اندازه گیری ضربان قلب در حین ورزش

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

اگر به این فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید اثربخشی تمرین خود را درک کنید، به دنبال قلب خود باشید. بله، آن تپشی که هنگام تمرین در سینه خود احساس می‌کنید می‌تواند بینش شگفت‌انگیزی به شما بدهد. بنابراین، دقیقا چه اتفاقی برای ضربان قلب در ورزش می‎افتد؟ و اندازه گیری ضربان قلب در حین ورزش چه چیزی به ما می‌گوید؟

فهرست مقاله

اندازه گیری ضربان قلب

در هنگام مراجعه بیمار به پزشک اولین کاری که پزشک انجام می‌دهد، اندازه گیری ضربان قلب بیمار است. این کار در مرحله اول برای سنجش حیات بیمار و پس از آن به این علت انجام می‌شود که ضربان قلب ما چیزهای زیادی در مورد سلامت عمومی و تناسب اندام ما آشکار می‌کند. به عنوان مثال، نبض ضعیف یا ضربان قلب تند می‌تواند نشانه‌ای برای یک متخصص پزشکی باشد که چیزی درست نیست. پس دقیقا چه چیزی را چک می‌کنند؟ طبق تعریف، ضربان قلب شما به معنای تعداد دفعاتی است که قلب شما در یک دقیقه می‌زند. دو روش رایج برای توصیف ضربان قلب عبارتند از:

  • بر حسب ضربه در دقیقه (BPM).
  • به عنوان درصدی از حداکثر ضربان قلب شما (MHR).

با اندازه‌گیری ضربان قلب خود در حین ورزش، می‌توانید به شما کمک کنید تا تناسب اندام خود را ردیابی کنید و اگر در سطح مناسب خود ورزش می‌کنید، نظارت کنید. این به این معنی است که وقتی صحبت از ورزش به میان می‌آید، «پرواز کور» نخواهید بود. با ضربان قلب خود، می‌دانید که جلسه تناسب اندام شما چقدر موثر بوده است و قبل از جلسه بعدی چقدر به استراحت و ریکاوری نیاز دارید.

اندازه گیری ضربان قلب در حین ورزش

چه چیزی می تواند بر ضربان قلب شما در حین ورزش تأثیر بگذارد؟

در حالی که اندازه‌ گیری ضربان قلب شما به طور دقیق نشان دهنده تلاش و شدت تمرین شما است، اما به شرایط نیز بستگی دارد. عوامل متعددی بر ضربان قلب در حین ورزش تأثیر می‌گذارد که شامل موارد زیر می‌شود.

پیشینه آموزش

ورزشکاران با پیشینه گسترده در تمرینات هوازی، عضلات قلب کارآمدتری دارند. ظرفیت بطن چپ آن‌ها افزایش یافته و ماهیچه‌های بطنی قوی‌تر شده‌اند که منجر به افزایش حجم ضربه‌ای می‌شود. این افزایش حجم ضربه را می‌توان به عنوان ضربان قلب کمتر در حالت استراحت و همچنین ضربان قلب تمرین کمتر مشاهده کرد. اندازه گیری ضربان قلب ورزشکاران نشان داده است که ورزشکاران با پیشینه گسترده در تمرینات هوازی، عضلات قلب کارآمدتری دارند و ضربان قلب در هنگام ورزش برای آن‌ها عدد بالاتری است.

همچنین بخوانید  تأثیر ورزش بر زندگی فردی و اجتماعی

درجه حرارت

با افزایش دمای بدن، نیاز به خنک کردن بدن نیز افزایش می‌یابد. این با هدایت جریان خون شما به سطح پوست به دست می‌آید. گردش خون تسریع شده به ضربان قلب شما نیاز دارد که به این معنی است که ضربان قلب شما بالا می‌رود. هنگامی که هوای اطراف خنک می‌شود، گردش خون در قسمت‌های محیطی بدن کاهش می‌یابد، بنابراین قلب شما کار کمتری در مورد گردش خون دارد. این باعث می‌شود که اندازه گیری  ضربان قلب شما عدد کمتری را نشان دهد.

