رقص برای لاغری

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

رقص یک هنرنمایشی است که به‌تنهایی یا به‌صورت گروهی انجام می‌شود. رقص یک هنر است و انواع مختلفی دارد. همانند سایر هنرهای نمایشی برخی از رقص برای بیان احساسات و عواطف خود استفاده می‌کنند. همچنین رقص به‌عنوان یک ورزش برای لاغری و تناسب‌اندام انجام می‌شود. انجام رقص برای لاغری ورزشی بسیار مفرح و سرگرم‌کننده است؛ زیرا کسانی که می‌خواهند از این طریق لاغر شوند درحالی‌که به موسیقی موردعلاقه خود گوش می‌دهند، بدن خود را هم متناسب با نوع آهنگ حرکت می‌دهند تا کالری بسوزانند.

رژیم‌های غذایی نامناسب برای کاهش وزن می‌تواند موجب بروز عوارضی در فرد شود؛ ولی در روند لاغری با رقص نه‌تنها روحیه فرد تقویت می‌شود؛ بلکه هم‌زمان کالری‌سوزی هم اتفاق می‌افتد. یکی از نکات مهمی که برای رقص و کاهش وزن باید رعایت کنید نوع لباس‌هایی است که می‌پوشید. در هنگام رقص باید لباس‌های آزاد و راحت بپوشید. رقصیدن هیچ‌گونه محدودیت سنی ندارد و همه می‌توانند آن را انجام دهند. در ادامه در هوش سلامت همراه ما باشید.

فهرست مقاله

رقص برای لاغری

دلیل اینکه رقصیدن می‌تواند موجب کاهش وزن شود این است که هنگام انجام حرکات رقص، تمام بدن و ماهیچه‌ها درگیر می‌شوند؛ درنتیجه ضربان قلب افزایش‌یافته و کالری‌سوزی در بدن شروع می‌شود. برای کاهش وزن با رقص باید این فعالیت به‌صورت روزانه و منظم انجام شود. اگر برای لاغری و تناسب‌اندام رقص را انتخاب می‌کنید باید درباره روش صحیح اجرای حرکات ورزشی و عضلات درگیر در حین رقص آگاه باشید و در این زمینه از یک مربی باتجربه کمک بگیرید.

در حال حاضر تمرینات ورزشی مبتنی بر رقص محبوبیت زیادی پیدا کرده است. انواع مختلف رقص برای لاغری وجود دارد که می‌توانند موجب کاهش وزن و تناسب‌اندام شوند. رقصیدن روشی عالی برای کالری‌سوزی است و گزینه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده است. البته در انتخاب نوع رقص باید ساختار و استقامت بدن با نوع رقصی که انجام می‌دهید متناسب باشد؛ به‌عنوان‌مثال برخی رقص‌ها نسبت به برخی دیگر جنب‌وجوش بیشتری دارند. پس برای دستیابی به بهترین نتیجه که همان کاهش وزن است باید برای انتخاب رقص با یک مربی کارآزموده مشورت کنید.

رقص برای لاغری

رقص ورزش قدرتی یا هوازی؟

به‌طورکلی رقص هر دو گروه ورزش‌های هوازی و قدرتی را شامل می‌شود؛ زیرا در طول رقصیدن حرکات رقص مانند حفظ تعادل و بلندکردن بدن خود یا شخص دیگر و حالت اسکوات در حین رقص حرکات قدرتی یا بی‌هوازی هستند و حرکاتی مانند پریدن، حرکات ریتم‌دار به چپ و راست، حرکت‌به‌عقب و جلو و چرخش‌های بدن در گروه حرکات هوازی قرار دارند.

رقص و کاهش وزن

رقص انواع مختلف دارد و جدای از نوع رقص برای لاغری، میزان فعالیت فرد هنگام رقصیدن تعیین‌کننده میزان کالری است که او می‌سوزاند. دلیل اینکه رقص‌هایی مانند رقص عربی یا هیپ‌هاپ بیشتر از بقیه رقص‌ها موجب کالری‌سوزی می‌شوند صرف انرژی بیشتر به دلیل حرکات زیاد و درنتیجه چربی‌سوزی بیشتر است. از طرف دیگر میزان وزن بدن در فرایند لاغری با رقص تأثیر دارد و براین‌اساس میزان سوزاندن کالری نیز متغیر است. فردی که وزن و چربی بیشتری دارد کالری بیشتری می‌سوزاند و فرقی نمی‌کند کدام رقص یا ورزش را انجام می‌دهد. در مقابل فردی که چربی انباشته ندارد کالری کمتری سوزانده و با گذشت زمان عضله‌سازی می‌کند.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

همچنین بخوانید  آسیب های ورزش غیراصولی

فواید رقص برای بدن

هنگامی که تصمیم می‌گیرید از رقص برای لاغری کمک بگیرید شاید ندانید که رقص تنها برای لاغری و تناسب‌اندام نیست؛ بلکه مزایای دیگری نیز برای بدن دارد. شما می‌توانید با ۳۰-۲۰ دقیقه انجام حرکات رقص در خانه یا به‌صورت گروهی سلامت جسم و روح خود را بهبود ببخشید. در ادامه به برخی فواید رقصیدن اشاره می‌کنیم.

