تأثیر ورزش بر درد پریودی

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

آیا شما از آن خانم‌هایی هستید که دوران قاعدگی همراه با درد و خونریزی شدید دارند و از ورزش‌کردن امتناع می‌کنند؟ و نمی‌دانید بالاخره هنگام پریودی باید ورزش کرد یا نه؟! و معمولاً به دنبال راهکارهایی هستید که هرچه سریع‌تر درد را کاهش دهید و ممکن است از روش‌های خانگی برای کاهش درد قاعدگی استفاده کنید. یکی از راهکارهای مؤثر بر درد قاعدگی ورزش‌کردن است. تأثیر ورزش بر درد پریودی، امری شناخته شده است. اصولاً دوران قاعدگی با درد، ورم و نفخ همراه است. هیچ‌یک از خانم‌ها سیکل ماهانه مشابه به هم ندارند. ژنتیک، رژیم غذایی و انجام هرگونه فعالیت ورزشی بر قاعدگی تأثیر دارند. در ادامه با هوش سلامت شایا همراه باشید تا تأثیر ورزش بر درد پریودی و به‌طورکلی تأثیر آن بر هورمون‌های زنانه را بررسی کنیم.

فهرست مقاله

فواید ورزش در قاعدگی

در دوران قاعدگی دو هورمون مهم زنانه استروژن و پروژسترون در حد بسیار پایین قرار دارند و همین باعث بروز علائمی همچون بی‌حالی، خستگی و کج‌خلقی در فرد می‌شود. البته این موارد دلیل بر ورزش نکردن نیست. چرا که همه می‌دانیم فعالیت‌های ورزشی تأثیر مثبتی بر سلامت بدن دارند. برخی از خانم‌ها فکر می‌کنند با شروع پریودی باید ورزش را کنار بگذارند، درصورتی‌که اشتباه است، به دلیل اینکه منظور از ورزش در دوران قاعدگی، ورزش‌های سنگین نیست، بلکه تمرینات سبک از جمله یوگا و پیاده‌روی و به‌طورکلی تحرک داشتن است.

تأثیر ورزش بر درد پریودیاز جمله فواید ورزش در پریودی

بهبود بخشیدن به خلق‌وخو؛ تأثیر ورزش بر درد پریودی

ازآنجایی‌که پریودی خلق‌وخوی خانم‌ها را شدیداً تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، ورزش‌کردن می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و نیز خلق‌وخو را بهبود بخشد و به حال خوب شما کمک کند.

کاهش دردهای قاعدگی؛ تأثیر ورزش بر درد پریودی

دردهایی که یک خانم قبل از شروع دوره و دو الی سه روز اول قاعدگی احساس می‌کند و از آنها رنج می‌برد عبارت‌اند از: سردرد، کمردرد، گرفتگی عضلات، حساس شدن سینه‌ها و شکم درد. تحقیقات و مطالعات در مورد تأثیر ورزش بر درد پریودی نشان داده است زنانی که حداقل سه روز در هفته ورزش کرده­اند نسبت به زنانی که تحرک نداشته یا ورزش نکرده­اند، دوران پریودی بهتری را سپری کرده‌اند؛ بنابراین ورزش یکی از بهترین راهکارها برای کاهش درد پریودی است.

همچنین بخوانید  ورزش برای تناسب اندام؛ برای تناسب اندام چه ورزشی مناسب‌تر است؟

افزایش هورمون اندورفین

از دیگر موارد تأثیر ورزش بر درد پریودی این است که موجب افزایش سطح هورمون اندورفین می‌شود. از اندورفین به‌عنوان یک مسکن طبیعی یاد می‌شود. این هورمون ضد درد است و اثر آرام‌بخشی دارد. ازاین‌جهت دردهای قاعدگی را هنگام ورزش‌کردن کاهش می‌دهد.

تأثیر ورزش بر درد پریودیورزش‌های مناسب برای کاهش دردهای پریودی

در ادامه مبحث تأثیر ورزش بر درد پریودی باید ذکر کنیم که بهترین حرکاتی که موجب کاهش درد پریودی می‌شوند، یوگا و پیلاتس است:

یوگا: یک نوع تمرین حرکتی، جسمی و ذهنی است که موجب رسیدن به آرامش می‌شود.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

پیلاتس: مجموعه حرکاتی است که بر استفاده‌ هم‌زمان از جسم و ذهن تمرکز دارد و موجب تقویت ماهیچه‌های بدن می‌شود. در ادامه به چند نمونه از حرکت‌های کششی مؤثر می‌پردازیم که برای کاهش درد پریودی کمک‌کننده هستند.

