تأثیر خواب بر آزمایش پرولاکتین چیست؟

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

تأثیر خواب بر آزمایش پرولاکتین چیست؟ برای پاسخ این سؤال شما را ابتدا با ماهیت خواب آشنا می‌کنیم. خواب یکی از اصلی‌ترین بخش‌های زندگی حیات هر انسان است که می‌توان به‌عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارها، برای تقویت سلامت جسم از آن نام برد. بدن هنگام خواب تحت فرایند مهم ترمیم قرار می‌گیرد و این بدان معناست که زمانی که ما در خواب هستیم، درون بدن ما اتفاقاتی می‌افتد. این اتفاقات منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود بیماری‌ها در بدن می‌شود.

 خواب کافی به غدد درون‌ریز بدن ما مانند هیپوفیز کمک می‌کند تا هورمون‌های لازم و حیاتی، در زمان مشخص و به‌اندازه کافی ترشح شوند و کارکرد جسم ما را منظم و سازماندهی کنند. هورمون پرولاکتین یکی از مهم‌ترین هورمون‌هایی است که در مردان و زنان نقش مهمی را ایفا می‌کند. تأثیر پرولاکتین بر بدن زیاد است و فاکتورهای متفاوتی می‌توانند بر میزان و مقدار آن تأثیرگذار باشند. در ادامه در هوش سلامت به تأثیر خواب بر آزمایش پرولاکتین و میزان آن در بدن می‌پردازیم.

فهرست مقاله

هورمون پرولاکتین چیست؟

به هورمونی که در مغز از غده هیپوفیز در بدن ترشح می‌شود پرولاکتین می‌گویند. پرولاکتین هورمونی است که نقش مهمی در بسیاری از فرایندهای بدن انسان دارد. این هورمون توسط غده هیپوفیز در مغز تولید می‌شود که به‌عنوان لاکتوتروپین یا PRL نیز شناخته می‌شود. این هورمون معمولاً در مردان و زنانی که شیرده یا باردار نیستند، از سطح پایینی برخوردار است. می‌توان گفت اصلی‌ترین عامل رشد و نمو پستان‌ها و تولید شیر پس از تولد نوزاد، هورمون پرولاکتین است که از آن به‌عنوان هورمون شیر نیز یاد می‌شود.

تأثیر پرولاکتین بر بدن

همان‌طور که گفته شد هورمون پرولاکتین بر بدن ما تأثیر و عملکردهای فراوانی دارد. تأثیر پرولاکتین بر بدن عبارت است از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • مقابله با استرس
  • تنظیم متابولیسم بدن و کنترل مصرف غذا
  • حفاظت از مغز و عصب‌ها
  • حفظ بارداری و کمک به رشد جنین
  • رشد سینه و کمک به تولید شیر

آزمایش پرولاکتین

آزمایشِ میزان ترشح هورمون‌ها در بدن امری حیاتی برای کنترل سلامتی انسان است که باتوجه‌به آنچه تا کنون گفتیم؛ می‌توان گفت آزمایش پرولاکتین یکی از اصلی‌ترین و شایع‌ترین آزمایش‌هایی است که انجام می‌پذیرد. باتوجه‌به موضوع مقاله که تأثیر خواب بر آزمایش پرولاکتین است، هنگام انجام آزمایش باید به فاکتور خواب توجه داشته باشید. آزمایش‌های هورمونی همیشه مستلزم رعایت یکی سری اصول قبل از آزمایش هستند که میزان خواب یکی از اصلی‌ترین مواردی است که باید قبل از انجام هر نوع آزمایش هورمونی به آن توجه شود. در ادامه به تأثیر خواب بر آزمایش پرولاکتین خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید  ورزش برای تناسب اندام؛ برای تناسب اندام چه ورزشی مناسب‌تر است؟

تأثیر خواب بر آزمایش پرولاکتین

مطالعات فراوانی در خصوص تأثیر خواب بر سطح ترشح هورمون پرولاکتین انجام‌گرفته است که بر اساس آن خواب عمیق و کافی باعث افزایش سطح پرولاکتین در بدن می‌شود. سطح پرولاکتین در بدن افرادی که به مدت هشت ساعت در شب می‌خوابند در مقایسه با افرادی که به مدت چهار ساعت می‌خوابند، بیشتر است. همچنین تحقیقات نشان داده است که افرادی که به غیر خواب شبانه، در طول روز یک تایم خواب دارند؛ نیز سطح هورمون متفاوتی را در آزمایش‌ها نشان می‌دهند.

