ورزش برای تناسب اندام

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که در کنار تغذیه و رژیم غذایی سالم می‌تواند برای تناسب‌اندام به شما کمک کند، ورزش است. ورزش و حرکات ورزشی که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم، چه این حرکات را در باشگاه انجام دهید و چه در خانه، انجام صحیح این حرکات اهمیت دارد. پس خوب باید این حرکات ورزشی را یاد بگیرید. در واقع ورزش برای تناسب اندام موجب می‌شود تا تعادل و دامنه حرکتی بهتری داشته باشید، وزنتان را کنترل کنید، استخوان‌های شما را قوی تری می‌کند، از مفاصل شما محافظت می‌کند و مزیت‌های بسیار دیگر که همه این موارد را می‌توانید با ورزش‌کردن و حرکات ورزشی مستمر به دست آورید.

خوشبختانه ورزش‌هایی هستند که به سطح آمادگی جسمانی و سن افراد بستگی ندارد. بااین‌حال، اگر مدت زیادی است که ورزش نمی‌کنید و فعال نیستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام حرکات ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. این فعالیت‌ها بهترین تمریناتی هستند که تقریباً همه می‌توانند انجام دهند و به شما کمک می‌کنند تا به‌تناسب اندام برسید و بدن خود را شکل دهید و علاوه بر این، خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید.

فهرست مقاله

ورزش‌های مناسب تناسب‌اندام

همان‌طور که گفتیم ورزش برای تناسب اندام عاملی مهم است که باید به آن توجه ویژه‌ای را داشته باشید. در ادامه مقاله چند مورد از ورزش‌هایی که به‌تناسب اندام شما کمک می‌کنند را بررسی می‌کنیم:

۱- پیاده‌روی؛ ورزش برای تناسب اندام

پیاده‌روی یک ورزش برای تناسب اندام است که اگرچه ساده است، اما درعین‌حال یک ورزش بسیار قوی است. پیاده‌روی موجب بهبودی تقویت استخوان‌ها، بهبودی سطح کلسترول، بالابردن روحیه، کنترل فشارخون و کاهش خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی و دیابت و از همه مهم‌تر، پیاده‌روی به کاهش وزن کمک می‌کند.

ورزش برای تناسب اندام

بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که علاوه بر یک رژیم غذایی سالم، پیاده‌روی و سایر فعالیت‌های بدنی نیز، حتی می‌توانند در بهترشدن حافظه نقش داشته باشد و از ابتلا به زوال عقل در افراد مسن نیز جلوگیری می‌کند. این ورزش ساده و ارزان، تمام آنچه را که نیاز دارد، تنها یک جفت کفش مناسب است.

اگر تا امروز پیاده‌روی نکرده‌اید، می‌توانید از همین امروز پیاده‌روی خود را با مدت‌زمان ۱۰ دقیقه شروع کنید و آرام‌آرام مدت‌زمان پیاده‌روی خود را بالا ببرید تا به ۳۰ دقیقه برسید. بعد از مدتی معجزه این ورزش راحت و ساده را بر تناسب‌اندام خود می‌بینید. پیاده روی یکی از انواع ورزش برای تناسب اندام است. توجه داشته باشید که قبل از اینکه سرعت پیاده‌روی خود را افزایش دهید، باید ابتدا مدت‌زمان پیاده‌روی‌تان را بالا ببرید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  آیا خوابیدن با معده پر ضرر دارد؟

برای اینکه بیشتر کالری بسوزانید، روزانه دو و نیم ساعت پیاده‌روی داشته باشید. هر روز در حد توان خود به مدت‌زمان پیاده‌روی‌تان اضافه کنید تا به روزی ۳۰ الی ۶۰ دقیقه در روز برسد.

۲- شنا؛ ورزش برای تناسب اندام

شنا یک ورزش کامل و یک ورزش برای تناسب‌اندام است. آب، بدن را شناور نگه می‌دارد و بدون اینکه فشاری به بدنتان وارد کند آن را روی خود نگه داشته و فشار را از روی مفاصل برمی‌دارد، به همین علت به‌راحتی می‌توانید، اندام‌های بیشتری را در آب حرکت دهید.