  1. زانوها را داخل شکم بکشید

یکی از مؤثرترین تمرینات کششی برای کاهش درد پریودی همین است. بدین صورت که به پشت دراز بکشید زانوها را با دودست گرفته و به سمت شکم بکشید. تنفس عمیق نیز داشته باشید.

  1. حرکت بچه

یکی از حرکات موثر در زمینه تأثیر ورزش بر درد پریودی تمرین کششی است که در کلاس‌های یوگا انجام می‌دهند. با کششی که در ناحیه کمر ایجاد می‌شود موجب تسکین کمردرد شده و فرد به آرامش می‌رسد. بدین صورت که دوزانو روی زمین بنشینید به‌طوری‌که باسن روی پاشنه پا قرار بگیرد سپس بالاتنه را روبه‌جلو خم کرده و دست‌ها را به سمت جلو بکشید. حدود ۱ تا ۵ دقیقه در این حالت بمانید. هنگام انجام این حرکت هیچ‌گونه انقباضی در بدن به‌ویژه ناحیه باسن نداشته باشید و به‌صورت عمیق تنفس کنید.

  1. چرخاندن ستون فقرات؛ تأثیر ورزش بر درد پریودی

از دیگر روش‌های کاهش درد پریودی حرکتی است که طی آن فرد با چرخاندن کمر و ستون فقرات کمک می‌کند تا از شدت درد کاسته شود. در این حرکت عضلات باسن و کمر تحت کشش قرار می‌گیرند.

  1. ایستاده به سمت پایین خم شدن

یک تمرین کششی ایستاده است بدین صورت که صاف ایستاده و رو به پایین خم شوید. این حرکت با کششی که در قسمت ستون فقرات و کمر ایجاد می‌کند باعث تسکین کمردرد ناشی از پریودی می‌شود.

تأثیر ورزش بر درد پریودی روش‌های پیشگیری از درد پریود

همان‌طور که می‌دانید هر دردی روش درمان مخصوص به خود را دارد که درد قاعدگی نیز از این امر مستثنی نیست. قاعدگی خانم‌ها بر اساس طبع بدن و وضعیت هورمونی که دارند و نوع دردی که تجربه می‌کنند با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین روش‌های درمانی که بکار می‌گیرند نیز فرق می‌کند.

همچنین بخوانید  اثرات داروهای بدنسازی؛ دارو بدنسازی بخورم یا نه؟

 علاوه بر اینکه با توجه­به تأثیر ورزش بر درد پریودی، ورزش‌کردن و مصرف داروهای مسکن چه قبل از شروع قاعدگی و چه در دوره‌ی قاعدگی، یک روش مؤثر بر کاهش درد بوده، اما روش‌های سنتی وجود دارد که کمک‌کننده هستند. از جمله دم‌نوش‌ها (دارچین، زنجبیل، مخلوط عسل و کمی آب‌لیمو، رازیانه) کیسه آب گرم، ماساژ با روغن‌ها و نوشیدن آب ولرم فراوان. جهت پیشگیری از درد قاعدگی بهتر است قبل از شروع قاعدگی همواره ورزش کنید و فعالیت داشته باشید و طبق روش‌هایی که ذکر شد درد پریودی خود را تسکین دهید.

بسیاری از حرکات ورزشی که به کاهش درد پریود شما کمک می‌کند را می‌توانید با فنر فشاری ورزشی انجام دهید. این وسیله ورزشی برای سنین مختلف، معلولین و جانبازان بسیار مناسب است.

جمع بندی

طبق تحقیقات و تجربه‌های به‌دست‌آمده در زمینه تأثیر ورزش بر درد پریودی مشخص شده خانم‌هایی که در دوران قاعدگی تحرک داشته و حتی ورزش کرده‌اند دوران خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. البته منظور از ورزش، ورزش‌های سنگین نیست که فرد را با مشکل مواجه کند؛ بلکه حرکت‌های کششی و فعالیت‌های سبک است. همچنین با رعایت اصول تغذیه و اصلاح سبک زندگی می‌توانید کمتر از درد هنگام قاعدگی رنج ببرید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 6 =