کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

در ابتدای مسیر کاهش وزن و لاغری، با رژیم غذایی مناسب و ورزش این روند سریع و به خوبی پیش ‌می‌رود. اما در میانه راه ممکن است با مانع بزرگی به اسم استپ وزن مواجه شوید. زمانی که شما با وجود رعایت کردن رژیم غذایی و فعالیت کافی هیچ تغییری در کاهش وزن خود نبینید. و این ثبات وزنی بین ۲ تا ۶ هفته باشد، شما دچار استپ وزنی شده‌اید. این اتفاق دلایل مختلفی دارد مانند اختلالات هورمونی، استرس و اضطراب و … که در ادامه برخی از آن‌‌ها را بررسی می‌کنیم.

فهرست مقاله

انواع استپ وزن

استپ وزن کاذب

گاهی عوامل ساده‌ای مانند اینکه هر روز بعد از ناهار بر روی ترازو می‌روید، از دلایل ایجاد استپ وزن کاذب است. البته این ثابت بودن وزن کاملا موقتی و کاذب است. همچنین عوامل این نوع استپ وزنی کاذب به خودی خود برطرف می‌شوند.

استپ وزن کاذب دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد. رعایت نکردن برنامه غذایی و رژیم بعد از چند هفته، کم شدن میزان فعالیت جسمانی به نسبت میزان کالری دریافتی، به درستی وزن نکردن خود و جمع شدن مایعات در بدن و … .

استپ وزن حقیقی

زمانی که بدن شما به میزان کافی مواد مغذی دریافت نکند،‌ سرعت سوخت و ساز در بدن کم می‌شود. این کاهش سرعت باعث کمبود کالری می‌شود که در نتیجه استپ وزن واقعی و حقیقی رخ می‌دهد.

برخی از دلایل استپ وزن حقیقی و واقعی عبارتند از: کند شدن روند کاهش وزن در اثر کاهش وزن بیشتر، کاهش سوخت و ساز بدن، کم شدن فعالیت‌های خالص بدنی و … .

استپ وزنی

چرا به استپ وزنی دچار می‌شویم؟

وزن سالم بدن

اولین دلیل اینکه شما دچار استپ وزن می‌شوید، ممکن است این باشد که به وزن ثابت بدنتان رسیده‌اید. با توجه به موقعیت بیولوژیکی و ژنتیکی هر فرد وزن ثابت و سالم دارد. بدن هر فرد این وزن سالم را خودش تنطیم می‌کند. برای کم کردن وزن شاخصی مثل BMI فقط محدوده وزنی سالم را به شما نشان می‌دهد تا بدانید چه مقدار وزن کم کنید. حال زمانی که شما دچار استپ وزنی می‌شوید، این احتمال وجود دارد که به وزن ثابت و سالمی رسیده باشید که بدن تنظیم کرده است. ممکن است کاهش وزن بیشتر موجب بیماری و رسیدن ضرر به بدن شود.

متابولیسم بدن و کاهش کالری

گاهی در کنار کاهش وزن شاهد آب شدن و کاهش عضلات هستیم. خوب است بدانید در بهترین رژیم غذایی و فعالیت بدنی، فقط چربی‌ها سوزانده می‌شوند. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که در هنگام کاهش وزن تقریبا ۲۵ درصد عضلات و ماهیچه‌ها آب می‌شوند. زمانی که این عضلات کاهش یابند متابولیسم بدن که همان کاهش چربی سوزی و کالری‌های دریافتی است، افت می‌کند. در این زمان که میزان کالری که مصرف می‌کنید با میزان کالری که دریافت می‌کنید برابر نباشد، دچار استپ وزن می‌شوید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  تاثیر ورزش بر افزایش اسپرم؛ چرا ورزش و سلامت اسپرم به هم مرتبط هستند؟

ورزش بیشتر، کالری کمتر

شاید یکی از دلایل استپ وزنی فعالیت بدنی نداشتن به اندازه کافی باشد. زمانی که کالری دریافتی با کالری سوزانده شده برابر باشد، لازم است با ورزش و فعالیت بدنی کالری بیشتری بسوزانید. شما همچنین می‌توانید با کم کردن غذاهایی که کالری بالایی دارند، کالری دریافتی بدن خود را کاهش دهید.

