تاثیر خواب بر رشد قد

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

اختلالات خواب در بین افراد بسیار شایع است و می‌تواند تا ۳۰ درصد افراد را بین سنین کودکی و نوجوانی تحت‌تأثیر قرار دهد. باتوجه‌به مدت و شدت آن، آنها با تغییراتی در رفتار، خلق‌وخو، توجه و عملکرد روبرو خواهند شد. در ادامه در هوش سلامت تاثیر خواب بر رشد قد را بررسی می‌کنیم.

خواب یک حالت فیزیولوژیکی است که عملکرد هموستاتیک مهمی را انجام می‌دهد. اگرچه از نظر بالینی به‌عنوان کاهش تعامل با محیط و عدم فعالیت ظاهر می‌شود، اما از نظر فیزیولوژیکی نشان‌دهنده دوره‌ای از فعالیت شدید است که بر ترمیم بافت، تثبیت حافظه و رشد جسمانی تأثیر می‌گذارد.

عواملی مانند عملکرد غدد درون‌ریز با ریتم شبانه‌روزی همراه است. درواقع فعالیت و تمرکز آنها بر اساس زمان و وضعیت بیداری یا خواب فرد در نوسان است. هدف ما در این مقاله بررسی و توصیف ارتباط بین کاهش مدت خواب در دوران کودکی و نوجوانی با تغییرات وزن و رشد قد (تاثیر خواب بر رشد قد) است.

فهرست مقاله

تاثیر خواب بر رشد قد و مدت زمان خواب طبیعی

تاثیر خواب بر رشد قد و مدت زمان خواب طبیعی

خواب در طول دوران کودکی دستخوش تغییرات قابل‌توجهی می‌شود. یک نوزاد تازه‌متولدشده حدود دو سوم از ۲۴ ساعت می‌خوابد و نیازهای غذایی و ناراحتی او را مختل می‌کند. در سال اول زندگی، ریتم شبانه‌روزی به‌تدریج تثبیت می‌شود و دوره خواب شبانه از ۶ ماهگی به بعد، به‌صورت یک تا دو دوره خواب در روز و در نتیجه کاهش کل زمان خواب تنظیم می‌شود.

بنابراین؛ درحالی‌که یک نوزاد تازه‌متولدشده به طور متوسط بین ۱۴ تا ۱۷ ساعت در روز می‌خوابد، یک نوزاد ۱۲ماهه به طور متوسط بین ۱۱ تا ۱۴ ساعت می‌خوابد. شب بیشتر کل دوره خواب را به خود اختصاص می‌دهد. در طول دوران کودکی تا نوجوانی، مدت‌زمان توصیه شده برای خواب همچنان روبه‌کاهش است و نیاز به خواب روزانه در حدود ۵ سالگی سرکوب می‌شود؛ اما تاثیر خواب بر رشد قد در این سنین بسیار مهم است.

بهترین پارامتر برای تعریف نیاز خواب ایده‌آل، از نظر فردی، مدت زمانی است که به فرد اجازه می‌دهد فعالیت‌های روزانه خود را به طور کامل انجام دهد. ۴ توصیه برای مدت‌زمان خواب در هر گروه سنی و همچنین تغییراتی که احتمالاً به‌عنوان طبیعی پذیرفته شده‌اند، در شکل ۱ نشان‌داده‌شده است.

همچنین بخوانید  فواید ورزش صبحگاهی؛ چرا ورزش صبحگاهی پیشنهاد می‌شود؟

تاثیر خواب بر رشد قد و مدت زمان خواب طبیعی

تاثیر خواب بر رشد قد و افزایش آن

قد در درجه اول توسط ژنتیک ما تعیین می‌شود. اما آیا تاثیر خواب بر افزایش قد مثبت است و اگر چنین است، آیا کمبود خواب می‌تواند مانع رشد شود؟

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

بر اساس تحقیقات، کم‌خوابی می‌تواند تأثیر کمی بر رشد داشته باشد. این به این دلیل است که هورمون رشد در طول خواب ترشح می‌شود و بنابراین کمبود مزمن خواب می‌تواند رشد را متوقف کند.

تحقیقات و آزمایشاتی صورت‌گرفته است که به تأثیر خواب بر رشد قد پرداخته‌اند. در ادامه آن‌ها ذکر خواهیم کرد.

تاثیر خواب بر افزایش قد در کودکان ۵ تا ۱۱ سال

بعدی یک مطالعه بسیار بزرگ‌تر در سال ۱۹۹۰ است که به اثرات خواب در کودکان و قد آنها پرداخته است. این تحقیق به‌صورت نظرسنجی از والدین برای تخمین زمان خواب و بیداری معمول برای ۵۱۴۵ کودک بین ۵ تا ۱۱ سال استفاده شد. تلاش زیادی انجام شد تا اطمینان حاصل شود که بچه‌ها از هر نوع نژاد و پیشینه‌ای هستند.

پس از تعدیل اثرات سایر متغیرهایی که با قد مرتبط هستند، نشان داده شد که یک ارتباط منفی ضعیف بین مدت خواب و قد وجود دارد. نتیجه‌گیری می‌شود که تغییر در مدت‌زمان خواب بین کودکان بعید است که تأثیر مهمی بر رشد داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، ارتباط کمی بین خواب و قد وجود داشت، اما چیزی که بتوان آن را قابل‌توجه دانست، وجود نداشت.

