فواید ورزش صبحگاهی

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش برای سلامتی بدن امری ضروری است. باتوجه‌به میزان کالری که در روز وارد بدن هر فرد می‌شود باید؛ متناسب با آن ورزش کند؛ تا میزان کالری اضافی بسوزد و تبدیل به چربی و در نهایت افزایش وزن نشود. انجام فعالیت‌های بدنی به خصوصی ورزش صبحگاهی بر روی سلامت انسان، سلامت پوست و سلامت مغز تأثیر زیادی دارد. فواید ورزش صبحگاهی تا حدی است که توصیه می‌کنیم در برنامه روزانه خود به‌صورت منظم آن را داشته باشید. در ادامه این مقاله شما را با فواید ورزش صبحگاهی و تأثیرات آن بر روی بدن آشنا می‌کنیم.

در ادامه در  هوش سلامت شایا بیشتر به فواید ورزش صبحگاهی مغز می‌پردازیم.

فهرست مقاله

فواید ورزش کردن در صبح

یک تمرین ورزشی کوتاه اما منظم در صبح، در حالت کلی باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن هر فرد می‌شود. همچنین انگیزه فرد را تقویت می‌کند؛ تا در طول روز فعال‌تر و باانرژی بیشتر کارهای خود را انجام دهد. فواید ورزش صبحگاهی شامل موارد زیر است:

افزایش هوشیاری

هورمونی که بر روی سطح هوشیاری تأثیر مستقیم دارد؛ هورمون کورتیزول یا هورمون استرس است. میزان کورتیزول ساعت ۸ صبح در بالاترین حد و در شب به کمترین مقدار خود می‌رسد. با ورزش صبحگاهی و بالابودن سطح هورمون کورتیزول، انرژی بدن بالا می‌رود و باعث افزایش هوشیاری و شادابی بیشتر شما می‌شود. تعادل هورمون کورتیزول به تنظیم سطح گلوکز خون و کنترل قند خون هم کمک می‌کند.

کم شدن میزان حواس پرتی

از فواید ورزش صبحگاهی می‌توانیم به کم‌شدن حواس‌پرتی اشاره کنیم. در صبح به دلیل نداشتن مشغله، بهتر تمرینات ورزشی را انجام می‌دهید و باعث تقویت تمرکز شما در طول روز برای انجام کارهایتان می‌شود.

روحیه بالا برای انجام کارها

انجام تمرینات ورزشی در صبح و ورزش‌کردن باعث می‌شود سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی در بدن بالا برود و احساس شادی، تمرکز ذهنی بهتر و روحیه عالی داشته باشید. تمرکز بالا باعث می‌شود در طول روز عملکرد بهتری داشته باشید و با یک روحیه عالی به انجام کارهای روزمره خود بپردازید.

خواب خوب

از فواید ورزش صبحگاهی منظم باید به تعادل هورمون‌های بدن اشاره کنیم. وقتی به‌صورت منظم ورزش صبحگاهی انجام می‌شود؛ هورمون‌ها در بدن به تعادل می‌رسند و عملکرد بهتری دارند. تعادل هورمون‌ها باعث می‌شود ساعت خواب تنظیم شود و علاوه بر اینکه شب‌ها زودتر می‌خوابید؛ کیفیت خواب بهتری داشته باشید. سلامت روانی و سلامت جسمانی، نتیجه تأثیر ورزش بر بدن و خواب باکیفیت است.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  آیا رقص برای لاغری مفید است؟

تنظیم اشتها

کنترل و تنظیم اشتها با کاهش هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) و افزایش هورمون گلوکوفان (هورمون سیری) انجام می‌شود و برای اینکه دو هورمون در بدن درست عمل کنند و میزان اشتها تنظیم شود؛ ورزش بهترین راهکار است. تأثیرات ورزش صبحگاهی بر روی تنظیم اشتها بیشتر از ورزش در دیگر ساعات روز است و میزان ولع غذا خوردن در طول روز را کاهش می‌دهد.