کم آبی بدن

هنگامی که بدن شما کم آب است، مقدار پلاسما در خون شما کاهش می‌یابد. این کار قلب شما را مجبور می‌کند سریع‌تر از حد معمول پمپاژ کند تا اکسیژن و مواد مغذی کافی برای ماهیچه‌های بخش‌های محیطی بدن فراهم کند. این به شما کمک می‌کند دمای بدن را به اندازه کافی حفظ کنید و به همین دلیل است که ضربان قلب شما هنگام کم‌آبی بدن بالا می‌رود و نتیجه اندازه گیری ضربان قلب بزرگتری را نشان دهد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

اندازه گیری ضربان قلب در حین ورزش

ضربان قلب در ورزش چقدر باید باشد؟

وقتی نوبت به بررسی شدت ضربان قلب در ورزش شما می‌رسد، مقدار «طبیعی» وجود ندارد. به دلایل مختلف، مقایسه ضربان قلب خود در حین ورزش با دیگران بیهوده است. همانطور که در قسمت‌های بعد متوجه خواهید شد، عوامل زیادی وجود دارد که بر ضربان قلب ما تأثیر می‌گذارد و نتیجه اندازه گیری ضربان قلب ما را متفاوت می‌کند و در طول زندگی و سفر تناسب اندام شما تغییر خواهد کرد.

ضربان قلب طبیعی (متوسط) بر اساس سن چقدر است؟

یکی از عوامل کلیدی که بر نتیجه اندازه گیری ضربان قلب ما تأثیر می‌گذارد سن است. مانند بسیاری از اعضای بدن ما، ظرفیت و عملکرد قلب شما در طول زندگی تغییر می‌کند. بنابراین سن شما یک معیار مفید برای تخمین حداکثر ضربان قلب شما (MHR) است. با ورزش منظم در نواحی ضربان قلب مختلف، بیشترین بهره را از چیزی که وارد می‌کنید خواهید داشت و شما شاهد بهترین ضربان قلب در ورزشکاران خواهید بود.

با کشف MHR خود، می‌توانید مناطق ضربان قلب شخصی خود را تعیین کنید. این‌ها برای کمک به شما برای درک اینکه چگونه انواع مختلف ورزش تأثیر خاصی بر روی قلب و تناسب اندام شما دارد مفید است. شما می‌توانید از این مناطق برای ایجاد یک برنامه تمرینی ضربان قلب استفاده کنید، که راهی عالی برای اطمینان از انجام انواع تمرینات است. با ورزش منظم در نواحی ضربان قلب مختلف، بیشترین بهره را از چیزی که وارد می‌کنید خواهید داشت.

همچنین بخوانید  ماساژ ورزشی و رمز و رازهای آن

در این بین پیشنهاد می‌کنیم در رابطه فواید ورزش بر سلامت روان نیز بیشتر بدانید.

اندازه گیری ضربان قلب در حین ورزش

ضربان قلب هدف ایده‌آل چیست؟

اندازه گیری ضربان قلب بعد از ورزش هدف شما نشان داده که تپش قلب در ورزش باید بین ۵۰ تا ۸۵ درصد MHR شما باشد، بسته به اینکه چه نوع ورزشی و برای چه هدفی انجام می‌دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید استقامت خود را بهبود ببخشید، باید جلسات تمرینی طولانی را با شدت کم انجام دهید. اگر هدف شما بهبود سلامت قلب و عروق است، پس تمرین اینتروال با شدت بالا (HIIT) چیزی است که باید امتحان کنید.

چرا با ضربان قلب تمرین کنید؟

ضربان قلب شما ابزار مفیدی برای درک و بهبود سطح تناسب اندام و عملکرد شماست. تمرین با ضربان قلب به شما این امکان را می‌دهد که شدت تمرینات خود را نظارت و کنترل کنید و در برنامه تمرینی خود تغییراتی ایجاد کنید. بهترین بخش تمرین با ضربان قلب به این معنی است که هر ثانیه از تمرین شما مهم است. با اندازه گیری ضربان قلب خود در حین ورزش، هم تناسب اندام و هم زمان ریکاوری خود را افزایش می‌دهید که در مجموع عملکرد کلی شما را بهبود می‌بخشد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 25 = 28