پروتئین در میوه

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

استفاده از میوه منجر به حفظ سلامت بدن و کاهش خطر ابتلا به انواع بیمار‌ی‌ها می‌شود. پزشکان و متخصصان تغذیه، استفاده روزانه از میوه‌ها در رژیم غذایی را توصیه می‌کنند. میوه‌ها منابع عالی مواد معدنی، ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند. به دلیل اینکه میزان پروتئین در میوه نسبت به دیگر منابع گیاهی کمتر است، معمولا میوه‌ منبع پروتئین محسوب نمی‌شود. از میوه‌ های پروتئین دار می‌توان گواوا، آووکادو، زردآلو، کیوی، بلک‌بری، پرتقال، موز و… را نام برد. در ادامه مطلب در هوش سلامت اطلاعات کاملی درباره پروتئین موجود در میوه‌ها و خواص آن‌ها به شما ارائه خواهیم کرد.

فهرست مقاله

میوه منبع پروتئین

بیشتر میوه‌‌ها پروتئین بالایی ندارند؛ اما برخی از میوه‌ها حاوی مقدار پروتئین بیشتری نسبت به بقیه هستند. میوه های پروتئین دار در مقایسه با گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات پروتئین بسیار کمتری دارند. به‌طورکلی میزان پروتئین در میوه ناچیز است؛ مثلا هندوانه، انجیر، کشمش حاوی مقدار کمی پروتئین هستند. یک فنجان میوه بین ۱ تا ۱۰ درصد نیاز فرد به پروتئین را تامین خواهد کرد.

منابع مهم پروتئین در رژیم غذایی

غذاهای جانوری و حبوبات از مهم‌ترین منابع پروتئین هستند و قسمت عمده نیاز بدن به این مواد را تأمین می‌کنند. از جمله این مواد غذایی می‌توان گوشت مرغ، ماهی، بوقلمون، انواع غذاهای دریایی، حبوباتی مانند عدس، لوبیا، سویا، انواع لبنیات، تخم‌مرغ و آجیل را نام برد. پروتئین در میوه جزو منابع پروتئینی با مقادیر کم محسوب می‌شود. گاهی اوقات مصرف گوشت یا پروتئین‌های جانوری برای فرد مضر است. در این صورت با جایگزین‌کردن میوه‌های پروتئین دار می‌توان نیاز بدن به این مواد را تامین کرد.

نقش پروتئین در بدن

پروتئین‌ها در تمامی اعمال حیاتی بدن نقش دارند. یکی از منابع پروتئین که می‌تواند در سلامتی و تقویت بدن نقش داشته باشد، پروتئین موجود در میوه ها است. در زیر به برخی از خواص مهم پروتئین‌ها در بدن اشاره می‌کنیم.

  • ساخت و ترمیم بافت‌های بدن از جمله بافت ماهیچه‌ای
  • تولید آنزیم‌ها، هورمون‌ها و سایر مواد شیمیایی در بدن
  • جزء اصلی استخوان، غضروف، پوست، مو و ناخن
  • تولید آنتی‌بادی جهت مبارزه با بیماری‌ها و عفونت‌ها
  • افزایش متابولیسم و کاهش اشتها و ایجاد سیری طولانی‌مدت
  • سوخت جایگزین بدن در نبود کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها

پروتئین در میوه

خواص میوه‌ها

میوه‌ها با انواع بیماری‌ها مانند سرطان، فشارخون، دیابت و… مقابله می‌کنند. میوه‌ها می‌توانند در برابر برخی بیماری‌ها خواص پیشگیرانه و در برابر برخی دیگر خواص درمانی داشته باشند. پروتئین در میوه نیز یکی از مواد مغذی مهم موجود در میوه‌هاست؛ اگرچه مقدار آن زیاد نیست. میوه‌ها به دلیل اینکه حاوی مواد مغذی و معدنی فراوان و میزان قند کم هستند، منجر به کنترل میزان قند خون، ‌سلامت قلب و پیشگیری از امراض قلبی می شوند.