 بالا رفتن سطح انرژی و کاهش وزن بهتر

فواید ورزش صبحگاهی تا حدی است که شما می‌توانید بهتر به کاهش وزن برسید و در طول روز سطح انرژی بدن شما بالا باشد. انجام ورزش در صبح علاوه بر تأثیرات مثبت بر روی سلامت مغز و سلامت پوست، باعث چربی‌سوزی بیشتر می‌شود و راحت‌تر وزن کم می‌کنید.

از دیگر تأثیرات ورزش بر بدن و فواید ورزش صبحگاهی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عضله‌سازی سریع‌تر: ورزش در صبح میزان هورمون تستوسترون که به عضله‌سازی کمک می‌کند را، افزایش می‌دهد.
  • کنترل فشارخون: ورزش صبحگاهی تأثیر مثبتی بر روی تنظیم مفشار خون دارد.
  • افزایش سوخت‌وساز بدن: بعد از انجام تمرینات ورزشی، بدن همچنان در حال سوزاندن کالری و مصرف اکسیژن بیشتر است. این امر باعث بالارفتن سوخت‌وساز بیشتر بدن می‌شود.
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مختلف: ورزش صبحگاهی باعث تنظیم هورمون‌های بدن و عملکرد بهتر اعضای داخلی بدن می‌شود.

فواید ورزش صبحگاهی

بهترین ورزش‌های صبحگاهی

باتوجه‌به فواید ورزش صبحگاهی هر ورزشی را صبح انجام دهید؛ مفید است و تأثیرات مثبتی بر روی سلامت مغز، سلامت پوست و آمادگی بدن دارد. بهترین ورزش‌های صبحگاهی عبارت‌اند از:

ورزش یوگا و پیلاتس

حرکات کششی یوگا و پیلاتس در ابتدای صبح باعث کشش بدن و هم‌ترازی می‌شود. باتوجه‌به تکنیک‌های تنفسی که در ابتدای روز انجام می‌دهید؛ تمرکز و آرامش بیشتری در طول روز دارید. انجام ۵ تمرین کششی ساده برای شروع روز کافی است و تأثیرات مثبتی را بروی اعصاب و بدن شما خواهد داشت.

ورزش دوی سبک

یکی از ورزش‌های مناسب در صبح دوی سبک یا دویدن با سرعت متوسط است که باعث افزایش انرژی شما در طول روز می‌شود.

ورزش رقص

رقصیدن در ابتدای صبح شاید کمی عجیب باشد. اما در بحث فواید ورزش صبحگاهی رقص به‌عنوان یک ورزش هوازی برای شروع روز مناسب است. باعث بالارفتن ضربان قلب، به‌کارگیری تمام عضلات بدن، جریان گردش خون در کل بدن و آزادشدن هورمون‌های شادی‌بخش می‌شود.

همچنین بخوانید  اثرات داروهای بدنسازی؛ دارو بدنسازی بخورم یا نه؟

ورزش شنا

ورزش در صبح از نوع شنا به دلیل غوطه‌ورشدن و حرکت در آب، مفاصل و عضلات را سرحال می‌کند و همچنین باعث بالارفتن روحیه شما می‌شود

دوچرخه سواری

انتخاب ورزش دوچرخه‌سواری برای ورزش صبحگاهی بسیار مناسب است. با خواب کافی و نوشیدن چای یا قهوه می‌توانید در صبح زود جهت رفتن به محل کار از آن استفاده کنید و سریع به تناسب‌اندام برسید.

فواید ورزش صبحگاهی

نحوه عادت کردن به ورزش صبحگاهی

برای انجام تمرینات ورزشی در صبح بهره‌بردن از فواید ورزش صبحگاهی باید به‌صورت منظم و مداوم انجام شود. عادت‌کردن به ورزش در صبح برای هر فرد ممکن است سخت باشد که در ادامه شما را با راهکارهای آن آشنا می‌کنیم.

دادن فرصت به خود

برای اینکه بتوانید به‌صورت مداوم ورزش در صبح را انجام دهید ۳ تا ۴ هفته زمان می‌برد. سعی کنید استراحت و خواب کافی داشته باشید. انتخاب تایم صبح برای ورزش‌کردن و پایبندی به آن مستلزم خواب کافی است. برای سازگارشدن با تمرین ورزش صبحگاهی، شب‌ها زودتر بخوابید.