  • کنترل وزن
  • بهبود تعادل بدن
  • افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس
  • بهبود عملکرد ذهنی
  • بهبود سلامت عمومی
  • افزایش آمادگی جسمانی
  • بهبود عملکرد قلب و ریه‌ها
  • افزایش آمادگی جسمانی
  • بهبود مهارت‌های اجتماعی
  • افزایش استقامت بدن و قدرت عضلانی
  • بهبود وضعیت عضلات بدن
  • افزایش استحکام استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی‌استخوان

لاغری با رقص

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم رقص برای لاغری و تناسب‌اندام بسیار مفید است. نکته مهمی که باید به‌خاطر داشته باشید این است که برای تناسب‌اندام با رقص باید یک برنامه‌ریزی‌ منظم داشته باشید. با یک روز رقصیدن شدید و طولانی تغییر خاصی در اندام شما ایجاد نمی‌شود. رقصیدن را اگر باهدف لاغری و رسیدن به تناسب‌اندام انتخاب می‌کنید باید در انتخاب نوع رقص خود دقت کنید و آن را به‌صورت منظم و به‌عنوان یک عادت همیشگی در برنامه زندگی خود قرار دهید.

شدت رقص باعث افزایش ضربان قلب می‌شود؛ درنتیجه کاهش وزن و ماهیچه‌سازی اتفاق می‌افتد. رقصیدن نمی‌تواند کالری‌های ورودی یا همان عادات غذایی شما را کنترل کند و برای لاغرشدن تغذیه بسیار مهم است. بدون پیروی از یک رژیم غذایی مناسب روش رقص برای لاغری بازدهی مورد انتظار را نخواهد داشت.

رقص برای لاغری

انواع رقص برای لاغری

همه انواع رقص در تعدیل وزن و بهبود وضعیت بدن مؤثر هستند؛ ولی برخی رقص‌ها مانند رقص عربی، زومبا، باله، سالسا و رقص آفریقایی تأثیر بیشتری در کاهش وزن و تناسب‌اندام دارند. در ادامه برخی از انواع بهترین رقص برای لاغری را معرفی می‌کنیم.

۱. رقص زومبا

رقص زومبا با موسیقی لاتین و برخی موسیقی‌های بین‌المللی تنظیم می‌شود. تمرینات این نوع رقص بین حرکات سریع و آهسته متغیر هستند. رقص زومبا با تقویت بازوها، شکم و پاها موجب لاغری و تناسب‌اندام می‌شود. برای دستیابی به نتایج مورد انتظار باید حداقل ۳-۲ بار در هفته این رقص را انجام دهید. برخی مزایای رقص زومبا عبارت‌اند از:

  • بهبود روابط اجتماعی
  • میانگین کالری سوزانده شده: ۹.۵ کالری
  • کاهش حساسیت درد
همچنین بخوانید  چند پیشنهاد برای حرکت یوگا برای لاغری شکم

۲. رقص سالسا

یکی دیگر از انواع رقص برای لاغری رقص ظریف و هیجان‌انگیز سالسا است. این رقص که اصالتاً متعلق به آمریکای لاتین است از سبک‌های رقص کومبیا، بومبا و موسیقی مرینگ الهام گرفته است. برخی مزایای رقص سالسا عبارت‌اند از:

  • کالری‌سوزی تا ۴۲۰ کالری با یک ساعت رقص
  • بهبود وضعیت بدن
  • تقویت پاها

۳. رقص برای لاغری؛ رقص باله

اغلب مردم رقص باله را به‌عنوان رقصی آرام با شدت حرکات کم می‌شناسند؛ ولی این رقص نقش مهمی در شکل‌دادن اندام شما دارد. این رقص مستلزم انعطاف‌پذیری زیادی است و برای انجام حرکات آن باید قدرت و دقت زیادی به خرج داد. گام آرام و برخی حالت‌های باله شبیه پیلاتس است. حرکات آهسته و کنترل‌شده در رقص باله موجب کشیدگی و زیبایی‌اندام می‌شود. برخی مزایای رقص باله عبارت‌اند از:

  • افزایش انعطاف‌پذیری، هماهنگی و چابکی بدن
  • افزایش قدرت عضلانی به‌ویژه در پاها و قسمت مرکزی بدن
  • کالری‌سوزی و بهبود وضعیت کلی بدن

