تأثیر خواب روی پوست

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

بدن ما برای استراحت و بازیابی از استرس‌های روز، به خواب خوب شبانه وابسته است. از آنجایی که پوست بزرگترین عضو بدن انسان است (به طور متوسط ​​۲۰ فوت مربع را پوشش می‌دهد)، تأثیر خواب روی پوست بسیار زیاد بوده و نقش حیاتی دارد. بدون خواب منظم و باکیفیت، بسیاری از افراد متوجه افزایش خطوط ریز، رنگدانه‌های ناهموار و کاهش خاصیت ارتجاعی در پوست خود می‌شوند. به عبارت ساده، سن آن‌ها بیشتر از سن واقعی به نظر می‌رسد زیرا کمبود خواب توانایی پوست را برای ترمیم و جوانسازی ضعیف می‌کند. در ادامه در هوش سلامت شایا  شما را با تأثیرات خواب در پوست آشنا خواهیم کرد.

فهرست مقاله

تأثیر خواب روی پوست؛ پاکسازی صورت

در طول هشت ساعت خواب، بدن ما از سه مرحله متمایز عبور می‌کند که به سلامت کلی و ترمیم شبانه پوست ما کمک می‌کند. در سه ساعت اول خواب، غده هیپوفیز سوماتوتروپین _هورمون رشد انسانی_ تولید می‌کند. این هورمون به حفظ جوانی و سلامت پوست کمک می‌کند. بدون سوماتوتروپین پوست شما روز به روز به خوبی ترمیم نمی‌شود. سوماتوتروپین ناکافی روند پیری را تسریع می‌کند.

تولید هورمون ملاتونین در دو ساعت بعدی خواب افزایش می‌یابد. ملاتونین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند که به محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد مضر (اتم‌های ناپایدار که باعث بیماری و پیری می‌شوند) کمک می‌کند.

در مرحله آخر تأثیر خواب روی پوست که خواب REM (حرکت سریع چشم) نام دارد، سطح کورتیزول شما همراه با دمای پوست شروع به کاهش می‌کند. کورتیزول یک هورمون استرس است. با سرد شدن پوست، ماهیچه‌های ما شل می‌شوند و تولید کلاژن افزایش می‌یابد. کلاژن پروتئینی است که در سراسر بدن یافت می‌شود. پوست را نرم‌تر و صاف‌تر می‌کند و چین و چروک‌های ریز را از بین می‌برد. خواب خوب که باعث تولید کلاژن می‌شود به پوست اجازه می‌دهد تا قوی‌ترین بازیابی خود را در شب انجام دهد.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به تأثیر خواب روی پوست و مشکلات خاصی که از کمبود خواب ایجاد می‌شود، بیندازیم.

تأثیر خواب روی پوست

پوست خشک

ما به طور طبیعی هنگام خواب بیشتر عرق می‌کنیم. این روش بدن، برای متعادل کردن سطح هیدراتاسیون با تولید عرق اضافی روی پوست در هنگام خواب است. که مانند یک مرطوب کننده طبیعی به صاف کردن چین و چروک کمک می‌کند. کمبود خواب همچنین سطح PH پوست شما را کاهش می‌دهد که می‌تواند باعث خشکی پوست نیز شود.

همچنین بخوانید  آیا پروتئین در میوه وجود دارد؟ کدام میوه پروتئین بیشتری دارد؟

تأثیر خواب روی پوست؛ پوست کدر

خواب ناکافی سطح کورتیزول بدن شما را افزایش می‌دهد. این هورمون باعث تحریک التهاب و تجزیه پروتئین‌هایی می‌شود که پوست شما را صاف و درخشان نگه می‌دارد. التهاب همچنین می‌تواند پوست شما را مستعد آکنه و حساس‌تر به واکنش‌های آلرژیک کند. تأثیر خواب روی پوست آنقدر زیاد است که در طولانی مدت می‌تواند سطح اکسیژن خون در بدن شما را کاهش داده و باعث ‌شود پوست شما لکه‌دار و با رنگدانه‌های خاکستری به نظر برسد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

حلقه‌های تیره زیر چشم

رگ‌های خونی در اثر کمبود خواب منبسط می‌شوند و همین امر باعث ایجاد سیاهی و پف زیر چشم می‌شوند. این نوع کبودی با کبودی ناشی از آسیب یا قرمزی و تورم چشم ناشی از عفونت متفاوت است. در برخی موارد، سیاهی دور چشم به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود، که معمولاً نشانه‌ای از نبودن اکسیژن کافی در جریان خون به بافت‌های بدن است. تأثیر خواب روی پوستبه این صورت است که، هنگام خواب، جریان خون در سراسر بدن ما افزایش می‌یابد و به جوانسازی پوست کمک می‌کند.

