صبحانه رژیمی

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

خوردن یک صبحانه رژیمی مفید و کم‌کالری انرژی کل روز شما را تامین خواهد کرد. بهترین غذای رژیمی برای صبحانه غذایی است که درحالی‌که شما را سیر می‌کند، کالری کمی نیز دارد. وعده‌ صبحانه مهم‌ترین وعده‌غذایی برای کسانی است که قصد کاهش وزن دارند؛ زیرا انرژی کل روز را تامین می‌کند. انتخاب بهترین نوع صبحانه برای رژیم اولین گام برای شروع یک روز با کمترین میزان مصرف کالری است. یک صبحانه رژیمی خوب انرژی شما را برای فعالیت‌های روزمره فراهم می‌کند و درعین‌حال اشتهای شما را برای وعده‌های غذایی بعدی کم می‌کند.

در ادامه مطلب در هوش سلامت درباره بهترین غذای رژیمی برای صبحانه صحبت خواهیم کرد و دلایل مهم بودن صرف صبحانه به‌خصوص برای کودکان و دانش‌آموزان را ذکر خواهیم کرد.

فهرست مقاله

چرا صبحانه مهم‌ ترین وعده‌ غذایی است؟

صبحانه به‌خصوص برای کودکان و دانش‌آموزان یک وعده مهم غذایی محسوب می‌شود. چندین دلیل مهم برای این موضوع وجود دارد که در زیر به برخی از آن‌ها به‌اختصار اشاره می‌کنیم.

  • حفظ تعادل قند خون
  • افزایش سوخت‌وساز بدن
  • جذب انواع ویتامین
  • افزایش تمرکز و عملکرد بهتر مغز
  • کم‌شدن فشار عصبی ناشی از کاهش قند خون
  • تقویت حافظه
  • جلوگیری از پرخوری در وعده ناهار در اثر گرسنگی زیاد ناشی از نخوردن صبحانه
  • تامین انرژی اولیه بدن برای شروع فعالیت‌های روزانه
  • جلوگیری از ایجاد سردرد به دلیل کاهش فشارخون
  • جلوگیری از ایجاد عوارض ناشی از کاهش قند خون نظیر سرگیجه، ضعف و لرزش
  • کاهش امکان ابتلا به یبوست
  • جلوگیری از افزایش امکان چاقی و اضافه‌وزن

صبحانه رژیمی خوب و مقوی چه ویژگی‌ هایی دارد؟

یک صبحانه رژیمی خوب و مقوی باید سرشار از فیبر، پروتئین، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد تا ضمن تامین نیاز بدن به تمام مواد مغذی موردنیاز، کم‌کالری نیز باشد و فرد را نیز برای مدت طولانی سیر نگه‌ دارد. کاهش اشتها بعد از صرف یک صبحانه رژیمی منجر به صرف میزان کمتری غذا در وعده‌های ناهار و شام می‌شود و این خود به لاغری کمک زیادی می‌کند.

بهترین غذای رژیمی برای صبحانه

مواد غذایی همچون تخم‌مرغ، موز، قهوه، کره بادام‌زمینی، آجیل، چای سبز، ارده و شیره ضمن داشتن خواص بسیار و مفیدبودن برای سلامتی، سطح انرژی شما را بالا برده و تا چندین ساعت احساس سیری ایجاد خواهند کرد. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا شما را در انتخاب یک صبحانه رژیمی عالی و مقوی یاری کنیم.

همچنین بخوانید  تأثیر خواب بر آزمایش پرولاکتین چیست؟

صبحانه رژیمی

 ۱. تخم‌ مرغ

تخم‌ مرغ یک ماده غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. مصرف تخم‌ مرغ در وعده صبحانه اشتها را کاهش می‌دهد و کاهش وزن را سرعت می‌بخشد. تخم‌ مرغ را به شکل‌های مختلفی همچون آب‌پز، نیمرو، املت به همراه سبزیجاتی مانند کلم‌بروکلی، سیر، فلفل‌دلمه‌ای، اسفناج، کدو و… می‌توان در یک صبحانه رژیمی گنجاند. تخم‌ مرغ را نمی‌توان به طور قطعی بهترین غذای رژیمی برای صبحانه دانست؛ اما یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

۲. موز

موز به علت داشتن فیبر بالا سرعت تخلیه محتوای معده را پایین می‌برد و سیری طولانی‌مدتی ایجاد خواهد کرد. موز یک جایگزین عالی برای غلات صبحانه محسوب می‌شود. مصرف موز به‌صورت ترکیباتی همچون شیرموز یا همراه با کره بادام‌زمینی در یک صبحانه رژیمی باعث سیری طولانی‌مدت خواهد شد.

۳. قهوه

قهوه یک جزء محبوب صبحانه رژیمی محسوب می‌شود که به علت داشتن کافئین بالا تاثیر به سزایی در چربی‌سوزی و افزایش متابولیسم دارد. مصرف قهوه در صبحانه ضمن ایجاد نشاط صبحگاهی منجر به لاغری نیز خواهد شد. نوشیدن مداوم قهوه تاثیر به سزایی در لاغری و کاهش وزن دارد. قهوه با کم‌کردن اشتها، میزان کالری مصرفی روزانه را کم می‌کند.

۴. بهترین صبحانه رژیمی؛ کره بادام‌ زمینی

کره بادام‌ زمینی سرشار از فیبر و پروتئین است. مصرف آن به‌عنوان صبحانه رژیمی اشتهای کاذب را از بین برده و احساس سیری طولانی‌مدتی را ایجاد خواهد کرد. این ویژگی باعث کنترل اشتها شده و به کاهش وزن و لاغری کمک خواهد کرد. کره بادام‌زمینی می‌تواند بهترین غذای رژیمی برای صبحانه باشد.