تایم ورزش طولانی نباشد

برای اینکه راحت‌تر بتوانید به انجام ورزش در صبح عادت کنید؛ تایم ورزش را طولانی نکنید و زمان ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کافی است. اگر در ورزش صبحگاهی ورزش خاصی مانند پیلاتس دو، یوگا و غیره را انجام می‌دهید؛ در شروع می‌توانید زمان ۳۰ دقیقه برای آن‌ها بگذارید تا به دوش‌گرفتن و صبحانه هم برسید.

گرم کردن بدن

برای عادت به ورزش صبحگاهی و بهره‌بردن از فواید ورزش صبحگاهی لازم است قبل از شروع، بدن خود را گرم کنید. بیدار کردن عضلات و گذاشتن زمان ۵ الی ۱۰ دقیقه کافی است. گرم‌کردن بدن قلب را برای بالابردن ضربان آماده می‌کند.

تبدیل تلخی‌ها به شیرینی

اگر بیدارشدن صبح زود و ورزش‌کردن در صبح برای شما سخت است؛ می‌توانید با اضافه‌کردن یک سری چاشنی‌ها آن را برای خود لذت‌بخش کنید. انتخاب کتاب صوتی یا موزیک موردعلاقه، انتخاب ورزش موردعلاقه و دادن هدیه یا پاداش خوب در پایان ورزش، ایده‌های مناسبی برای تقویت عادت ورزش در صبح هستند.

باتوجه‌به هدفی که از ورزش‌کردن دارید؛ به نوشیدن مایعات و میان‌وعده هم توجه داشته باشید. نوشیدن آب گرم به‌صورت ناشتا در کنار ورزش صبحگاهی تأثیرات مثبتی بر روی سیستم ایمنی بدن و تقویت معده دارد. نوشیدن یک چای یا قهوه قبل از ورزش هم می‌تواند شما را برای انجام تمرینات ورزش سرحال‌تر کند.

همچنین بخوانید  تغییر سایز سینه با ورزش؛ آیا امکان تغییر سایز سینه است؟

فواید ورزش صبحگاهی

تاثیرات ورزش صبحگاهی بر روی پوست

 انجام تمرینات ورزشی بر روی کل بدن تأثیرات مثبتی دارد. از تأثیرات ورزش بر روی پوست و سلامت پوست می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش چین‌وچروک پوست با افزایش هورمون کورتیزول در بدن
  • شادابی و سلامت پوست در سنین بالا به دلیل کاهش استرس
  • کاهش و ازبین‌بردن آکنه به دلیل خون‌رسانی و اکسیژن به سلول‌های بدن و پاکسازی سموم بدن
  • درخشندگی و شفافیت پوست

تاثیرات ورزش صبحگاهی بر روی مغز

علاوه بر فواید کلی ورزش صبحگاهی، تمرینات منظم و ورزش‌کردن بر روی سلامت مغز هم تأثیرات مثبتی دارد که عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از افسردگی
  • رشد بهتر مغز
  • بالارفتن قدرت حل مسئله و تصمیم‌گیری
  • کنترل احساسات
  • انعطاف‌پذیری نسبت به احساساتی مانند استرس و ناراحتی و کنترل بهتر آن‌ها
  • جلوگیری از سکته مغزی
  • تعامل اجتماعی بیشتر

جمع‌بندی

توصیه می‌کنیم اگر صبح‌ها، برای ورزش خارج از خانه زمان کافی ندارید از وسیله ورزشی ففو استفاده کنید. ففو برای تمامی سنین مناسب است. به دلیل هزینه‌ی مناسب این وسیله ورزشی، تمامی اقشار می‌توانند آن را تهیه کنند.

بهترین زمان برای ورزش، بستگی به هر شخص دارد. باتوجه‌به فواید ورزش صبحگاهی به شما توصیه می‌کنیم که برای عملکرد بهتر بدن، آن را در برنامه خود قرار دهید و از تأثیرات مثبتی که بر بدن دارد؛ نهایت استفاده را ببرید. ورزش‌کردن و تغذیه درست سلامت روحی و جسمی بدن هر فرد را افزایش می‌دهد و باعث لذت‌بردن بیشتر از زندگی می‌شود.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 89 = 94