رقص برای لاغری

۴. رقص عربی

یکی دیگر از انواع رقص برای لاغری رقص عربی است. این نوع رقص یک هنر فوق‌العاده و کم‌نظیر است که موجب تقویت عضلات باسن، پشت و شکم می‌شود. حرکات رقص عربی شامل حرکات ایزومتری آهسته و کنترل‌شده‌ای است که موجب انعطاف‌پذیری و بهبود گردش خون می‌شوند. برخی مزایای رقص عربی عبارت‌اند از:

  • چربی‌سوزی در قسمت ران و شکم
  • تقویت عضلات بدن و بهبود وضعیت کلی بدن
  • فرم دهی به باسن از طریق حرکات منظم شکم و پایین‌تنه

۵. لاغری با رقص؛ رقص هیپ‌هاپ

نوع دیگر رقص برای لاغری رقص هیپ‌هاپ است. این رقص نوعی رقص شهری یا خیابانی است و توالی سریع حرکات درگیر در این نوع رقص تمام بدن را تمرین می‌دهد. این یک تمرین با انرژی بالا است که  افراد مبتدی نیز می‌توانند آن را انجام دهند. نام هیپ‌هاپ به این دلیل است که این رقص بیشتر ناحیه کمر و باسن را درگیر می‌کند. برخی مزایای رقص هیپ‌هاپ عبارت‌اند از:

  • سفت و خوش‌فرم شدن عضلات کمر، شکم و باسن
  • قدرت عضلانی بالا در قسمت ساق پا
  • افزایش چابکی و هماهنگی و کالری‌سوزی بالا

عضلات درگیر در رقص

این موضوع که هنگام رقص برای لاغری کدام عضلات بیشتر درگیر می‌شوند به نوع رقص بستگی دارد. تمام انواع رقص‌ها عضلات بدن را درگیر می‌کنند؛ ولی هر کدام از انواع رقص روی عضلات خاصی متمرکز می‌شود. قسمت‌های مختلف بدن و عضلات درگیر در رقص عبارت‌اند از:

  • پاها: بیشترین تأثیر رقص روی عضلات پایین‌تنه به‌ویژه عضلات چهار سر ران و همسترینگ است.
  • هسته بدن: قدم‌برداشتن‌ها و تکان‌دادن میان تنه موجب درگیری عضلات شکم و پهلوها می‌شود.
  • باسن: در رقص‌های باله و هیپ‌هاپ عضلات سرینی یا همان ناحیه باسن درگیر هستند.
  • بازوها: گرچه هنگام رقص بیشتر قسمت‌های پایین‌تنه درگیر هستند؛ ولی بازوها و دست‌ها نیز تحرک دارند.
  • کمر: بیشتر رقص‌ها هم‌زمان روی کمر و عضلات هسته بدن اثر دارند.
همچنین بخوانید  حرکات ورزشی برای لاغری پاها

رقص برای لاغری

رقص برای لاغری ران

همان‌طور که گفتیم هر کدام از انواع رقص قسمت خاصی از بدن را بیشتر درگیر می‌کنند. رقص‌هایی که برای لاغری ران تأثیر بیشتری دارند عبارت‌اند از:

  • رقص باله
  • رقص شافل
  • هیپ‌هاپ
  • تپ‌دنس

از طرف دیگر رقص‌های سالسا و عربی برای لاغری بالاتنه تأثیر زیادی دارند و عمیق‌ترین ماهیچه‌های بدن را درگیر می‌کنند.

جمع‌بندی

رقص یکی از هنرهای مفرح و درعین‌حال ورزشی هیجان‌انگیز است که می‌توانید از رقص برای لاغری و تناسب‌اندام بهره ببرید. برای لاغری با رقص باید با کمک یک مربی باتجربه و بر اساس وضعیت و استقامت بدنی خود رقص مناسب بدن خود را انتخاب کنید. رقص با تأثیر بر اندام‌های مختلف بدن نه‌تنها موجب کالری‌سوزی می‌شود؛ بلکه شما صاحب اندامی زیبا خواهید شد. علاوه بر ارتباط بین رقص و کاهش وزن، این فعالیت مفرح نه‌تنها از نظر فیزیکی بلکه از نظر روانی نیز مزایای شگفت‌انگیزی دارد؛ به‌عنوان‌مثال تأثیرات مثبت رقص بر سیستم گردش خون، سیستم ایمنی و افزایش اعتمادبه‌نفس ثابت شده است.

در کنار رقص می‌توانید با ورزش در خانه به کمک فنر فشاری ففو سرعت لاغری خود را افزایش دهید و به افزایش سلامتی بدن خود کمک کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

50 + = 51