بهترین زمان برای ورزش

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

با وجود برنامه‌ها و شلوغی زندگی امروز، پیدا کردن زمان برای ورزش سخت است. عوامل زیادی وجود دارد که لزوم ورزش را به ما یادآوری می‌کنند و می‌توان گفت تقریبا همه افراد لزوم ورزش کردن را درک کرده‌اند. اما لازم است این نکته را بدانید که بهترین زمان برای ورزش کردن که در این مقاله در هوش سلامت شایا آن را با عنوان ساعات طلایی می‌شناسیم، می‌تواند به حداکثر رساندن اهداف تناسب اندام ما کمک کند.

فهرست مقاله

بهترین زمان برای ورزش چه زمانی است؟

اگر بخواهیم ورزش را از نظر لچستیکی بررسی کنیم باید گفت که ورزش صبحگاهی تاثیر زیادی روی فرد خواهد داشت. ورزش کردن در صبح قبل از هر فعالیت دیگری به این معناست که شما روز خود را با اندروفین آغاز می‌کنید. این موضوع باعث می‌شود شما انگیزه و قدرت بالایی برای انجام حرکات روزانه پیدا کنید. همچنین باید به این نکته مهم اشاره کرد که ورزش صبحگاهی در بالابردن ظرفیت تنفسی فرد بسیار موثر است.

ورزش صبحگاهی از منظر علم

مطالعات از ورزش کردن در ساعات صبح حمایت می‌کنند. مطالعه ای که در Medicine and Science in Sports and Exercise Trusted Source  منتشر شده است، چگونگی واکنش زنان به غذا را بعد از تمرین اول صبح ارزیابی کرد. هنگامی که شرکت کنندگان به مدت ۴۵ دقیقه تند راه می‌رفتند، در مقایسه با زمانی که اصلاً ورزش نمی کردند، حواسشان کمتر به عکس غذاهای خوشمزه جلب می‌شد.

بهترین زمان برای ورزش

مزایای اضافی ورزش صبحگاهی شامل افزایش متابولیسم است. ورزش ضربان قلب و دمای بدن شما را افزایش می‌‍دهد. منابع معتبر مطالعات نشان داده‌اند که ورزش کردن در ساعت ۷ صبح، در مقایسه با بعد از ظهر یا عصر، ممکن است به افراد کمک کند خواب با کیفیت‌تری در شب داشته باشند. یکی دیگر از فوایدی که برای ورزش صبحگاهی مطرح می‌شود این است که ورزش با معده خالی می‌تواند چربی بیشتری بسوزاند.

ورزش در بعداز ظهر یا شب مزایای ویژه‌ای دارد

در حالی که مطمئناً به نظر می رسد بهترین زمان برای ورزش کردن صبح است، ورزش کردن در بعدازظهر یا بعد از ساعت کاری مزایای اثبات شده خود را دارد.

فواید ورزش عصرگاهی؛ بهترین زمان برای ورزش

یک منبع معتبر مطالعه نشان داد که توانایی بدن شما برای انجام کار در بعد از ظهر به اوج خود می‌رسد. دمای بدن شما در طول روز افزایش می‌یابد و عملکرد و قدرت عضلات، فعالیت آنزیم‌ها و استقامت را برای عملکرد بهینه می‌کند. بین ساعت ۲ بعد از ظهر و ساعت ۶ بعد از ظهر، دمای بدن شما در بالاترین حد خود است. این ممکن است به این معنی باشد که شما در زمانی که بدن شما آمادگی بیشتری دارد، ورزش می‌کنید و به طور بالقوه آن را به بهترین زمان برای ورزش تبدیل می‌کند.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  ورزش در خانه را جدی بگیرید

علاوه بر این، جذب اکسیژن در عصر سریعتر است، به این معنی که شما از منابع خود آهسته‌تر و موثرتر از صبح استفاده می‌کنید. در بعدازظهر و عصر، زمان واکنش شما در سریع‌ترین زمان است، که برای تمرین‌هایی مانند تمرینات تناوبی با شدت بالا یا کار با سرعت روی تردمیل مهم است. اواخر بعد از ظهر همچنین زمانی است که ضربان قلب و فشار خون شما در کمترین حد است، که ضمن بهبود عملکرد، احتمال آسیب دیدگی شما را کاهش می‌دهد.