همچنین بخوانید  ورزش برای تناسب اندام؛ برای تناسب اندام چه ورزشی مناسب‌تر است؟

میزان فیبر بالا در میوه ها به بهوبد عملکر دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین مصرف روزانه آن‌ها باعث زیبایی و شادابی پوست می‌شود.میوه‌ها منبعی سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این مواد دارای تنوع بسیار زیاد و مناسب برای همه ذائقه‌ها هستند و به علت داشتن قند طبیعی به کنترل وزن کمک می‌کنند.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

مصرف میوه به‌جای آبمیوه

به نظر کارشناسان و متخصصان تغذیه مزایای مصرف خود میوه به دلیل داشتن مقدار فیبر بالا با مصرف آب‌میوه قابل‌مقایسه نیست؛ به همین دلیل مصرف میوه به‌جای آب‌میوه توصیه می‌شود. پروتئین در میوه نیز با وجود مقادیر بسیار کم آن فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

میوه های پروتئین دار

از میوه‌های پروتئین دار می‌توان آلو سیاه، زردآلو، کشمش طلایی، گلابی خشک، سیب خشک، گیلاس خشک و… را نام برد. در زیر به مقادیر پروتئین در میوه‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. آلو سیاه

آلو سیاه یکی از میوه‌های پروتئین‌دار است که در یک‌چهارم فنجان از آن تقریبا به میزان ۹۵/۰ گرم پروتئین یافت می‌شود. به دلیل وجود مقادیر فیبر بالا در آلو سیاه  و کمک به درمان یبوست، مصرف زیاد این میوه سبب ایجاد مشکلات گوارشی شده و نمی‌توان از آن به میزان زیادی در روز استفاده کرد. پروتئین در میوه آلو سیاه می توان درصد کمی از میزان پروتئین لازم برای بدن را جبران کند.

۲. زردآلو

در میان انواع میوه های سرشار از پروتئین به میوه تابستانی زردآلو می رسیم. میزان پروتئین در یک‌چهارم فنجان از زردآلو حدود ۱/۱ گرم است. میوه خوش‌طعم زردآلو حاوی مقادیر زیادی ویتامین و کاروتنوئید است و به حفظ سلامت چشم هم کمک می‌کند.

۳. پروتئین در میوه کشمش طلایی

کشمش به عنوان یک میان وعده مغذی و محبوب در بین ورزشکاران و افراد با سبک زندگی شلوغ استفاده می شود. در هر نصف فنجان کشمش میزان ۱.۳۵ گرم پروتئین یافت می‌شود که یکی از مهم‌ترین میوه های پروتئین دار محسوب می‌شود. کشمش طلایی یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدان است و به پیشگیری از انواع سرطان کمک می‌کند. مقادیر پروتئین در کشمش طلایی نشان می‌دهد که این میوه منبع مناسبی برای پروتئین است.

۴. موز

هر عدد موز متوسط حدود ۱.۳ گرم پروتئین دارد که نسبت به سایر میوه‌ها، میزان پروتئین در میوه موز کمی بالاتر است. موز به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند و نقش مهمی در بهبود سلامت چشم و تقویت استخوان‌ها دارد. همچنین سرشار بودن از پتاسیم، موز را به یک میوه پر خاصیت تبدیل کرده است.

همچنین بخوانید  ساعت خواب در بارداری؛ زمان خواب درست در برای مادران باردار

۵. میوه های پروتئین دار؛ طالبی

یکی از میوه‌های دوست‌داشتنی فصل تابستان طالبی است که علاوه بر میزان کالری کم مواد مغذی زیادی دارد. یک فنجان طالبی که حدود ۱۷۷ گرم وزن دارد، حاوی ۱ گرم پروتئین است. مزیت مصرف میوه پروتئین دار طالبی البته با میزان کم، کمک به کاهش وزن بدن است. فراموش نکنید میوه شیرین طالبی حاوی فیبر، ویتامین های C وA و پتاسیم است. قراردادن میوه پروتئین دار طالبی در رژیم غذایی انتخابی مناسب است.

همچنین بخوانید: تأثیر تغذیه سالم بر سلامت

پروتئین در میوه

۶. توت فرنگی

میوه توت فرنگی در دسته میوه های کم کالری قرار دارد. میزان پروتئین در میوه توت فرنگی ناچیز است. در هر یک‌چهارم فنجان توت فرنگی حدودا ۱  گرم پروتئین موجود است. توت فرنگی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که به سلامت پوست و قلب کمک می‌کند.

