تأثیر ورزش بر مغز

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

فعالیت بدنی منظم بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است. ورزش نه‌تنها برای ماهیچه‌ها و استخوان‌ها مفید است، بلکه بخش مهمی از سلامت مغز شما نیز هست. تحقیقات در خصوص تأثیر ورزش بر مغز به نتایج جالبی رسیده است. فعالیت بدنی می‌تواند سلامت شناختی شما را بهبود بخشد و به شما کمک می‌کند فکر کنید، یاد بگیرید، مشکل را حل کنید و از تعادل عاطفی لذت ببرید.

می‌تواند حافظه را بهبود بخشد و اضطراب یا افسردگی را کاهش دهد. اما لازم نیست که یک استاد تناسب‌اندام باشید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. هر میزان فعالیت بدنی می‌تواند کمک‌کننده باشد. فعالیت بدنی منظم همچنین می‌تواند خطر زوال شناختی از جمله زوال عقل را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که زوال شناختی در میان بزرگسالان غیرفعال تقریباً دوبرابر بیشتر از افراد فعال است.

در ادامه در  هوش سلامت شایا بیشتر به ارتباط ورزش و سلامت مغز می‌پردازیم.

فهرست مقاله

تأثیر ورزش بر مغز

چه مقدار ورزش برای مغز مفید است

به گفته متخصصان در تأثیر ورزش بر مغز، مقدار توصیه شده ورزش برای هوشیاری و سلامت نگه‌داشتن ذهن حدود یک ساعت در روز است. یکی از بهترین راه‌ها برای سلامت مغز، انجام ورزش است. حضور در یک تیم می‌تواند باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس شود و یک برنامه تمرینی منظم برای سلامتی شما مفید است. اگر ورزش یا مسابقه را دوست ندارید، این نیز اشکالی ندارد! ورزش فقط به معنای این ورزش‌های اصولی نیست، بلکه می‌تواند به معنای حرکت‌دادن بدن و فعال‌بودن باشد. چند نمونه دیگر از ورزش عبارت‌اند از: پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا.

آیا هر تمرینی به طور خاص عملکرد مغز را تقویت می‌کند؟

تأثیر ورزش بر مغز به این صورت است که ورزش اساساً داروی ذهن است، بنابراین ورزش بدن مغز را تقویت می‌کند. بهترین نوع تمرین برای مغز شما همان تمرینی است که دوست دارید؛ زیرا لذت مهم‌ترین عامل است. حتی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی هر روز برای مغز شما مفید است. ورزش هوازی منظم (که ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد) برای مغز شما بسیار مفید است؛ زیرا افزایش سطح شدت باعث افزایش فاکتورهای رشد و مواد شیمیایی عصبی می‌شود.

این تأثیر ورزش بر مغز تأثیر مثبتی بر سطح استرس، یادگیری و حافظه شما خواهد داشت. تمرین مقاومتی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد، اگر به‌درستی اجرا شود، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که تغییرات عملکردی معنی‌داری در مغز، به‌ویژه در لوب پیشانی که با بهبود عملکردهای اجرایی همراه است، برای شما به ارمغان می‌آورد.

همچنین بخوانید  بهترین صبحانه رژیمی؛ روزت رو پرانرژی شروع کن

تأثیر ورزش بر مغز

هنگام ورزش در بدن و مغز چه اتفاقی می‌افتد؟

همه ما می‌دانیم که وقتی ورزش می‌کنیم، جریان خون ما افزایش می‌یابد و اغلب احساس مثبت‌تری پیدا می‌کنیم. علاوه بر این احساسات بدنی، مطالعات نشان داده‌اند که به طور ناخودآگاه تأثیر ورزش بر مغز بسیار بیشتر از این‌ها است. مغز شما مانند پلاستیک است، به این معنا که هر محرک یا ورودی می‌تواند مغز را در طول زندگی شما شکل دهد و سیم‌کشی مجدد کند. در سطح نوروبیولوژیکی، این سیم‌کشی مجدد از نوروژنز (ایجاد نورون‌ها/سلول‌های عصبی جدید) و نوروپلاستیسیته (رشد و بهبود شبکه‌های عصبی) ناشی می‌شود.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

با افزایش ضربان قلب در حین ورزش، جریان خون به مغز افزایش می‌یابد. با افزایش جریان خون، مغز شما در معرض اکسیژن و مواد مغذی بیشتری قرار می‌گیرد. ورزش همچنین باعث آزادشدن پروتئین‌های مفید در مغز می‌شود.