۵. انواع آجیل

مصرف گردو همراه با نان و پنیر یا بادام، پسته، فندق، بادام‌زمینی به همراه کشمش، توت، مویز یا انجیر خشک یک منبع سرشار از مواد مغذی، چربی، فیبر و پروتئین است و به‌عنوان یک صبحانه رژیمی عالی و پرانرژی شناخته می‌شود. شیر بادام نیز یک نوشیدنی عالی برای صبحانه محسوب می‌شود. آجیل‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان، منیزیم، پتاسیم و چربی‌های اشباع هستند.

۶. چای سبز

امروزه اثرات چای سبز در کاهش وزن و لاغری بر همگان آشکار شده است. البته در مبتلایان به بیماری کم‌کاری تیروئید مصرف چای سبز ممنوع است؛ چون چای سبز می‌تواند در کار غده تیروئید اختلال ایجاد کند. همچنین به دلیل داشتن طبع سرد، مصرف مداوم  آن برای افراد سردمزاج مضر است. چای سبز با افزایش متابولیسم میزان انرژی در دسترس فرد را افزایش می‌دهد. مصرف این نوشیدنی به لاغری کمک می‌کند و یک صبحانه رژیمی ویژه است.

همچنین بخوانید  حرکات ورزشی برای لاغری پاها

۷. بهترین صبحانه رژیمی؛ ارده و شیره

ارده و شیره یک ترکیب فوق‌العاده خوشمزه، مقوی و مناسب افراد سردمزاج است. این صبحانه رژیمی بی‌نظیر و خوش‌طعم به گرم‌شدن بدن کمک می‌کند و انرژی زیادی به بدن می‌بخشد. مصرف آن به مقدار مناسب باعث سیر نگه‌داشتن طولانی و لاغری خواهد شد. ارده و شیره بهترین غذای رژیمی برای صبحانه محسوب می‌شود، درصورتی‌که به‌اندازه مصرف شود.

صبحانه رژیمی

۸. میوه

میوه‌ها نسبتا کم کالری و سرشار از فیبر، قندهای ساده‌ و آنتی اکسیدان هستند و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند. فیبر موجود در میوه‌ها به کاهش جذب قند کمک می‌کند و مانع از چاقی و اضافه وزن می‌شوند. ‌میوه‌ها با داشتن تنوع بالا صبحانه‌ای جذاب و خوشمزه محسوب می‌شوند.

می‌توانید پس از صبحانه کامل، ورزش کنید و روز پرانرژی شروع کنید. پیشنهاد می‌کنیم با فواید ورزش صبحگاهی نیز آشنا شوید.

انتخاب بهترین نوع صبحانه برای رژیم

 انتخاب بهترین نوع صبحانه برای رژیم تا حد زیادی به ذائقه و سلیقه شما برمی‌گردد و نمی‌توان برای همه افراد نسخه‌ای یکسان پیچید. هر کس باتوجه‌به علائق، ذائقه و ترجیحات خود می‌تواند یک صبحانه رژیمی برای خودت در نظر بگیرد، به‌طوری‌که ضمن تامین نیاز روزانه بدن به مواد مغذی، احساس سیری طولانی‌مدتی در وی ایجاد کند و موجب تسریع چربی‌سوزی و سوخت‌وساز و لاغری شود. با انتخاب یک صبحانه رژیمی مناسب و درعین‌حال مقوی رویای کاهش وزن به حقیقت خواهد پیوست.

رعایت یک رژیم غذایی اصولی همراه با یک برنامه ورزشی صحیح بهترین راه کاهش وزن است؛ زیرا سبب کاهش وزن منطقی بدون ایجاد عوارض بعدی و آسیب به سلامت فرد خواهد شد. برای شروع کار، انتخاب بهترین غذای رژیمی برای صبحانه می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

برای داشتن یک رژیم غذایی حساب شده و اصولی حتما با پزشک متخصص تغذیه مشورت نموده و هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود را زیر نظر وی انجام دهید. مشورت با پزشک موجب می‌شود ضمن دستیابی به نتیجه دلخواه، آسیبی به سلامتی شما نرسد.

صبحانه رژیمی

جمع‌بندی

صرف یک صبحانه رژیمی در ابتدای روز دغدغه بسیاری از افراد است. انتخاب بهترین غذای رژیمی برای صبحانه اولین گام برای قدم برداشتن به سمت یک زندگی سالم و بانشاط است. هرچه وعده‌های غذایی مصرفی سالم‌تر و کم‌کالری‌تر باشند، شما یک ‌قدم به ‌سلامتی و تناسب‌اندام نزدیک‌تر خواهید شد. بهترین نوع صبحانه برای رژیم همان‌طور که قبلا نیز در همین مطلب اشاره شد، صبحانه‌ای است که ضمن سیر نگه‌داشتن، کم‌کالری باشد. کاهش وزن و داشتن تناسب‌اندام با برنامه‌ریزی مناسب ورزشی و رژیم غذایی صحیح امروزه به رویایی دست‌یافتنی تبدیل شده است.

همچنین بخوانید  تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم؛ چرا ورزش و سلامت اسپرم به هم مرتبط هستند؟

پیشنهاد می‌کنیم در کنار صبحانه و تغذیه سالم نیز ورزش کنید. اگر وقت کافی برای ورزش کردن را ندارید، پیشنهاد ما به شما فنر فشاری ففو است.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 48 = 55