Exercise at night

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

ورزش‌کردن در ساعات مختلف شبانه‌روز امکان‌پذیر است؛ اما این سؤال پیش می‌آید کدام بهتر است ورزش کردن در روز یا ورزش کردن در شب؟ تاثیر ورزش در شب بیشتر است یا در روز؟ باتوجه‌به زندگی ماشینی و شلوغ امروزه توصیه می‌شود هر ساعتی که می‌توان به طور منظم و روتین ورزش کرد به این امر اختصاص دهید. فرقی ندارد در روز می‌توانید ورزش کنید یا در شب، مهم‌ترین امر سلامتی شما است.

پس از روز کاری سخت یا خواب کودکان در شب نیز می‌توان ورزش کرد و به نتیجه دلخواهتان برسید. در ادامه مطلب در هوش سلامت تلاش بر این است شما را با تاثیر ورزش هوازی در شب آشنا کرده، از فواید و مضرات آن آگاه شده و ورزش های مناسب در شب به شما معرفی می‌شود.

فهرست مقاله

ورزش در شب

تحقیقات نشان داده برخلاف اعتقاد بر این که ورزش در روز تاثیرگذار است، ورزش در شب نیز تاثیرگذار و مفید بوده و منجر به‌تناسب اندام می‌شود. برای مادرانی که فرزند خردسال دارند یا افرادی که تمام روز مشغول کار هستند و روز پر از استرسی داشته‌اند ورزش کردن در شب گزینه مناسبی است. انجام ورزش‌های هوازی بیشتر در روز توصیه می‌شود؛ چرا که تاثیر ورزش‌های هوازی در شب کمتر است. نمی‌توان گفت تاثیر ورزش هوازی در شب صفر است؛ اما در شب متابولیسم بدن پایین می‌آید و نتیجه کمتری نسبت به‌روز دارد. ورزش‌ های مناسب در شب محدود به مورد خاصی نیستند و تمام فعالیت‌ها را با رعایت شرایط می‌توان انجام داد.

فواید و مضرات ورزش در شب

در کنار همه فواید ورزش‌کردن، در شب امکان دارد مضراتی به همراه داشته باشد. ابتدا فواید ورزش در شب و سپس معایب آن توضیح داده می‌شود و ورزش‌های مناسب‌تر برای شب را بیان می کنیم.

Exercise at night

فواید ورزش کردن در شب

با دانستن فواید و ورزش‌های مناسب امید آن است به ورزش در شب ترغیب شوید و  آگاهانه انتخاب کرده و به‌صورت مستمر انجام دهید.

۱. خواب بهتر

نتیجه تحقیقات بر روی بزرگسال نشان داده است که بر خلاف افکار عمومی ورزش در شب باعث خواب باکیفیت و عمیق‌تری می‌شود. ورزش به مدت ۳۵ دقیقه قبل از خواب نه‌تنها خواب را مختل نکرده؛ بلکه باعث خواب راحت‌تر و طولانی‌تر می‌شود. با ورزش در کردن شب انرژی اضافه روز خود را از دست می‌دهید و از خوابی آرام لذت خواهید برد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  تأثیر ورزش بر زندگی فردی و اجتماعی

۲. ورزش در شب؛ کاهش استرس

باتوجه‌به اینکه امروزه همه انسان‌ها زندگی پر از استرسی را تجربه می‌کنند، ورزش‌کردن باعث ترشح سروتونین و اندورفین در مغز شده و این مواد شیمیایی باعث حس خوب و نشاط و تثبیت‌کردن خلق خو می‌شوند. با ورزش‌کردن و عرق‌کردن در شب می‌توانید همه انرژی منفی روز را تخلیه کنید.

۳. عضلات قوی‌ تر و استقامت بیشتر

عملکرد عضلات و استقامت در شب بیشتر می‌شود و باتوجه‌به نوسانات هورمونی، ورزش در پایان روز مؤثرتر خواهد بود. افزایش تستوسترون در شب باعث رشد عضلات می‌شود به همین جهت ورزش در شب عضلات قوی‌تر و استقامت بیشتری به همراه خواهد داشت و باعث حفظ توده عضلانی می‌شود.

۴. تغذیه بهتر

همه افراد ترجیح می‌دهند قبل از ورزش با معده خالی یا سبک باشند. همین امر موجب می‌شود که در هنگام شب وعده سبک‌تر میل کرده و از مصرف غذاهای سنگین، چرب و شیرین اجتناب کنند. بیشتر به سمت مصرف سالم‌تر بروند.

علاوه بر فواید ورزش در شب، در رابطه با خواب بعد از ورزش نیز خوب است بدانید.

