش ادامه دهید

استراتژی‌های مختلف را آزمایش کنید تا بهترین نتیجه را پیدا کنید. اگر سعی می‌کنید اول صبح به ورزش ادامه دهید، بعد از ظهر ورزش کنید. یا اگر متوجه شدید که از رفتن به باشگاه می‌ترسید، بیرون ورزش کنید. به آزمایش ادامه دهید تا زمانی که چیزی را پیدا کنید که احتمالاً به آن پایبند هستید.

سخن آخر

ورزش بدنی ممکن است احساس اضطراب را کاهش دهد و تاب آوری شما را در برابر استرس بهبود بخشد. ورزش با واکنش کمتری در سیستم عصبی سمپاتیک و محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) همراه است که هر دو با واکنش جنگ یا گریز مرتبط هستند. فعالیت بدنی منظم همچنین ممکن است اثرات مثبتی بر مغز داشته باشد، مانند افزایش نوروژنز و بهبود سطوح انتقال دهنده‌های عصبی. ممکن است بلافاصله پس از ورزش، خلق و خوی بهبود یافته و احساس سرخوشی را احساس کنید، به خصوص اگر درگیر فعالیت متوسط ​​هستید.

همچنین، ممکن است تنها پس از یک جلسه، توانایی‌های شناختی بهبود یافته‌ای مانند حافظه، مهارت‌های حل مسئله و توانایی تصمیم‌گیری را تجربه کنید. با گذشت زمان، این اثرات مثبت باید ادامه پیدا کند و ممکن است به محض شش هفته بعد از آن متوجه بهبودی شوید. در این مقاله در مورد تاثیر ورزش در کاهش اضطراب که امیدواریم مطالب آن برای شما مفید بوده باشد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

77 + = 84