عواملی همچون اختلالات خواب یا سندروم خواب بی‌نیازی تأثیر بسزایی در سطح هورمون پرولاکتین در بدن دارد. ازاین‌رو قبل از اینکه نسبت به آزمایش اقدام کنید، حتماً پزشک خود را از نوع خواب و سبک زندگی خود مطلع کنید؛ بنابراین خواب مطبوع و کافی می‌تواند به غده هیپوفیز ما کمک کند تا میزان درستی از هورمون پرولاکتین را در بدن ترشح کند. همچنین میزان PRL  در آزمایش هورمونی ما به پزشک در تجویز دارو و توصیه‌های لازم، کمک فراوانی می‌کند.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

تأثیر خواب بر آزمایش پرولاکتین

رابطه خواب و تولید هورمون پرولاکتین در بدن

در بررسی تأثیر خواب بر آزمایش پرولاکتین به این نتیجه رسیدیم که برای به‌دست‌آمدن نتیجه درست، فرد باید حداقل یک هفته ساعت بیدارشدن مشخصی داشته باشد، تا در حین آزمایش بدن در حالت نرمال باشد. پایین آمدن یا بالارفتن میزان هورمون پرولاکتین در بدن عوارض و بیماری‌هایی را ایجاد می‌کند. برای اینکه تأثیر پرولاکتین بر بدن یک تأثیر مثبت باشد؛ باید میزان این هورمون در بدن به‌اندازه باشد. رابطه خواب و تولید هورمون پرولاکتین در بدن یک رابطه معکوس است.

هنگامی که میزان پرولاکتین در بدن بالا می‌رود یکی از روش‌های غیردارویی که می‌تواند میزان آن را کم کند، خواب کافی بین ۷ تا ۸ ساعت است. خواب به‌اندازه کمک می‌کند تا سطح پرولاکتین در بدن کاهش پیدا کند. بیدارشدن دو ساعت قبل از انجام آزمایش که از شرایط آزمایش پرولاکتین است، کمک می‌کند تا میزان پرولاکتین در سطح بدن به تعادل برسد. کاهش و افزایش میزان پرولاکتین در بدن هر کدام عوارضی دارند که با انجام آزمایش‌ها و مصرف دارو باید به سطح تعادل در بدن برسد. خواب هم یکی از عواملی است که به تعادل رسیدن میزان پرولاکتین در بدن کمک می‌کند.

همچنین بخوانید  تأثیر ورزش بر تخمک گذاری؛ آیا ورزش بر تخمک‌گذاری تأثیر دارد؟

جمع‌بندی

تاثیر خواب بر آزمایش پرولاکتین بدین‌گونه است که باید قبل از انجام آزمایش فرد ۷ الی ۸ ساعت خواب کافی داشته باشد. همچنین برای مشخص‌شدن دقیق میزان پرولاکتین، باید فرد دو ساعت قبل از آزمایش بیدار و هوشیار باشد. پرولاکتین از هیپوتالاموس مغز و هیپوفیز پسین مغز ترشح می‌شود و فعال‌بودن مغز در حین آزمایش مهم است. تاثیر پرولاکتین بر بدن در صورت متعادل بودن بدین‌گونه است که به تنظیم عملکرد تخمدان‌ها، بهبود روابط جنسی، تولید شیر در مادران شیرده، تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از سیستم عصبی کمک می‌کند.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 83 = 92