مضرات ورزش‌کردن در شب و تاثیر ورزش هوازی در شب

فواید ورزش‌کردن بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما ورزش‌کردن در زمان نامناسب یا انجام‌دادن ورزش نادرست امکان دارد مضراتی به همراه داشته باشد. ورزش هوازی اگر به‌صورت سبک باشد انجام آن در شب ایرادی ندارد؛ اما ورزش هوازی سنگین در شب توصیه نمی‌شود. ورزش‌ در شب مضراتی نیز دارد عبارت‌اند از:

Exercise at night

۱. اختلال در خواب

ورزش اگر در زمان نامناسب باشد باعث افزایش انرژی و بی‌خوابی می‌شود. ورزش در اواخر شب یا ورزش هوازی سخت در شب باعث افزایش متابولیسم، دمای بدن و افزایش ضربان قلب می‌شود که همین امر باعث بی‌خوابی می‌شود؛ پس به این امر توجه کنید که ورزش باید یک ساعت قبل از خواب باشد.

۲. ورزش در شب؛ عدم تشکیل کلاس‌های حضوری و گروهی در شب

معمولاً تعداد افرادی که در شب ورزش می‌کنند بسیار کمتر از حالت ورزش روزانه است. همین امر باعث می‌شود باشگاه‌ها در شب کلاس تشکیل ندهند. افرادی که تمایل به ورزش در شب دارند ناچارند به‌تنهایی و به‌صورت آنلاین ورزش کنند.

۳. دلسرد شدن و عدم انجام مداوم ورزش

در هنگام شب انرژی بدن کم می‌شود و ورزش‌ درشب، ادامه‌دادن و حفظ پشتکاری بسیار سخت است. معمولاً افراد در شب خسته و بیشتر به سرگرمی تمایل دارند تا ورزش و انجام فعالیت‌های سخت.

همچنین بخوانید  ورزش برای تناسب اندام؛ برای تناسب اندام چه ورزشی مناسب‌تر است؟

ورزش‌ های مناسب در شب

در حالت کلی فرقی بین ورزش‌ در شب و ورزش در روز نیست؛ اما انجام ورزش‌های سنگین در شب توصیه نمی‌شود. اگر به دنبال سلامت، تناسب‌اندام و برنامه مناسب هستید انجام این ورزش‌ها در شب بیشتر توصیه می‌شود:

  • دوچرخه‌سواری: دوچرخه‌سواری آرام ورزشی دلنشین و در شب آرامش‌بخش است؛ اما باید نکات ایمنی را رعایت کنید.
  • شناکردن: شنا در شب باعث می‌شود با ذهنی آرام و آسودگی به خواب بروید. به سالمندانی که مشکل خواب دارند، شنا قبل از خواب توصیه می‌شود.
  • یوگا: یوگا یکی از ورزش‌هایی است که استرس را کاهش می‌دهد و موجب آرامش می‌شود. با انجام این ورزش در شب می‌توانید استرس و تنش‌های روز را از خود دور کنید.
  • تمرینات هوازی کم شدت: تاثیر ورزش هوازی در شب می‌تواند یک تاثیر مثبت باشد؛ به شرطی که تمرینات سبک انجام شود. اگر قصد دارید تمرینات هوازی در شب انجام دهید باید به‌صورت سبک و کم شدت باشد و باعث افزایش آدرنالین خون نشود.
  • تمرینات کششی سبک: حرکات کششی سبک قبل از خواب باعث برطرف‌کردن دردهای عضلانی، تنش‌ها و افزایش گردش خون می‌شود و خواب آرام و با کیفیتی را به همراه خواهد داشت.

ورزش خارج از خانه و در محیط باز می‌تواند زمان‌بر باشد. به جای آن می‌توانید به کمک فنر فشاری ففو به راحتی در خانه ورزشی کامل و اصولی را انجام دهید.

Exercise at night

جمع‌بندی

اگر از آن دسته از افراد هستید که ورزش در برنامه روزانه شما جای ندارد، ورزش در شب به شما توصیه می‌شود. سعی کنید حداکثر یک ساعت قبل خواب ورزش کنید تا علاوه بر انجام برنامه ورزشی از فواید آن نیز بهرمند شوید. ورزش کردن در شب‌ خواب آرام، حس خوب و تناسب‌اندام را برای شما به همراه دارد. تاثیر ورزش هوازی در شب این است که باعث تعریق و کاهش استرس می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشید حتماً بعد از ورزش سرد کنید تا ضربان قلب و سطح آدرنالین بدنتان کاهش یابد.

ورزش‌ های مناسب در شب همان تأثیر ورزش در روز را دارند و سعی کنید در هر زمان که می‌توانید ورزش کنید. ورزش‌کردن در شب مزایای خاص خود را دارد و باعث می‌شود صبح باانرژی بیشتری از خواب بیدار شوید و استرس روز را تخلیه کنید. محققان معتقدند در شب دی‌اکسیدکربن در هوا منتشر می‌شود؛ اگر قصد ورزش‌کردن و پیاده‌روی دارید در مناطق پر درخت نباشید. برای حفظ سلامتی و تندرستی همواره ورزش را در برنامه زندگی خود جای دهید حتی اگر شب به‌تنهایی و همراه با مربی آنلاین انجام می‌دهید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 11 = 13