بهترین زمان برای ورزش

در حالی که برخی ممکن است به افراد هشدار دهند که چگونه کار کردن در شب می‌تواند خواب شما را مختل کند، یک مطالعه حتی نشان داد کسانی که در عصر وزنه می‌زدند نسبت به کسانی که صبح‌ها همان تمرین را انجام می‌دادند خواب با کیفیت‌تری داشتند و بیشتر می‌خوابیدند.

بهترین زمان برای ورزش؛ تکلیف را مشخص کنید

پس چه زمانی بهترین است؟ در حالی که علم و مطالعات متناقض به نظر می‌رسند، یک چیز واضح است: تمرین کردن مهم است، مهم نیست در چه زمانی از روز آن را انجام می‌دهید. چیزی که واقعاً اهمیت دارد این است که زمانی از روز را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد و با برنامه شما مطابقت داشته باشد و سپس به آن پایبند باشید. با ثابت نگه داشتن رژیم تمرینی خود در زمان مشخص هر روز، می‌توانید دستاوردهای تمرینی بیشتری داشته باشید و آیا این چیزی نیست که واقعاً اهمیت دارد؟

چرا عصر ممکن است بهترین زمان برای ورزش باشد؟

تحقیقات اخیر نتایج جدیدی را از تأثیر متقابل بین ریتم شبانه‌روزی بدن و فعالیت بدنی نشان می‌دهد. دو مطالعه منتشر شده توسط منبع معتبر در مجله Cell Metabolism به این نتیجه رسیدند که ارتباط قابل توجهی بین زمان روز و فواید ورزش وجود دارد.

این دو مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی به همراه ۱۲ انسان مورد بررسی قرار گرفتند. موش‌ها شبگرد هستند و به نظر می‌رسید بیشترین سود را از ورزش در پایان زمان فعال خود می‌برند. در عین حال، انسان‌ها در طول روز فعال هستند. با این حال، نتایج مشابهی بین افراد و موش‌ها در این مطالعه یافت شد. هنوز خیلی زود است که به طور قطعی بگوییم بهترین زمان برای ورزش، چه زمانی است، اما این تحقیقات به چگونگی تأثیر ریتم‌های شبانه روزی بر بدن کمک می‌کند.

همچنین بخوانید  خواب مناسب هر سن چقدر است؟

بهترین زمان برای ورزش

بدن در طول روز تغییر می‌کند

مدت‌ها است که درک شده است که بدن انسان در طول یک چرخه شبانه روزی دچار تغییرات هورمونی می‌شود. بسیاری از هورمون‌ها در طول ساعت شبانه روز تغییر می‌کنند. هورمون رشد در نیمه‌های شب تولید می‌شود در حالی که کورتیزول در اوایل صبح تولید می‌شود. بر این اساس، منطقی است که بهترین زمان برای ورزش برای رسیدن به اهداف ورزشی خاص بهتر از سایر زمان‌ها عمل کنند. با این حال، ورزش در مواقعی که بدن به آن عادت ندارد، این پتانسیل را دارد که ریتم طبیعی بدن را مختل کند.

سخن پایانی

محققان در حال یافتن جزئیات بیشتری در مورد بهترین زمان برای ورزش هستند. داده‌های کافی برای توصیه به ورزش در یک زمان مشخص وجود ندارد، اما محققان می‌گویند عصر ممکن است بهترین زمان برای ورزش باشد. آنها همچنین می‌گویند که تشخیص نقش ریتم‌های شبانه روزی در بهداشت خواب نیز مهم است. اما آنچه که می‌توان برای حسن ختام این مطلب بیان کرد آن است که همانطور که پیش از این به این مطلب اشاره شد، لازم است تا شما ورزش را بخشی جدانشدنی از زندگی خود قرار دهید و بهترین زمان را متناسب با برنامه زندگی و فعالیت خود تعیین کنید. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم حتما با تاثیر تغذیه سالم بر سلامت نیز آشنا شوید تا بیشتر به مزیت زندگی سالم پی ببرید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 6 =