نتایج به طور خلاصه

درحالی‌که هر دو مطالعه ارتباطی بین کمبود خواب و تاثیر خواب بر رشد قد یافتند، اولی در مقیاس کوچک بود (و نگفت که ارتباط عمده‌ای وجود دارد) و دومی به طور انحصاری بیان کرد که کمبود خواب بعید است که تأثیر مهمی بر رشد داشته باشد.

تاثیر خواب بر افزایش قد تأیید می‌شود، اما تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند. این ژنتیک شما است که ۹۵ درصد قد شما را تعیین می‌کند و سایر عوامل موثر بر رشد قد در بهترین حالت جزئی هستند.

کمبود خواب بر چه چیز دیگری تأثیر می گذارد؟ | تاثیر خواب بر رشد قد

کمبود خواب بر چه چیز دیگری تأثیر می گذارد؟

کم‌خوابی مانند گذراندن زندگی با دشواری‌های حداکثری است. در اینجا چند مورد از عوارض جانبی (اثبات شده) عدم خواب کافی آورده شده است:

  • به‌راحتی چیزها را فراموش می‌کنید.
  • شما نمی‌توانید به‌درستی تمرکز کنید.
  • شانس شما برای تصادف اتومبیل به‌شدت افزایش می‌یابد.
  • اراده خود را از دست می‌دهید.
  • دچار نوسانات خلقی می‌شوید.
  • وزن شما افزایش می‌یابد.
  • سیرشدن بیشتر طول می‌کشد و اشتهای شما از بین می‌رود.
  • در مصرف کافئین زیاده‌روی خواهید کرد.
  • میل جنسی شما پایین می‌آید و به‌طورکلی روحیه کمتری خواهید داشت.
  • شانس باروری شما پایین می‌آید.
همچنین بخوانید  از تاثیر ورزش در کاهش اضطراب غافل نشوید!

همه این موارد از نظر علمی ثابت شده است.

تمام این مطالب در اینجا آورده شده است تا شما را تشویق کند که خواب را در اولویت زندگی خود قرار دهید! خواب فقط تأثیر مثبتی بر قد ندارد (حتی اگر محدود باشد)؛ همچنین کیفیت زندگی شما را از طرق مختلف بهبود می‌بخشد و در اصل شما را به بهترین نسخه از خود تبدیل می‌کند. وقتی خوب بخوابید استرس کمتری خواهید داشت. شادتر و بسیار سالم‌تر زندگی خواهید کرد.

آیا نگران تاثیر خواب بر رشد قد خود هستید؟

اگر جوانی هستید که به دنبال این هستید که ببینید آیا هنوز چند سانتی‌متر برای افزایش رشد قد جا دارید یا نه! باید بگویم این امکان وجود دارد، اما بعید است. درواقع صفحات رشد برای زنان حدود ۱۶ سالگی و برای مردان بین ۱۴-۱۹ سالگی بسته می‌شود. بنابراین؛ هنگامی که در اواخر نوجوانی خود هستید، احتمالاً از نظر قد به حداکثر رسیده‌اید. برخی استثناها وجود دارد، اما این موارد نادر هستند.

آیا نگران تاثیر خواب بر رشد قد خود هستید؟

تاثیر خواب بر افزایش قد از دیدگاه متفاوت

نکته دیگر برای داشتن یک خواب خوب این است که به معنای واقعی کلمه شما را قدبلندتر می‌کند. وقتی بیدار هستیم و ایستاده یا نشسته‌ایم، جاذبه ما را محکم روی زمین نگه می‌دارد. این به ستون فقرات  فشار می‌آورد و به‌آرامی دیسک‌های بین مهره‌ای را فشرده می‌کند. به همین دلیل است که همه ما با افزایش سن کوتاه‌تر می‌شویم. یک خواب خوب شبانه به رفع این مشکل کمک می‌کند و فشار روز را کمی کاهش می‌دهد. بنابراین؛ تاثیر خواب بر رشد قد با بررسی هر دیدگاهی می‌تواند مثبت باشد.

سخن آخر

در این مقاله تاثیر خواب بر رشد قد را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کردیم. همچنین چند آزمایش و تحقیق را که تاثیر خواب بر افزایش قد را تأیید می‌کردند را شرح دادیم. متوجه شدیم که علاوه بر خواب مناسب، موارد مختلفی هستند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان عوامل موثر بر رشد قد یادکرد. هرچند که ژنتیک حرف اول را در این موضوع می‌زند. بااین‌حال، مطمئن شوید که هنوز خواب خوب شبانه را در اولویت خود قرار می‌دهید. وقتی خوب بخوابید شادتر، باهوش‌تر و حتی جذاب‌تر خواهید بود.

فراموش نکنید که ورزش نیز در کنار خواب مناسب می‌تواند بر روی رشد قد تاثیرگذار باشد. اگر زمان کافی برای ورزش در باشگاه را ندارید پیشنهاد ما به شما فنر فشاری ففو است.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

68 + = 76