مکمل‌های آهن و ویتامین C ممکن است به کاهش رنگدانه‌هایی که باعث تغییر رنگ زیر چشم می‌شود کمک کند.

تأثیر خواب روی پوست؛ کلاژن و فرآیند پیری

هنگامی که به اندازه کافی نمی‌خوابید، استرس در بدن شما افزایش می‌یابد زیرا بدن شما برای به دست آوردن تعادل هورمونی تلاش می‌کند. استرس مزمن به کلاژن سازی پوست شما آسیب می‌رساند. کلاژن یک پروتئین حیاتی است که از اسیدهای آمینه ساخته شده است و ساختار و خاصیت ارتجاعی به پوست شما می‌بخشد. با شکسته شدن کلاژن، پوست شما دیگر سفت و صاف نیست.

تأثیر خواب روی پوست

برای درمان تاثیرات منفیکمبود خواب روی پوست چه کاری انجام دهیم؟

  • اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک روال قبل از خواب ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. اگر تصمیم دارید ساعت ۱۰ شب بالش را بزنید، هر شب در آن ساعت به رختخواب بروید.
  • سعی کنید هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.
  • یک لیوان آب روی میز کنار تخت خود بگذارید تا پوست شما هیدراته بماند.

وسایل الکترونیکی خود مانند گوشی هوشمند را وارد اتاق خواب نکنید. تا اگر نیمه شب از خواب بیدار شدید، وسوسه کمتری برای برداشتن تلفن داشته باشید.

  • سر خود را با یک بالش اضافی بالا بیاورید. این امر خروپف و رفلاکس اسید را کاهش می‌دهد. که همه این‌ها می‌تواند کیفیت خواب شما را محدود کند.
  • قبل از خواب صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید تا روغن‌ها، کثیفی‌ها و تمام آرایش پاک شود. لوازم آرایشی ممکن است از تنفس پوست شما در هنگام خواب جلوگیری کنند.
همچنین بخوانید  تغذیه مناسب زنان باردار چیست؟

از کرم‌های مخصوص پوستتان استفاده کنید

گذشته از تأثیر خواب روی پوست لازم است تا از محصولاتی پوستی و مراقبتی مناسب پوستتان استفاده کنید تا روند پیری را از این طریق کند کنید. حدود ۱۵ دقیقه قبل از اینکه بخوابید، از یک مرطوب کننده استفاده کنید. متخصص پوست می‌تواند به شما در انتخاب مرطوب کننده مناسب برای نوع پوستتان کمک کند.

بسیاری از محصولات مراقبتی به شما وعده جوانی را می‌دهند، اما قبل از خرید کالاهای زیبایی برای مبارزه با ظاهر خسته، ابتدا آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند چای سبز و ویتامین C را امتحان کنید، که با مصرف منظم این محصولات می‌توانند به جوانسازی پوست در طول شب کمک کنند.

تأثیر خواب روی پوست

سرم‌های ضد پیری و کرم‌های دور چشم ممکن است کمک کنند، اما اجازه دهید این پمادها حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب جذب پوست شما شوند. این وقفه زمانی به آن‌ها فرصتی برای کار می‌دهد، نه اینکه صرفاً روی روبالشی مالیده شوند.

سخن آخر

به یاد داشته باشید، خواب ناکافی روند پیری را تسریع می‌کند. در طول خواب عمیق، هورمون‌های رشد به ترمیم سلول‌های آسیب دیده پوست کمک می‌کنند. وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید، تجزیه روزانه پوست شما فرصتی برای ترمیم یک شبه پیدا نمی‌کند. با گذشت زمان این مسئله می‌‌تواند منجر به بروز علائم قابل مشاهده پیری شود. پس توصیه ما به شما این است که با اطلاع از تأثیر خواب روی پوست، زمان مناسب استراحت را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

از مهم‌ترین مواردی که در کنار خواب خوب روی کیفیت و درخشانی پوست تأثیر دارد، ورزش‌های اصولی با وسایل ورزشی استاندارد است. پیشنهاد ما به شما فنر فشاری ففو است. این وسیله‌ی ورزشی چند کاره را می‌توانید با قیمتی مناسب تهیه کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 56 = 63