استپ وزنی

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب به تنهایی می‌تواند از دلایل توثف کاهش وزن باشد. استرس و اضطراب باعث می‌شود تا سطح ترشح هورمون‌ کورتیزول در بدن شما افزایش یابد و نامتعادل شود. افزایش این هورمون باعث جمع شدن مقدار زیادی بافت چربی در بدن می‌شود. این امر متابولیسم بدن را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و شما را دچار استپ وزن می‌کند.

روند یکنواخت کاهش وزن

زمانی که شما مدت زمان طولانی در روند کاهش وزن بمانید و کاهش وزن شما کندتر شود امکان این وجود دارد که دچار استپ وزن شوید. ممکن است این امر زمانی ایجاد شود که شما از رژیم‌های مختلف نامناسب استفاده کرده باشید. گاهی هم تکرار یک میزان معین از مواد غذایی در چند دوره رژیم غذایی باعث ایجاد ک روند تکراری می‌شود. این تکرار می‌تواند از عوامل استپ وزنی شما باشد.

مایعات حبس شده در بدن

همچنین ممکن است محبوس شدن مایعات در بدن موجب استپ وزن شود. زمانی که آب زیر پوست شما جمع می‌شود و یا میزان ادرار شما کاهش می‌یابد، به وضوح قابل مشاهده است. برای رفع این مشکل می‌توانید نمک را کمتر مصرف کنید و از خوردن غذاهای کنسروی و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید.

از دیگر دلایلی که وزن شما ثابت می‌ماند، اختلالات تیروئیدی، مصرف برخی داروها و … نیز می‌تواند باشد.

راه‌های رهایی از استپ وزن

استپ وزنی از معضلات غیرقابل حل نیست. شما می‌توانید با رعایت کردن برخی مسائل از این مرحله در روند کاهش وزن خود عبور کنید.

کاهش کالری مصرفی

همانطور که گفتیم از دلایل استپ وزن می‌تواند کم نکردن کالری دریافتی به حد کافی باشد. بهترین راه برای گدر از این مرحله، اندازه گیری میزان کالری مورد نیاز بدن است. با این کار کالری موردنیازتان را متوجه شوید و تلاش کنید تا کالری که از غذاها دریافت می‌کنید خیلی کمتر از کالری مصرفی بدنتان باشد.

همچنین بخوانید  تاثیر ورزش بر دیسک کمر

برای اطلاعات بیشتر حتما تغذیه مناسب برای بدنسازی را بخوانید.

استپ وزنی

ورزش و فعالیت بدنی

تغییر در فعالیت بدنی و یا تغییر در مدت زمان و تایم ورزش، از راه‌های موثر برای گذر از استپ وزن است. انجام ورزش‌های قدرتی و استقامتی موجب تقویت عضلات و ماهیچه‌ها می‌شود. انجام ورزش‌هایی مانند تنیس، کوهنوردی و شنا می‌تواند به جایگزینی عضلاتی که از بین رفته کمک کند. و از اینکه متابولیسم بدن کاهش یابد جلوگیری می‌کند.

مصرف فیبر بیشتر

برای رهایی از استپ وزن توصیه به مصرف مواد دارای فیبر شده است. مصرف فیبر فضای بیشتری را در معده اشغال می‌کند، که باعث می‌شود بیشتر احساس سیری کنید. از فواید مصرف فیبر این است که باعث کم شدن جذب کالری دریافتی از غذاهاست. از جمله مواد غذایی سرشار از فیبر میوه‌ها و سبزیجات هستند که برای خروج از استپ وزنی بسیار اثرگذارند. علاوه بر میوه و سبزیجات مواد غذایی بسیاری نیز وجود دارد که می‌تواند میزان فیبررا افزایش داد. مانند: جو دوسر، آجیل و میوه‌های خشک، دانه‌ها و حبوبات.