 برای همه افراد، شناکردن مفید است. مخصوصاً برای افراد مبتلا به آرتروز، به این خاطر که این افراد در مفاصل خود فشار بیشتری را تحمل می‌کنند و تحمل وزن برای این افراد سخت‌تر است. تحقیقات نشان داده است که شنا می‌تواند روحیه بهتری به شما بدهد و وضعیت روحی شما را نیز بهبود بخشد.

با شناکردن علاوه بر اینکه به‌راحتی به‌تناسب اندام می‌رسید، حس و حال بهتری نیز پیدا  خواهید کرد. شنا نیز یکی از انواع ورزش برای تناسب اندام است. شناکردن عضلات شما را تقویت می‌کند و برای آب کردن شکم و پهلو ورزش بسیار مناسبی است و علاوه بر این مزیت دیگر این ورزش این است که هر فردی در هر سنی که باشد می‌تواند شنا کند و به سن‌وسال محدود نیست.

ورزش برای تناسب اندام

حتی افراد مسنی که به دلیل کهولت سن و ازدست‌دادن حجم ماهیچه‌های خود توانایی این را ندارند که به‌خوبی در آب شنا کنند، می‌توانند در آب فقط راه بروند و همین راه‌رفتن هم در آب برای حفظ سلامتی آن‌ها معجزه می‌کند.

۳- تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی نیز، یک نوع ورزش برای تناسب اندام است. توجه داشته باشید که تمرینات قدرتی یک فعالیت سخت و سنگین است و بالابردن وزنه‌های سبک موجب افزایش حجم عضلات شما نمی‌شود، اما باعث استحکام آنها می‌شود. اگر بر روی عضلات خود کار نکنید، باگذشت زمان قدرت بدنی خود را از دست خواهید داد. در این حالت، حجم ماهیچه‌ها کاهش پیدا می‌کند و آن‌ها خود را جمع می‌کنند.

عضلات در سوزاندن کالری نقش قابل‌توجهی دارند. در نتیجه هرچه عضله بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری می‌سوزانید و رسیدن به‌تناسب اندام و کاهش وزن نیز، آسان‌تر می‌شود. به همین علت است که در  برخی از برنامه‌های غذایی که بر روی کاهش وزن تأکید دارند، مصرف پروتئین برای عضله‌سازی اهمیت بسیاری دارد، توصیه زیادی می‌شود.

همچنین بخوانید  تغذیه مناسب برای بدنسازی؛ چربی سوزی بیشتر با تغذیه مناسب

علاوه بر این که تمرینات قدرتی بر روی بدن و تناسب‌اندام تأثیر دارند، به حفظ عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. در نتیجه ورزش نکردن موجب می‌شود که دچار اضافه‌وزن شوید و تناسب‌اندامتان به هم بخورد. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید، تمرین با وزنه را شروع کنید، حتماً انجام درست حرکت را یاد بگیرید. ابتدا با وزنه‌های خیلی کم‌وزن آغاز کنید. سپس به‌تدریج بعد از آن که بدنتان کمی قوی شد، وزنه‌های سنگین‌تری را بزنید.

ورزش برای تناسب اندام

سخن پایانی

در این مقاله در هوش سلامت شایا به بررسی چند نوع ورزش برای تناسب اندام پرداختیم. همان‌طور که گفتیم، ورزش‌کردن علاوه بر این که به بدن شما یک فرم ایده‌آل می‌دهد، موجب سلامتی جسمی و حتی سلامتی و نشاط روح شما نیز می‌شود و به حس و حال شما را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این وزنتان را کنترل می‌کند، استخوان‌های شما را قوی تری می‌کند، از مفاصل شما محافظت می‌کند و مزیت‌های بسیار دیگر که همه این موارد را می‌توانید با ورزش‌کردن و حرکات ورزشی که به طور مداوم انجام دهید، به دست آورید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 3 =