۷. پروتئین در میوه گیلاس

باتوجه‌به اینکه میوه می‌تواند حتی به مقدار ناچیز منبعی برای تامین پروتئین در بدن باشد، مصرف انواع آن در سلامتی بدن تاثیر زیادی دارد. در میان انواع میوه پروتئین دار به میوه خوش طعم گیلاس می‌رسیم. یک فنجان گیلاس حدود ۱.۵ گرم پروتئین دارد. علاوه بر پروتئین، به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی به محافظت از بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. از دیگر مزایای میوه پروتئین دار گیلاس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بهبود ریکاوری بدن
  • خاصیت ضد التهابی
  • سرشار از فیبر
  • کاهش دردهای عضلانی

فراموش نکنید میوه جذاب گیلاس یک منبع خوب از ویتامین C است.

۸. کیوی

به میوه شگفت انگیز و کوچک که در دسته میوه‌های کم کالری قرار دارد می‌رسیم. کیوی به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر رژیمی است، در برنامه و رژیم غذایی بسیار از افراد قرار دارد. پروتئین در میوه کیوی در هر یک‌چهارم فنجان حدود ۰.۵ گرم پروتئین است. مصرف کیوی علاوه بر اینکه از میوه های پروتئین دار است، به سلامت معده و روده و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک خواهد کرد.

میوه های پروتئین دار خشک

علاوه بر میوه‌های نام برده شده، میوه‌های به صورت خشک‌شده هم حاوی پروتئین هستند. پروتئین در میوه خشک هم می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد. برخی از میوه‌های خشک به شرح زیر هستند:

۱. سیب خشک شده

سیب خشک شده! بله میوه ها را می توان به صورت خشک شده مکصرف کرد. میزان پروتئین موجود در یک‌چهارم فنجان سیب خشک ۰.۵ گرم است. به دلیل خواص بی‌نظیر سیب خشک و دارابودن مقادیر زیادی ویتامین و مواد مغذی این میوه یکی از مفیدترین میوه‌های پروتئین دار شناخته شده است. سیب به دلیل داشتن مقدار کالری کم گزینه مناسبی برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید  دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟

۲. گلابی خشک شده

میوه خشک شده گلابی که طعم دلپذیری دارد حاوی مقدار کمی پروتئین است. یک‌چهارم فنجان گلابی خشک شده حاوی ۰.۵ گرم پروتئین است. این میوه به کاهش فشارخون، بهبود گردش خون و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. گلابی خشک شده از جمله میوه های پروتئین دار است که گزینه خوبی برای لاغری محسوب می‌شود.

پروتئین در میوه

۳. انجیر خشک

پروتئین در میوه انجیر خشک نسبت به دیگر میوه ها قابل توجه است. میزان ۱.۲۵ گرم پروتئین در یک‌چهارم فنجان انجیر خشک یافت می‌شود. انجیر خشک حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، آهن و منیزیم است و فیبر فراوانی نیز دارد. این میوه می‌تواند به کاهش وزن سریع هم کمک کند. میزان پروتئین در میوه انجیر خشک نسبت به دیگر میوه‌ها قابل‌توجه است.

نکته مهمی که نباید فراموش کنید میزان کالری در میوه های خشک بیشتر است. مصرف میوه یکی از روش‌های جذب پروتئین در بدن است؛ اما مصرف مقادیر بالای میوه به علت داشتن مقادیر فراوان قند می‌تواند باعث چاقی و افزایش قند خون شود و برای سلامتی مفید نباشد. با مصرف منطقی و به اندازه‌ی انواع میوه‌ها سلامتی و شادابی را به بدن خود هدیه بدهید.

جمع‌بندی

وقتی یک ماده غذایی به‌عنوان منبع پروتئین معرفی‌ می‌شود، باید حداقل حاوی ۶ گرم پروتئین باشد؛ اما میزان پروتئین در میوه بسیار کمتر از این مقدار است و نمی‌تواند نیاز بدن ما را به طور کامل تامین نماید. فقط با استفاده مقدار بسیار زیاد از میوه‌های پروتئین دار می‌توان به پروتئین موردنظر دست‌یافت که مصرف زیاد آن‌ها نیز به علت داشتن مقادیر بالای کربوهیدرات برای بدن زیان دارد. به‌طورکلی نمی‌توان گفت که میوه منبع پروتئین غنی است؛ اما در مواقع خاص که استفاده از پروتئین‌های جانوری برای فرد ممنوعیت دارد، میوه های پروتئین دار می‌توانند جایگزین مناسبی برای این منابع باشد.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 2 =