مدیریت استرس

همه شما حتما با این مسئله که استرس از بدترین عوامل در روند کاهش وزن است به خوبی آشنا هستید. گاهی اوقات برای مبارزه با این استرس و اضطراب ممکن است دچار پرخوری شوید. این پرخوری باعث استپ وزن و حتی افزایش وزن می‌شود. گاهی اوقات استرس و اضطراب موجب کندی فعالیت سیستم گوارشی می‌شود و سبب متوقف شدن کاهش وزن شما می‌شود. پس بهترین گزینه برای شما پیدا کردن راه‌حل‌های درست برای مقابله و کاهش استرس و اضطراب است.

استفاده از وسایل ورزشی مناسب

یکی از مهمترین مواردی که باید برای ورزش کردن در نظر داشته باشید استفاده از وسایل ورزشی استاندارد است. متاسفانه بسیاری از افراد این مورد را جدی نمی‌گیرند. پیشنهاد می‌کنیم برای ورزش بهتر از فنر فشاری ففو استفاده کنید.

خواب کافی

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد اگر شما کمتر از ۶ ساعت بخوابید ممکن است باعث کاهش روند چربی سوزی شوید. خواب کافی نداشتن مضرات فراوانی برای بدن شما دارد مانند تولید هورمون استرس. کم خوابی باعث می‌شود متابولیسم بدن شما کم شود و دچار استپ وزنی شوید. خواب به اندازه کافی به خصوص خواب شبانه علاوه بر تاثیر بر سلامت روح و جسم، در داشتن وزن متعادل نیز موثر است.

رژیم مناسب رفع استپ وزن

زمانی که برای کاهش وزن رژیم غذایی را شروع می‌کنید توجه داشته باشید که بسیاری از این رژیم ها در نهایت موجب استپ وزن شما می‌شوند. در این میان رژیم‌های کمی هم هستند که برای رفع استپ وزن بسیار مفیدند. از جمله رژیم های موثر، رژیم‌ فستینگ است. روند رژیم فستینگ به گونه‌ای است که فرد را مجبور می‌کند تا در طول ۱۶ و یا ۸ ساعت چیزی نخورد. توصیه می‌شود بعد از رفع استپ وزن از ادامه این رژیم خودداری کنید و یک رژیم غذایی متعادل انتخاب کنید. از دیگر رژیم‌های مورد استفاده در رفع استپ وزن، رژیم‌های دتاکس یا سم‌زدا هستند.

همچنین بخوانید  ایزوتونیک، ایزومتریک و ایزوکنتیک

نوشیدن مایعات

با توجه به پژوهش‌های انجام شده،‌ نوشیدن آب، قهوه و چای سبز تاثیرات مثبتی بر چربی سوزی و کاهش وزن دارند. نوشیدن آب باعث هیدراته نگه داشتن بدن می‌شود که باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود. همچنین مصرف آب قبل از غذا نیز به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین نوشیدن قهوه به این خاطر که حاوی کافئین و آنتی‌اکسیدان است، گزینه مناسبی برای رفع استپ وزن و کاهش وزن است. همینطور چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است که متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. برای خروج از استپ وزن بهتر است قبل از ورزش نوشیدن قهوه را فراموش نکنید.

نکته مهم پایانی برای رفع استپ وزن

زمانی که دچار استپ وزنی شدید، در جای خود متوقف نشوید و تلاش کنید تا از این مرحله عبور کنید. راه‌هایی که در این مقاله برای شما بررسی کردیم گزینه‌های مناسبی جهت رفع استپ وزن می‌باشند.

استپ وزنی

سخن پایانی

زمانی که شما به صورت جدی برای لاغری و کاهش وزن اقدام می‌کنید، رسیدن به استپ وزن ممکن است شما را در این مسیر بسیار نا امید کند. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. اما شما می‌توانید به دید فرصتی برای وفق دادن بدن با شرایط جدید به استپ وزن نگاه کنید. اگر به استپ وزنی دچار شدید، امید است تا راه‌حل‌های این مقاله برای شما مفید باشد تا بتوانید به وزن و اندام ایده آلتان برسید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 7 =