این پروتئین‌های مغذی سلول‌های مغزی (که به‌عنوان نورون‌ها نیز شناخته می‌شوند) را سالم نگه می‌دارند و باعث رشد نورون‌های جدید می‌شوند. نورون‌ها واحدهای سازنده مغز هستند. در نتیجه، سلامت نورون‌های فردی برای سلامت کلی مغز مهم است و این مهم‌ترین تأثیر ورزش بر مغز است.

ورزش روحیه شما را تقویت می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد

هنگامی که ورزش می‌کنید، بدن شما مواد شیمیایی مانند دوپامین و اندورفین در مغز آزاد می‌کند که باعث ایجاد احساس شادی در شما می‌شود. مغز شما نه‌تنها مواد شیمیایی که باعث ایجاد حس خوب می‌شود را دفع می‌کند، بلکه ورزش به مغز شما کمک می‌کند تا از شر مواد شیمیایی که باعث ایجاد احساس استرس و اضطراب در شما می‌شود خلاص شوید.

به این صورت تأثیر ورزش بر مغز می‌تواند سبب ایجاد شادی و نشاط شود. افرادی که ورزش می‌کنند نسبت به کسانی که ورزش نمی‌کنند شادتر هستند و کم‌تر استرس دارند. ورزش منظم همچنین می‌تواند به شما در کنترل احساسات خود در زمانی که احساس عصبانیت یا ناراحتی می‌کنید کمک کند.

تأثیر ورزش بر مغز

ورزش ممکن است حتی نمرات شما را بهبود بخشد

در تحقیقات مربوط به تأثیر ورزش بر مغز نشان‌داده‌شده است که ورزش توانایی‌های ذهنی را بهبود می‌بخشد. به طور متوسط، کودکان و بزرگسالان جوانی که ورزش می‌کنند، در مقایسه با کسانی که ورزش نمی‌کنند، در ریاضیات و خواندن نمرات بهتری دارند. برخی از توانایی‌های ذهنی وجود دارد که با ورزش منظم بهبود می‌یابد: فعالیت بدنی می‌تواند حافظه بلندمدت و کوتاه‌مدت شما را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید  تغذیه مناسب ریکاوری بعد از ورزش؛ بعد از ورزش چه چیزهایی بخوریم؟

کودکان و بزرگسالان جوانی که از آن‌ها خواسته شده بود فقط چند بار در هفته ورزش کنند، پیشرفت‌های زیادی در توانایی آن‌ها در به‌خاطر سپردن مطالب خوانده شده نشان داده شد. همچنین فعال‌بودن به شما انرژی بیشتری در طول روز می‌دهد و به خواب بهتر در شب کمک می‌کند. به نوبه خود، خواب بهتر خلاقیت و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که برای دریافت بهترین نتیجه، باید از وسایل ورزشی مناسب و استاندارد استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم از وسایل استانداردی همچون فنر فشاری ففو استفاده کنید. ففو دارای مجوز و تأییدیه سلامت است.

سخن نهایی

تحقیقات زیادی درباره تأثیر ورزش بر مغز انجام شده است که نشان داد ورزش به حافظه و تفکر از طریق روش‌های مستقیم و غیرمستقیم کمک می‌کند. فواید ورزش مستقیماً از توانایی آن در کاهش مقاومت به انسولین، کاهش التهاب و تحریک آزادسازی فاکتورهای رشد ناشی می‌شود. مواد شیمیایی در مغز که بر سلامت سلول‌های مغز، رشد رگ‌های خونی جدید در مغز و حتی فراوانی و بقای سلول‌های جدید مغز. همچنین در تأثیر ورزش بر مغز ثابت شده است که ورزش به طور غیر‌مستقیم باعث بهبود خلق‌وخو و خواب می‌شود و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

مشکلات در این زمینه‌ها اغلب باعث اختلالات شناختی می‌شوند یا به آن‌ها کمک می‌کنند. همان‌طور که می‌بینید، فعال‌بودن مزایای زیادی دارد. ایجاد عادات ورزشی سالم در دوران جوانی حفظ آن روال‌ها را با افزایش سن آسان‌تر می‌کند. ورزش مداوم در دوران کودکی و بزرگسالی مغز را سالم نگه می‌دارد. شواهد فزاینده نشان می‌دهد که فعال ماندن در بزرگسالی حتی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در سنین بالا کاهش دهد. هیچ‌وقت برای شروع ورزش دیر نیست تا مغز خود را در بهترین حالت نگه دارید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 78 = 85