تغذیه مناسب برای آنفولانزا

   کتاب هوش سلامت – تالیف دکتر سینا یاوریان

این کتاب راهکارهایی درباره‌ی “سلامت تن و روان” ارائه می‌کند، به نحوی که از طریق توسعه‌ی دانشِ سلامت و همچنین آموزش برخی مهارت‌های حفظ سلامت و التیام آن،  “هوش سلامت” شما را ارتقا می بخشد و با نهادینه کردن “سبک زندگی سالم”، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

اگر تا به حال این جمله قدیمی را شنیده‌اید که «سرماخوردگی را بخور، تب را گرسنگی بده»، ممکن است در هنگام ابتلا به آنفولانزا تمایل داشته باشید که غذا را کنار بگذارید. اما آنچه را که شنیده‌اید فراموش کنید. حقیقت این است که وقتی بیمار هستید، چه با سرماخوردگی یا تب، غذای سالم دقیقاً همان چیزی است که بدن شما به آن نیاز دارد تا به اندازه کافی قوی بماند و بتواند با بیماری‌ای که شما را ناراحت کرده است مبارزه کند. متخصص طب خانواده، دکتر نها ویاس، شما را با تغذیه مناسب برای آنفولانزا آشنا می‌کند، از جمله اینکه چه چیزهایی را باید تهیه کنید و از چه چیزهایی اجتناب کنید.

فهرست مقاله

تغذیه مناسب برای آنفولانزا؛ ابتدا مایعات

توصیه مادرتان برای نوشیدن مایعات بیشتر در زمان بیماری، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. بدن شما در صورت ابتلا به آنفولانزا یا هر بیماری که باعث تب می‌شود به آب بیشتری نیاز دارد. دکتر ویاس در مورد تغذیه مناسب برای آنفولانزا می‌گوید: «بدن شما بیش از هر ماده غذایی خاصی در هنگام مبارزه با یک بیماری به هیدراتاسیون نیاز دارد، پس با آب یا نوشیدنی‌های غنی از الکترولیت بدن خودتان را هیدراته نگهدارید. همچنین می‌توانید آبمیوه و چای گیاهی بنوشید. فقط مطمئن شوید که از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نوشابه و نوشیدنی‌های سرشار از قند دوری کنید، که در واقع می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شما شود.

تغذیه مناسب برای آنفولانزا | تغذیه سالم

بهترین غذاها برای مبارزه با آنفولانزا

هنگامی که بیمار هستید، بدن شما بیش از هر زمان دیگری به غذاهای مغذی نیاز دارد. سیستم ایمنی بدن شما، دفاع بدن شما در برابر مهاجمانی مانند آنفولانزا است، بنابراین تغذیه مناسب برای آنفولانزا هزینه دارد.

دکتر ویاس می‌گوید: «وقتی به آنفولانزا مبتلا می‌شوید، باید کاری را که بدنتان می‌خواهد انجام دهید». تب و بدن درد چیزهای زیادی را از بدن شما خارج می‌کند، اما آبگوشت، سوپ و مایعات داغ کمک زیادی به بهبودی و بازسازی بدن شما می‌کنند. او تغذیه مناسب برای آنفولانزا را با شما به اشتراک می‌گذارد.

آبگوشت

اولین مورد از تغذیه مناسب برای آنفولانزا، آبگوشت است. آبگوشت سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند. همچنین گرم و گوارا است و به تسکین گلودرد و رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند.

همچنین بخوانید  ورزش فانکشنال؛ تمرینی برای تقویت عملکرد بدنی

اگر پیش از شیوع آنفولانزا این مطلب را می‌خوانید، سعی کنید آبگوشت را آماده کنید و آن را در فریزر نگهداری کنید. اگرچه غذای خانگی سالم‌ترین است، می‌توانید پودر سوپ یا آبگوشت آماده را از خواربارفروشی نیز تهیه کنید یا اگر احساس می‌کنید که طعم خوبی ندارند، آن را از یک رستوران محلی سفارش دهید.

تغذیه مناسب برای آنفولانزا

سوپ مرغ

دومین مورد از تغذیه مناسب برای آنفولانزا سوپ مرغ است. شما می‌توانید با افزودن مرغ سرشار از پروتئین و آهن و سبزیجات سالم، سوپ را فوق‌العاده مقوی کنید، که بدن شما را قادر می‌سازد بهتر با آنفولانزا مبارزه کند.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و ماهیچه کف لگن و کشاله ران خود را تقویت کنید.

فرقی نمی‌کند هوس سوپ گلوله ماتزا، دال عدس یا سوپ رشته مرغ کنسرو شده معمولی داشته باشید، به هر حال گرمای مایع گلو درد شما را تسکین می‌دهد. یک مطالعه در مورد تغذیه مناسب برای آنفولانزا نشان داد که ترکیبات موجود در سوپ مرغ به طور کلی التهاب را کاهش داده و پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به بیماری را بهبود می‌بخشد.

خوراکی‌های سرد

سومین مورد تغذیه مناسب برای آنفولانزا مایعات سرد است. مایعات گرم معمولا بهتر از مایعات سرد گلودرد را تسکین می‌دهند، اما اگر می‌خواهید آن را تغییر دهید (و بدن خود را هیدراته نگه دارید)، یک نوشیدنی یخی ممکن است به خنک شدن بافت ملتهب کمک کند. فقط مطمئن شوید که مواردی را انتخاب می‌کنید که کاملاً طبیعی هستند و هیچ قند اضافه‌ای ندارند.

میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C| تغذیه مناسب برای آنفولانزا

میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C

چهارمین مورد میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C هستند. ویتامین C تا حد زیادی با تقویت سیستم ایمنی مرتبط است و ممکن است به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

غذاهای سرشار از ویتامین C عبارت‌اند از:

  • مرکبات، مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • طالبی
  • کیوی
  • فلفل
  • سیب زمینی‌ها
  • توت فرنگی
  • گوجه فرنگی

سبزیجات

سبزیجات پنجمین مورد از لیست ما هستند. ممکن است سالاد را به عنوان غذای مناسبی در نظر نگیرید، اما سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ و گل کلم سرشار از ویتامین C و آهن هستند که می‌توانند با التهاب مبارزه کنند و به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید.

اگر نمی‌توانید خودتان را قانع کنید که در زمان بیماری به سالاد خورد اکتفا کنید، یک نوع سبزی به سوپ مرغ یا سایر خورش‌های دلخواه خود اضافه کنید تا از فواید آن به شکلی کمی مناسب‌تر برای آنفولانزا استفاده کنید.

همچنین بخوانید  تأثیر خواب بر آزمایش پرولاکتین چیست؟

تغذیه مناسب برای آنفولانزا؛ آب میوه یا سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات همیشه بهترین هستند، اما گاهی اوقات وقتی بیمار هستید، نمی‌توانید مقدار زیادی غذا را بخورید. در کوتاه مدت، آب میوه یا سبزی طبیعی را بنوشید تا مواد مغذی از دست رفته در زمان بیماری را دوباره بازیابید.

چای گیاهی

دکتر ویاس می‌گوید: «چای داغ می‌تواند گلودرد را تسکین دهد، در حالی که بخار به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند. برای تسکین با اثر اضافی، کمی عسل به چای خود اضافه کنید. مشخص شده است که عسل سرفه‌های شبانه را کاهش می‌دهد و خواب را در کودکان بیمار بهبود می‌بخشد (اگرچه نباید به کودکان زیر ۱۲ ماه داده شود).

سیر

مطالعات در مورد تغذیه مناسب برای آنفولانزا نشان می‌دهد که خوردن سیر به صورت خام ممکن است ایمنی شما را تقویت کند. به جای سیر پخته شده یا مکمل‌های سیر، بیشترین سود را از سیر خام خواهید برد. حتی می‌توانید آن را در چای داغ قرار دهید. فقط کمی عسل اضافه کنید تا عطر قوی آن را بپوشانید و طعم مطلوب تری ایجاد کنید.

ادویههای تسکین دهنده

زنجبیل، کاین و زردچوبه با تعدادی از غذاهای دلپذیر و آرامبخش هر کدام خواص سلامتی مختلفی دارند. دکتر ویاس می‌گوید: «در میان انواع فرهنگ‌های مختلف، آن‌ها بخش بزرگی از سیستم ایمنی ما را تشکیل می‌دهند.

غذاهایی که هنگام ابتلا به آنفولانزا باید از آنها اجتناب کنید

به همان اندازه که مهم است هنگام ابتلا به آنفولانزا چه چیزی بخورید مهم است که از خوردن چه موادغذایی خودداری کنید.

الکل سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند و می‌تواند مبارزه با آنفولانزا را سخت‌تر کند.

کافئین می‌تواند بدن شما را کم آب کند، بنابراین از قهوه، چای سیاه، نوشابه و موارد مشابه اجتناب کنید. دکتر وایاس در مورد تغذیه مناسب برای آنفولانزا می‌گوید: «کافئین یک محرک است و وقتی بدن شما برای مبارزه با آنفولانزا سخت کار می‌کند، نمی‌خواهید چیزی اضافه کنید که ممکن است توانایی آن را در انجام آن کاهش دهد.»

غذاهای مضر برای آنفولانزا | تغذیه مناسب برای آنفولانزا

محصولات لبنی می‌توانند مخاط را غلیظ کنند که باعث تشدید احتقان شما می‌شود.

شکر باعث التهاب در بدن شما می‌شود، بدن شما در هنگام ابتلا به آنفولانزا تلاش می‌کند تا با آن مقابله کند.

همچنین بخوانید  بهترین صبحانه برای لاغری چیست؟ صبحانه چی بخوریم خوبه؟

غذاهای تند می‌توانند باعث آبریزش بینی شوند که ممکن است در زمان ابتلا به آنفولانزا با آن مبارزه کنید. دکتر وایاس می‌گوید: «وقتی شروع به احساس بهتر کردید، کمی ترب یا فلفل را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به رفع احتقان کمک کنید.

سیستم ایمنی خود را با غذا در طول سال تقویت کنید

در حال حاضر، روی بهبودی از آنفولانزا تمرکز کنید. اما زمانی که احساس بهتری دارید، غذاهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی را همیشه در رژیم غذایی خود قرار دهید، نه فقط زمانی که بیمار هستید. رژیم غذایی مناسب نه تنها می‌تواند به شما در بهبودی سریع‌تر هنگام بیماری کمک کند. حتی ممکن است در وهله اول به پیشگیری از بیماری کمک کند.

پس از درمان کامل، پیشنهاد می‌کنیم برای تقویت و بازگرداندن قوای خود، ورزش را از سر بگیرید. پیشنهاد ما به شما برای ورزش مناسب فنر فشاری ففو است. این وسیله‌ی ورزشی استاندار که برای همه‌ی سنین مناسب است را از ما تهیه کنید.

با ففو (فنر فشاری ورزشی)

باشگاه را به خانه خود ببرید و سینه های خود را حجیم و سفت کنید.

نوشته قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 5 =