تأثیر ورزش بر سلامت روان

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

یکی از فعالیت‌هایی که علاوه بر جسم و تناسب‌اندام، بر سلامت روان نیز تأثیر بسزایی دارد، ورزشکردن است. در واقع، ورزش منظم می‌تواند تأثیر عمیقی بر افسردگی و اضطراب داشته باشد. علاوه بر این، ورزش‌کردن استرس را از بین می‌برد و حافظه را تقویت می‌کند. حتی اگر شما، از آمادگی جسمانی کافی هم برخوردار نباشید، ورزش‌کردن روزانه به طور متوسط می‌تواند تأثیر بسیاری در روحیه شما بگذارد. در ادامه در هوش سلامت شایا به تأثیر ورزش بر سلامت روان را بررسی می‌کنیم.

فهرست مقاله

ورزش‌کردن چه تأثیراتی بر روی سلامت روان و روحیه افراد می‌گذارد؟

ورزش‌کردن باعث می‌شود، افراد روحیه بهتری داشته باشند و در طول روز پرانرژی‌تر باشند. در ادامه به بررسی تأثیرات ورزش‌کردن بر روی سلامت روان می‌پردازیم.

۱- تأثیر ورزش بر افسردگی

طبق تحقیقات و پژوهش‌هایی که انجام شده است، ورزش می‌تواند به‌عنوان داروهای ضدافسردگی عمل کند و افسردگی خفیف تا متوسط را درمان کند. مزیت بسیار خوبی که ورزش‌کردن در مقایسه با داروهای ضدافسردگی دارد، این است که هیچ‌گونه عوارضی ندارد. یک پژوهش به این نتیجه رسیده است که یک ساعت پیاده‌روی و یا ۱۵ دقیقه دویدن به‌صورت روزانه می‌تواند تا ۲۶ درصد، خطر ابتلا به افسردگی شدید را کاهش دهد. علاوه بر اینکه ورزش‌کردن موجب درمان افسردگی می‌شود، می‌تواند از بروز آن نیز جلوگیری کند.

درواقع تأثیر ورزش بر سلامت روان روی دگرگونی‌های مغزی از جمله کاهش التهاب، رشد عصبی و ایجاد الگوهای فعالیتی تازه که منجر به شادابی می‌شوند، تأثیر می‌گذارد و افکار منفی را از بین می‌برد. همچنین منجر به آزادسازی اندورفین در مغز می‌شود که برای تقویت روحیه و انرژی بسیار مؤثر است و حال کلی شما را بهتر می‌کند.

تأثیر ورزش بر سلامت روان۲- تأثیر ورزش روی استرس و فشار روانی

زمانی که دچار استرس هستید، بدن شما واکنش‌های مختلفی را از خود نشان می‌دهد. ماهیچه‌های گردن و یا شانه ممکن است سفت شوند و یا امکان دارد که سردردهای شدیدی سراغتان آید. علاوه بر این ممکن است احساس گرفتگی در قفسه‌ سینه کنید و با گرفتگی ماهیچه‌ها و یا ضربان سنگین قلب روبه‌رو شوید. همچنین احتمالاً به مشکلاتی از جمله سوزش معده، دل‌درد، بی‌خوابی، اسهال یا تکرر ادرار هم دچار می‌شوید. استرس می‌تواند افکار شما را منفی کند و در روحیه شما تأثیر عمیقی بگذارد.

همچنین بخوانید  تغییر سایز سینه با ورزش؛ آیا امکان تغییر سایز سینه است؟

یکی دیگر از موارد تأثیر ورزش بر سلامت روان کاهش استرس و فشار روانی است. ورزش‌کردن می‌تواند تمام مشکلات جسمانی شما را کاهش دهد و به بهبودی سلامت روان شما، کمک بسیاری کند. ورزش‌کردن علاوه بر این که سبب ترشح اندورفین در مغز و تقویت احساس شادابی می‌شود، می‌تواند به کاهش تنش‌های درون بدن و همچنین شل شدن ماهیچه‌ها نیز، کمک کند. جسم و روح، بر یکدیگر تأثیر عمیقی می‌گذارند. به‌طوری‌که با ورزش سلامت بدنتان بهبودی پیدا می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود تا تأثیرش را بر روح و ذهن شما بگذارد.

۳- تأثیر ورزش روی ضربه روانی

یکی دیگر از موارد تأثیر ورزش بر سلامت روان بهبودی وضعیت افراد پس از ضربه روانی است. سیستم عصبی به‌وسیله ورزش‌کردن، می‌تواند دوباره تنظیم شود و از واکنش استرسی بدن که پس از تجربه ضربه روانی و اضطراب پس از سانحه، برای افراد رخ می‌دهد که امکان دارد منجر به گرفتگی بدن شوند، جلوگیری می‌کند.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

با کمک ورزش‌کردن، به‌جای اینکه به ذهنتان اجازه دهید که نتواند تمرکز کند، باید واکنش‌های فیزیکی انجام دهید تا تمام توجهتان به حرکات بدنتان معطوف شود. بهترین گزینه برای درمان ضربه روانی و اضطرابی که پس از آن ضربه مؤثر است، ورزش‌هایی است که شامل حرکات متقاطع می‌شوند و دست و پاها را به طور هم‌زمان درگیر می‌کنند.

از این فعالیت‌ها می‌توان به پیاده‌روی، شناکردن، وزنه زدن، دویدن و حتی رقصیدن اشاره کرد. علاوه بر این، فعالیت‌های دیگری مثل قایق‌رانی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری در کوهستان و سطوح شیب‌دار و اسکی هم می‌توانند موجب کاهش اضطراب و ضربه روانی افراد شوند.

تأثیر ورزش بر سلامت روان۴- تأثیر ورزش بر خواب بهتر و باکیفیت‌تر

برای آرامش ذهنی و داشتن روحیه شادتر باید خواب باکیفیتی را داشته باشید. یکی دیگر از موارد تأثیر ورزش بر سلامت روان بر خواب باکیفیت‌تر و بهبود روند چرخه خواب است. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید شب‌ها زودتر بخوابید، باید صبح‌ها ورزش کنید یا اینکه به سراغ ورزش‌های کششی مثل یوگا که آرامش‌بخش نیز است بروید تا بدنتان آماده خوابیدن شود. وزنه زدن و یا انجام ورزش‌های سنگین در شب، موجب افزایش میزان انرژی شما می‌شود و ممکن است انرژی حاصل از ورزش‌های سنگین تا دیروقت شما را بیدار نگه دارد.

همچنین بخوانید  دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟

۵- تأثیر ورزش بر افزایش سطح انرژی

از دیگر موارد تأثیر ورزش بر سلامت روان این است که موجب افزایش سطح انرژی در شما می‌شود. افرادی که پرانرژی و شاد هستند، افکار منفی کمتر به سراغشان می‌آید و روحیه و روان شادی دارند. با ورزش‌کردن در طی روز، میزان ضربان قلبتان افزایش پیدا می‌کند و موجب می‌شود تا تحرک بیشتری را داشته باشید.

این فعال‌بودن و افزایش تحرک منجر به بالا ماندن سطح انرژی در شما می‌شود و تنبلی و سستی را از شما دور می‌کند. برای شروع ورزش‌کردن می‌توانید در ابتدا چند دقیقه در روز ورزش کنید. به‌مرور، مدت‌زمان ورزش‌کردنتان را بالا ببرید و در طی جلسات طولانی‌تری تمرین کنید.

تأثیر ورزش بر سلامت روان۶- تأثیر ورزش بر بهبود حافظه و تمرکز افراد

یکی دیگر از موارد تأثیر ورزش بر سلامت روان بهبودی حافظه و تمرکز است. ورزش‌کردن باعث ترشح اندورفین‌ها می‌شوند که سبب می‌شود، شاداب باشید و همچنین به شما کمک می‌کند بهتر تمرکز کنید. اگر به‌صورت منظم ورزش کنید، سلول‌های جدید مغزی رشد می‌کند و از زوال عقلی و فراموشی و مشکلات مربوط به تمرکز و حافظه جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روان پرداختیم. همان‌طور که گفتیم ورزش‌کردن علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند که تناسب‌اندام داشته باشید، روحیه و روانتان را بهبود می‌بخشد و تأثیر عمیقی را بر روی افسردگی، فشار روانی، استرس، اضطراب پس از سانحه دارد و موجب بهبودی حافظه و تقویت تمرکز، افزایش سطح انرژی و خواب بهتر و باکیفیت‌تری می‌شود. ورزش‌کردن در افسردگی مانند یک داروی بدون عوارض عمل می‌کند که هم روحیه و روانتان و هم جسمتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

در ادامه پیشنهاد می‌شود حتما اطلاعاتی را در رابطه با ورزش برای تناسب اندام نیز جمع‌آوری کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 79 = 89